کد خبر: 82856
A
دیده بان ایران بحث ها پیرامون سلامت مالی الیاس نادران را بررسی می کند؛

اصولگرایان شیشه کثیف را با «دستمال کثیف» پاک می کنند؟+الیاس نادران کیست؟

توییت شب گذشته محمدمهاجری فعال سیاسی اصولگرا درباره وضعیت اموال این منتخب مجلس یازدهم باعث شد طی چند ساعت گذشته موضوع دارایی های «الیاس نادران» عضو هیت رئیسه دیده بان شفافیت که ریاستش بر عهده «احمد توکلی » است مورد توجه کاربران در شبکه های مجازی شود.

اصولگرایان شیشه کثیف را با «دستمال کثیف» پاک می کنند؟+الیاس نادران کیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ الیاس نادران ازجمله افرادی است که حداقل اصولگرایان او را به‌عنوان یکی از چهره‌های سرشناس مبارزه با فساد سیاسی و اقتصادی می‌شناسند. او بر این باور است که در جریان اقتصاد مقاومتی باید از دو بعد به مبارزه با مفاسد پرداخت که آن دو جزء عبارتند از: سلامت مالی بودجه و نیز سلامت اقتصادی مسئولان.

اما توییت شب گذشته محمدمهاجری فعال سیاسی اصولگرا درباره وضعیت اموال این منتخب مجلس یازدهم باعث شدطی چند ساعت گذشته موضوع دارایی های «الیاس نادران» عضو هیت رئیسه دیده بان شفافیت که ریاستش بر عهده «احمد توکلی » است مورد توجه کاربران در شبکه های مجازی شود.

احمد توکلی که خودش روز گذشته در سرپوش نهادن بر گفت و گوی روز سه شنبه اش با خبرگزاری برنا، هرچند مجدداً فساد در شهرداری دوران محمدباقر قالیباف را تایید کرد اما روز گذشته گفت که "حالا وقت این حرف ها نیست. چرا وقتی ما دنبال و پیگیر فساد در شهرداری بودیم رسانه ها از ما حمایت نکردند. توکلی همچنین این را هم اضافه کرده است که اسناد فساد در شهرداری را برای شورای نگهبان هم ارسال کرده ولی این شورا واکنش خاصی از خودش نشان نداده است." و حالا در فاصله یک ماه مانده تا آغاز مجلس جدید؛ به گزارش روزنامه اعتماد اصولگرایان بر سر ریاست فردی که به گفته توکلی در دوران مسئولیتش در شهرداری تهران تخلف صورت گرفته است؛ توافق کرده اند و قرار است بزودی رییس قوه مقننه کشور شود.

الیاس نادران کیست؟

الیاس نادران در سال 1334 در شاهرود به دنیا آمد. از سال 60 به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول به خدمت شد و در سال 1369 هم از طریق بورس دانشگاه تهران، پس از آزمون اعزام برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، راهی فرانسه شد و در سال ۱۹۹۶ از دانشگاه کلرمون فران Clermont-Ferrand فرانسه در رشته اقتصاد عمومی دکتری تخصصی گرفت.

وی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار هفتم، هشتم و نهم بود و توانست با شرکت در انتخابات مجلس یازدهم بار دیگر راهی بهارستان شود.

نادران 5 اسفندماه 1390 در خصوص راه‌های مبارزه با فساد در کشور ودر گفت و گویی جنجالی گفته بود: «به اعتقاد من فساد مثل یک خوره برای نظام سیاسی کشوراست که مثل موریانه به پایه‌های نظام می‌زند و اگر نظامی خودش را نسبت به فساد بیمه نکند و به مردم این اطمینان را ندهد که در مراجع تصمیم گیری اساسی افرادی که هستند پاکدست و مورد اعتماد هستند و هیچ خدشه‌ای نسبت به رفتارشان نیست، کشور چالش‌های جدی پیدا خواهد کرد.»

این منتخب مجلس یازدهم همچنین در جریان زیر سؤال رفتن مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی، معاون امور حقوقی و پارلمانی محمود احمدی‌نژاد، در صحن مجلس مدارکی را در رابطه با اینکه رحیمی خود را دکتر معرفی کرده‌است به نمایش گذاشت و خواستار روشن شدن وضعیت مدرک تحصیلی او شد. نادران این را هم گفته بود که"محمد رضا رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم گیری می کرد و تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شده اند و این که کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنی کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است."

الیاس محمودی اولین رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه (نیمهٔ دوم دههٔ ۷۰) هم جزو افرادی بود که نادران از او به عنوان اعضای این حلقه نام برده بود. هر چند محمودی بعدتر این موضوع و دستگیری اش را تکذیب کرد.

چند ماه بعد هم محمود احمدی نژاد در جمع خبرنگاران از رئیس دستگاه قضایی خواست که "با سرعت به شکایت رحیمی درخصوص افترای چند نماینده مجلس به وی رسیدگی کند تا مردم احساس امنیت کنند".

اما افشاگری "نادران" مختص حلقه اطرافیان احمدی نژاد نبود و بعدها با آغاز بکار دولت یازدهم حسن روحانی، او هم دست بکار شد و برخی از نزدیکان رییس جمهور جدید را به فساد متهم کرد.

نادران که پس از انتخاب حسن روحانی سکوت کرده بود 5 آبان 92 و در جریان بررسی صلاحیت صالحی امیری (وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان) سکوتش را شکست و باردیگر جنجال آفرین شد. 

الیاس نادران کار را به آنجا رساند که صالحی را در مقام مشایی نیز نشاند. هشدارگونه به بهارستان‌نشینان توصیه کرد نگذارید مشایی دیگری در عرصه سیاست ایران به وجود بیاید چون نسبت صالحی‌امیری با روحانی همان نسبت مشایی با احمدی‌نژاد است. 
در آنروز زمانی که الیاس نادران پشت تریبون قرار گرفت و ارتباط «د. س.» متهم پرونده بیمه ایران را با صالحی‌امیری رمزگشایی کرد بسیاری شوکه شدند اما داستان به اینجا ختم نشد. ادامه صحبت‌های نادران مبنی بر دستور ضرب و شتم چند متهم که منجر به خودکشی یکی از آنها نیز شده ‌بود در دوران مدیریت صالحی‌امیری در استان خوزستان مجلس را کاملاً در بهت و حیرت فرو برد. دفاعیات صالحی‌امیری نیز نتوانست فضا را برای او ترمیم کند. در نتیجه این چهره امنیتی سیاسی نتوانست از مجلس اصولگرا رای اعتماد دریافت کند. همه تحلیلگران بر این باور بودند که این نطق ضربه جبران‌ناپذیری به صالحی‌امیری وارد کرد.

هر چند این بار هم «صالحی امیری» در آذر ماه سال 97 در گفت و گو با خبرآنلاین در این رابطه گفت: "پنج آبان در مجلس و پس از نطق اقای نادران من دچار شوک شدم. چون حرف‌هایی که زده شد از اساس جعل بود و بعد هم ثابت شد که حرف‌ها جعلی بودند. من شکایت کردم، اما هیچ امیدی به رسیدگی نداشتم. مسیر رسیدگی به شکایت من پنج سال طول کشید.

آقای توکلی در دادگاه پس از شنیدن اظهارات من از بنده عذرخواهی کرد و آقای کریمی قدوسی هم گفت اطلاعاتی که بنده از شما داشتم را از آقای نادران گرفته ام. ایشان هم از بنده کتباً عذرخواهی کرد اما 

آقای نادران حاضر به عذرخواهی کتبی نشد و در دادگاه محکوم به ده ماه حبس شد و چون در فرصت قانونی به حکم اعتراض نکرد، ۱۰ ماه حبس قطعی و به اجرای احکام ابلاغ شد. 
 
آقای نادران که محکوم شد و می‌خواست حکم به او ابلاغ شود، آدرسی جعلی خیابانی در گرگان را داده که اصلا وجود خارجی ندارد، در حالیکه در تهران زندگی می‌کند و ما هم مطلع هستیم، اما تلاش می‌کند که از قانون فرار کند. حکم در اجرای احکام است.

 حکم زندان آقای نادران در تجدید نظر تأیید و قطعی شده، به اجرای احکام رفته است، ولی آدرسی که آقای نادران داده طرف گرگان است که نشان می‌دهد سیاست اخلاقی یعنی چه؟ این را باید مردم بدانند، کسانی که ادعای انقلابی گری دارند، حالا که به قانون رسیدند آدرس جعلی می‌دهند و این برای سیاسیون فاجعه است."

 

صالحی امیری این اظهارات را در قالب یک گفت و گو به «محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرایی گفت که توییت شب گذشته او درباره اموال «الیاس نادران» جنجالی شده است.

آذر ماه سال 96 بود که فرزند آقای نادران به عنوان تهیه کننده فیلم سینمایی «شاه کش» معرفی شد. دوره ایی که ورود ژن های خوب به سینمای ایران مُد شده بود و پس انتقادها مشخص شد که «عباس نادران» فرزند الیاس نادران، تاکنون هیچ سابقه‌ای در زمینه سرمایه گذاری در فیلم‌های سینمایی نداشته و تنها یک مستند با نام «لبیک» به کارگردانی وحید امیرخانی را در سال 92 تهیه کرده که به راهپیمایی روز اربعین می‌پردازد.

با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نادران در قامت یک کارشناس اقتصادی فرد موفقی است اما زمانی که تلاش دارد در عرصه سیاسی موضع‌گیری کند اظهارات او چندان منصفانه نیست و از واقعیت‌های موجود فاصله می‌گیرد.

مجلس یازدهم هنوز شروع بکار نکرده و تا کنون مشخص شده است که دو نفر از شناخته ترین اعضای آن یعنی محمدباقر قالیباف و الیاس نادران پرونده قضایی داشته اند. 

کاری به اینکه شورای نگهبان چگونه و با چه استدلالی این افراد را احراز صلاحیت کرده است نداریم اما به نظر مخاطب محترم، مجلس یازدهمی که با شعار و ژست ضد فساد و البته با حداقل رای مردم، تمام و کمال به دست اصولگرایان فتح شده؛ چه دست آوردی برای ملت خواهد داشت.؟

 

* تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر