کد خبر: 82700
A
بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

مهم‌ترین چالش سال 99 کسری بودجه است/ در سال جاری دچار مشکلات اقتصادی خواهیم بود

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: بسته شدن مرزها و کاهش مراودات میان کشورها موجب می‌شود بخش زیادی از پیش‌بینی‌های درآمدی بودجه محقق نشود. نفت وضعیت بسیار بدی داشته است. هرچند پیش‌بینی‌های ما در خصوص قیمت نفت در بودجه با کمترین اعداد و ارقام بود، اما عدد امروز بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که در بودجه لحاظ شده است.

مهم‌ترین چالش سال 99 کسری بودجه است/  در سال جاری دچار مشکلات اقتصادی خواهیم بود

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز بنیادی، نماینده کاشمر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعتمادآنلاین به چالش‌های کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مساله‌ در سال 99 کسری منابع بودجه است. بودجه 99 بر حسب پیش‌بینی منابعی بسته شد که این منابع شامل مالیات، فروش نفت، اخذ عوارض گمرکی و صدور مجوزها بوده است. اما شیوع بیماری کرونا اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

 

او ادامه داد: بسته شدن مرزها و کاهش مراودات میان کشورها موجب می‌شود بخش زیادی از پیش‌بینی‌های درآمدی بودجه محقق نشود. نفت وضعیت بسیار بدی داشته است. هرچند پیش‌بینی‌های ما در خصوص قیمت نفت در بودجه با کمترین اعداد و ارقام بود، اما عدد امروز بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که در بودجه لحاظ شده است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشور درآمد زیادی از واردات کسب می‌کرد که الان دیگر واردات صورت نمی‌گیرد. همچنین در بودجه سال 99 مالیات نقش مهمی در درآمدهای کشور داشت. اما با تداوم شرایط اقتصادی ناشی از بحران کرونا، مهم‌ترین چالش ما در سال جاری کسری بودجه است.

 

تامین ارز مورد نیاز برای خرید بسیاری از کالاهای اساسی کشور چالش دیگر در سال جاری خواهد بود

 

بنیادی در ادامه دیگر چالش پیش روی کشور را برشمرد: تامین ارز مورد نیاز برای خرید بسیاری از کالاهای اساسی کشور چالش دیگر در سال جاری خواهد بود. منابع ارزی از صادرات و فروش نفت به دست می‌آمد که برای این مساله هم باید فکر اساسی کرد.

 

در سال جاری شاهد افزایش بیکاری و کاهش عملکرد تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود

 

او ادامه داد: در سال جاری دچار مشکلات اقتصادی خواهیم بود که در چند سال اخیر به دنبال تحریم‌ها در اولویت کشور بوده است. نکته بعدی که ماحصل همه این مشکلات است افزایش بیکاری و کاهش عملکرد تولیدکنندگان داخلی خواهد بود. مجلس آینده و دولت در این زمینه هم باید پیش‌بینی‌هایی داشته باشند.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به هجمه برخی منتخبان مجلس یازدهم علیه دولت اعلام کرد: بیش از 240 نفر از منتخبان مجلس یازدهم تجربه کمی دارند و بخشی از آرایی که کسب کردند به دنبال شعارهای خاص و قول‌هایی بود که به مردم دادند. این افراد قاعدتاً مجبورند همان شعارها و قول‌ها را تکرار کنند.

 

بنیادی تاکید کرد: فکر می‌کنم طی 2 هفته اول که منتخبان مجلس یازدهم به مجلس وارد و با فضا آشنا شوند دیدشان تغییر می‌کند. آنها متوجه خواهند شد بسیاری از افکار و آرمان‌هایی که قبل از حضور در مجلس داشتند قابل دسترسی نیست. با ورود به مجلس، منتخبان درمی‌یابند که شرایط خاصی برای تصمیم‌گیری‌ها میان دولت و مجلس وجود دارد. بنابراین به نظر می‌رسد عطش دوستان به تدریج فرو خواهد نشست.

 

به مجلس یازدهم اجازه داده نمی‌شود با دولت وارد مسائل چالشی شود

 

او در پاسخ این سوال که آیا شاهد جدال مجلس یازدهم با دولت دوازدهم خواهیم بود گفت: در کشور تحت فشار اقتصادی و دچار کمبود منابع مالی هستیم. بنابراین معتقدم با توجه به این شرایط به نمایندگان مجلس یازدهم اجازه داده نخواهد شد که با دولت وارد مسائل چالشی شوند. قطعاً بزرگان نظام در مواقع لزوم توصیه‌های لازم را به مجلس خواهند کرد.

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: نمایندگان مجلس یازدهم مسائل اقتصادی را در اولویت خود قرار دهند. بخش اعظم مسائل اقتصادی مربوط به مسائل سیاست خارجی است. به نظر می‌رسد باید با یک نگاه وسیع و سعه ‌صدر روی سیاست خارجی کار کنند و بتوانیم جایگاه خودمان را در بحث‌های ارتباطی مخصوصاً با کشورهای مسلمان احیا کنیم. در این شرایط هم می‌توانیم در زمینه‌های مختلف به آن کشورها کمک کنیم و هم از آن کشورها کمک‌هایی بگیریم./ اعتماد آنلاین

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر