کد خبر: 82668
A
سخنگوی دولت:

رنگ ها به معنای عادی شدن کشور نیست/ در مرحله زرد بازگشایی نداریم/ فشارها برای بازگشایی اماکن مذهبی از طرف عده‌ای بود که ارتباطی با افراد مسئول ندارند/ رابطه قوا با هم خوب است

سخنگوی دولت گفت: در بحث انبارها به وزارت صمت دستور داده شد که پیشبینی لازم را در ماه رمضان داشته باشد.

رنگ ها به معنای عادی شدن کشور نیست/ در مرحله زرد بازگشایی نداریم/ فشارها برای بازگشایی اماکن مذهبی از طرف عده‌ای بود که ارتباطی با افراد مسئول ندارند/  رابطه قوا با هم خوب است

به گزارش دیده بان ایران؛ «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در مقدمه ای در نشست خبری خود گفت: روزهای ماه مبارک رمضان خواهان این هستیم به برکت این ماه، خداوند به همه ما کمک کند تا ضمن تلاش برای اداره جامعه و زندگی، بر بیماری کرونا غلبه کنیم.

او افزود: دولت هفته گذشته در بخش بین المللی، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب دیده از کرونا و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته ها و حفظ تلاش و فعالیت از رسته هایی که در مرحله اول از کرونا اسیب ندیدند‌ و حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا و تاب آوری اقتصادی در زمینه حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران، در کانون فعالیت های دولت قرار دارد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: برنامه ریزی برای جبران در روزهای پساکرونا در دستور جلسات ستادهای اقتصادی متعدد و ستاد ملی کرونا قرار دارد. بدون اینکه پیش بینی داشته باشیم که کرونا کی ضعیف می شود ناگزیر بودیم برنامه ریزی برای سناریوهای مختلف داشته باشیم.

ربیعی گفت: رییس جمهور در جلسه گذشته هیات وزیران دستور دادند، همه وزارت خانه هایی که در بخش تولید، صنعتی، تولید و خدمات فعالیت می کنند و دستگاه های حمایت گری مانند بانک ها و سازمان هایی که تصمیمات آنها در مسایل اقتصادی تاثیر دارد و نهادهای عمومی، برنامه مشخص برای افزایش اشتغال و همچنین برنامه های جایگزین اشتغال های اسیب دیده، تنظیم کنند‌. 

او اضافه کرد: هر روز فکر جدید و تصمیم جدید در دست بررسی و اقدام است. در بحث انبارها به وزارت صمت دستور داده شد که پیشبینی لازم را در ماه رمضان داشته باشد.

رنگ ها به معنای عادی شدن کشور نیست

ربیعی در خصوص تقسیم‌بندی کشور به سفید، زرد و قرمز گفت: رنگ ها به معنای عادی شدن نیست. این مسئله ما را در برنامه ریزی های اجتماعی، اقتصادی و بازگشایی‌ها هوشمند می کند. هر سه روز وضعیت شهرها رصد می شود. شهرهایی که روزی یک نفر بیشتر بستری ندارند در دسته سفید قرار میگیرند. این وضعیت پویا است و قابل تغییر است. در مرحله زرد بازگشایی نداریم و وزارت بهداشت وظیفه دارد به استانداری ها اعلام کند. در حال حاضر شهرهایی هستند که تعداد جانباختگان آنها کمتر از یک بستری روزانه بوده است. شهری که کمتر از ۱۴ بستری در دو هفته اخیر داشته باشد شهر سفید است. اقدامات از ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام می شود. دولت مدت ها به دنبال بازگشایی اماکن بوده است. وضعیت همچنان غیرعادی است و با کمی بی مبادلاتی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق می افتد.

مرز ترکمنستان بسته است

او در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: ستادی در وزارت خارجه از سال ۹۲ با جدیت بیشتری کار خود را شروع کرد‌. معاون اقتصادی وزارت خارجه این جلسات را دبیری می کند‌. به لحاظ اینکه منابع ارزی زیادی نداریم، واردات هوشمند داریم، وارداتی را پشتیبانی می کنیم که به تولید کمک کند و در درجه اول مواد اولیه مورد توجه ما است. در جلسه روز گذشته بحث شد که در تولید مواد ضد عفونی به کفایت رسیدیم بنابراین به سمت صادرات رفتیم و در کیت ها خصوصا کیت پادتن به ظرفیت صادرات نزدیک می شویم. به علت کرونا و بسته شدن مرزها کارکرد این جلسه به بحث کرونا معطوف شد. همه مرزها بازگشایی شده است و در ستاد وزارت خارجه هماهنگی میان دستگاه ها صورت گرفته است. فقط مرز ترکمنستان بسته است. به سمت آزاد کردن ورود کالا و خدمات می رویم و در مرحله بعد به سمت ورود و خروج افراد با پروتکل های بهداشتی، حرکت می‌کنیم.

ایران بدنبال ماجراجویی نیست

ربیعی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ گفت: دنبال جنگ در منطقه نیستیم و بدنبال صلح هستیم و اصلا ماجراجویی نداریم. هر وقت وضع داخلی رییس جمهور آمریکا به هم‌ می ریزد ما منتظر اقدامی از جانب ترامپ هستیم. به دنبال حادثه آفرینی نیستیم اما به طور قاطع می‌گوییم هر حرکتی که بر خلاف منافع ما صورت گیرد، پاسخ قاطع می دهیم و هیچگاه پیشگام برای ناامنی نبوده و نیستیم.

در بحث کرونا دین و علم به طور ارزشمند در کنار هم بودند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که ایا برای بازگشایی اماکن مذهبی به دولت فشار می آورند و سازوکار برای بازگشایی اماکن مذهبی چیست، گفت: در کنار همه جلوه های خوبی که از بحران کرونا تجربه کردیم و کنار هم ایستادیم یکی از جلوه هایی که کمتر به آن پرداخته شد، این بود که دین و علم به طور ارزشمند در کنار هم بودند و علما، حامی متخصصین پزشکی ما شدند که این را به فال نیک می‌گیریم. مطالب نادرست از سوی برخی جریان ها گفته شد. با افرادی که دولت را قبول ندارند و نظام را هم با رو دروایسی قبول دارند، کاری نداریم. اولین سیلی محکم را حوزه ها به افرادی که با طب سنتی خرافه گویی می کردند، زدند. آقای اعرافی‌ نماینده حوزه با آقای نمکی هفته هاست در این زمینه صحبت می کند. فشارها برای بازگشایی اماکن مذهبی از طرف عده‌ای بود که ارتباطی با افراد مسئول ندارند. زیارتگاه ها در شهرهایی هستند که وضعیت در آنجا سفید نیست. باز کردن زیارتگاه ها باعث بازگشایی هتل ها و رستوران ها می شود اما در مساجد اینگونه نیست. در شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام‌ می کند مساجد باز می شود و این بازگشایی امکان عبادت جمعی را فراهم‌ می‌کند و نوعی آموزش برای عبادت جمعی با پروتکل های بهداشتی، است.

خانواده‌ها از اینترنت ارزان تری استفاده خواهند کرد/ گزارش‌هایی برای کم فروشی به وزارت ارتباطات رسیده است/ وزارت ارتباطات برای معلم ها بسته اینترنت سه ماه فعال کرده است

او درخصوص برنامه دولت در نظارت بر قیمت و خدمات بسته های اینترنتی گفت: شاد یک پروژه بزرگ و نوپا است. طبیعی است که اشکالات زیادی داشته باشد که باید انها رفع شود و این پروژه بیش از اینکه فنی باشد، اجتماعی است. بنا بر مصوبه ستاد ملی مدیریت باید این آموزش ها مورد حمایت قرار گیرد و وزارت ارتباطات در زمینه اینترنت، همکاری کند. وزارت ارتباطات برای معلم ها بسته اینترنت سه ماه فعال کرده است و در رابطه با خانواده ها، پیشنهادی را تهیه کرده است که در کمیته اقتصادی در حال بررسی است تا خانواده ها از اینترنت ارزان تری استفاده کنند. گزارش هایی برای کم فروشی به وزارت ارتباطات رسیده است که برای یک اپراتور بوده و شکایات متعدی واصل شده و وزیر ارتباطات دستور پیگیری داده است و حقوق مردم بازگرداند خواهد شد.

رییس جمهور با سمن ها، گروه های سیاسی، روانشناسان‌ و جامعه شناسان دیدار می کند

سخنگوی دولت در خصوص نشست رییس جمهور با نخبگان سیاسی و اقتصادی گفت: گفت و گوهای بین نخبه ای کمتر صورت می گیرد. در سال ۹۴ بخشنامه ای به دستگاه ها ارائه شد که دستگاه ها با افراد در دانشگاه های زیربط خود، جلسه ای برگزار کنند و تا مدتی هم گزارشات را جمع آوردی کردم و این روند و سنت، بوده است. روز سه شنبه (فردا)  تعدادی از انجمن علمی در حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، حقوق  و حوزه های مددکاری ملاقاتی با رییس جمهور خواهند داشت. جلسه ای دیگری را سمن ها با رییس جمهور خواهند داشت. همچنین جلسه ای دیگری با گروه های سیاسی و احزاب برگزار خواهد شد. گفت گوی اجتماعی پایه نشاط جامعه است.

پیشنهاد وزارت شهرسازی برای تمدید قرارداد اجاره خانه‌ها در کمیته اقتصادی ستاد ملی کرونا بررسی می‌شود

ربیعی در خصوص اجاره نشینی و طرح وزارت شهرسازی برای تمدید قراردادها گفت: تصمیم گیری در مواقعی که مربوط به حقوق متقابل همه شهروندان است، احتیاج به بررسی همه جانبه حقوقی و تبعات جانبی دارد. در مورد چک، بحث این بود که اگر چکی برگشت خورد از حقوق اجتماعی، آن فرد محروم نشود اما بحث حقوقی و قضائی آن باقی ماند. این مسائل سخت است و تنها بحث اجاره مطرح نیست. روز گذشته سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، بحثی را در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد که خودروها فروش رفته و زمان در قرارداد قید شده و به دلیل بسته بودن مراکز، این زمان گذشته است و پیشنهاد داشتند تا این زمان تمدید شود که برای بررسی حقوقی بیشتر ارجاع شد. ساعت چهار امروز بعدازظهر پیشنهاد وزارت شهرسازی برای تمدید قرارداد اجاره خانه‌ها در کمیته اقتصادی ستاد ملی کرونا بررسی می‌شود و نتیجه به ستاد ملی می‌رود. هر تصمیمی گرفته شود، با حضور نمایندگان ارگان‌های متعدد، همه جوانب آن بررسی می‌شود.

از پرداخت حقوق های نجومی جلوگیری می‌کنیم

او در مورد امکان بازگشت بحث دریافت حقوق‌های نجومی به جامعه گفت: در جاهایی که امکان دریافت حقوق‌های بالا وجود داشت نهادهای عمومی مکلف شدند که در چارچوب جلساتی که با مسئولان سازمان مدیریت و اقای انصاری می‌گذارند، در این باره تصمیم‌گیری انجام شود. در حالی که پیش از این، این شرکت‌ها و نهادها خودشان می‌توانستند تصمیم‌گیری کنند. ما مقرر کردیم که هیئت امنا  با جلساتی که با دولت می‌گذارند این موضوع را تعیین تکلیف کنند. بخش دولتی خارج از قواعد و چارچوب امکان پرداخت ندارد. از این جهت مطمئن هستیم و با کنترل‌هایی که در دستورکار داریم از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کنیم.

به سمت واگذاری صندلی ها خواهیم رفت

ربیعی گفت: دولت بسیار بزرگ است. شرکت‌ها، سازمان‌های تابعه و نهادهای عمومی متعددی وجود دارد که این موارد زاییده دولت فعلی نیست. این دولت، دولتی است که خصوصی‌سازی خصوصی شده‌ها را مجدد دنبال کرده و ایرادات ان را برطرف می‌کند. در گام‌های بعدی خصوصی‌سازی به سمت واگذاری صندلی ها خواهیم رفت. به سمت سهامداری به جای بنگاهداری، حرکت خواهیم کرد

گزارش تفریغ بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می شود

سخنگوی دولت درمورد گزارش تفریغ بودجه ۹۷ توسط رییس سازمان دیوان محاسبات گفت: این گزارش در حال حاضر به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شده و در حال بررسی است و پاسخ‌های دولت هم در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد. قرار است نهایتاً این گزارش در صحن مجلس قرائت شود. برخی از خبرگزاری‌های داخلی و رسانه‌های خارجی، جوی را راه انداختند که پول بزرگی گم شده درحالی‌که رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد که چنین مسئله‌ای را در گزارش خود مطرح نکرده و البته برخی از رسانه‌های داخلی هم، به شدت به این موضوع دامن زدند. رابطه قوا با هم خوب است پاسخ‌های لازم را ارائه کردیم و رئیس کل بانک مرکزی هم درباره جزئیات این موضوع مسائلی را اعلام کرد. همچنین مواردی که در این زمینه نامشخص است، به تعزیرات و دادگاه ارجاع شده و اگر محاکم جدید انجام شد، دولت از بابت این موضوع تشکر می‌کند./ برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر