کد خبر: 8296
A

مناظره سیاسی «از برای آزادی» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد/ مجید فراهانی: از اندیشه آرمانی جمهوری اسلامی فاصله گرفته ایم

مناظره سیاسی 'از برای آزادی' با هدف بررسی وضعیت آزادی بیان عقیده و فعالیت در دانشگاه عصر چهارشنبه به مناسبت روز دانشجو با حضور 'مجید فراهانی' دبیرکل حزب ندای ایرانیان و 'زهره الهیان' نماینده مردم تهران در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

مناظره سیاسی «از برای آزادی» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد/ مجید فراهانی: از اندیشه آرمانی جمهوری اسلامی فاصله گرفته ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست به تشریح دلایل نامگذاری 16 آذرماه به نام روز دانشجو و وقایع تاریخی این روز در سال 1320 پرداخت و گفت: امروز دانشجویان وارث تاریخ پرفراز و نشیب همراه با شکل گیری تاثیرات جنبش های دانشجویی در امور کشور و تثبیت جایگاه دانشگاه در این عرصه هستند و باید قدر آن را دانست. 

زهره الهیان افزود: مسئولان دانشگاه باید بستر برای ابراز بیان اندیشه ها و حرف های نو دانشجویان در حوزه های مختلف را فراهم کنند که این مهم از طریق ایجاد کرسی های آزاد اندیشی که جای آن در دانشگاه ها خالی است، محقق می شود. 

وی بیان کرد: از سال 1381، مقام معظم رهبری بحث کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه ها مطرح و تاکید کردند که باید این کرسی ها در دانشگاه ها ایجاد شود، مسئولان از اعتراض نترسند و اجازه دهند دانشجو و استاد حرف خود را آزادانه بزنند و برای حرف علمی فارغ از جنجال ها و هیاهوهای کاذب ارزش قائل شوند. 

وی اظهار کرد: متاسفانه شرایطی که رهبر معظم انقلاب برای دانشگاه ها الزام کردند در زمان حاضر دیده نمی شود و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند. 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: استقلال و خودکفایی کشور مرهون انقلاب اسلامی است که باید قدر دانسته شود لذا دانشجویان باید ایستادگی در مقابل زورگویی قدرت های بزرگ را مدنظر داشته باشند و اگر در جایی مسئولان در مقابل صاحبان قدرت سر خم کنند و تسلیم قدرت های غربی شوند، نباید به آنان اجازه دهند. 

وی افزود: دانشجویان باید از مسئولان سوال کنند که آیا در مذاکرات و تفاهم نامه ها با صاحبان قدرت، سرمایه های علمی به باد نمی رود؛ آیا استقلال کشور خدشه دار نمی شود. 

*ایده آل هر جامعه 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: ایده آل ما در دانشگاه فردوسی از دانشجو این است که علاوه بر پرداختن به تحصیل به مهمترین مشکلات جامعه خود نیز توجه داشته باشد، هرچند برخی افراد ممکن است بگویند که دانشگاه فقط وظیفه علمی دارد و تنها انتظار از دانشجو رشد علمی و مباحث علمی است و دانشجو نباید به مباحث سیاسی، مشکلات اقتصادی و مشکلات فرهنگی بپردازد. 

مجید فراهانی اظهار کرد: آنچه می تواند کشور را به توسعه برساند و وضعیت کنونی را بهبود بخشد، تحول در دانشگاه است زیرا اگر فضای دانشگاه تغییر کند جامعه نیز متحول می شود. 

وی بیان کرد: از انجا که دانشجو به قدرت، ثروت و شهرتی وابسته نیست، دردهای جامعه را بلافاصله درک می کند و در جهت رفع آن دردها سخن می گوید. 

فراهانی گفت: از این رو روز دانشجو مناسبت خجسته ای است که می توان در خصوص جنبش دانشجویی و حرکات دانشگاهی و جریانات دانشجویی که در جهت رفع مشکلات مردم گام برمی دارند، به آن پرداخت. 

*جنبش های دانشجویی یکی از عوامل اصلی پیدایش انقلاب اسلامی 

دبیر کل حزب ندای ایرانیان گفت: سابقه جنبش های دانشجویی و جریان های دانشگاهی به سال 1320 و دوره رضاخان پهلوی بازمی گردد که در آن دوره حرکات دانشگاهی و فعالیت های دانشجویی شروع می شود. 

فراهانی اظهار کرد: از سال 1320 تاکنون دوران های متعددی بر جریان دانشگاهی گذشته است و مهمترین ویژگی های حاکم بر جریانات و جنبش های دانشجویی در داخل دانشگاه ها به چند بخش قابل تقسیم است. 

وی افزود: اولین مساله این است که دانشجو آرمان گرا و ایده آل طلب می باشد و با بررسی وضعیت، دلیل نرسیدن به آرمان ها را سوال می کند. 

وی بیان کرد: مساله دوم این است که دانشجو دلبستگی به کشور و منافع ملی و توسعه و پیشرفت دارد و دانشجو از زاویه آرمان گرایی و دلبستگی به ایران همواره با استعمار خارجی و با استبداد داخلی در نبرد بوده است. 

دبیر کل حزب ندای ایرانیان گفت: مردم سالاری و مبارزه با استیلای خارجی دو مولفه اساسی بوده که از سال 1320 تاکنون محور جریانات دانشجویی در کشور قرار گرفته است و همه تحلیلگران داخلی و خارجی یکی از علل اصلی شکل گیری انقلاب 57 را همین جنبش ها و اعتراضات دانشجویی می دانند. 

وی افزود: جریانات دانشگاهی همواره نسبت به فقر و مشکلات اقتصادی جامعه و فاصله گرفتن اغنیا و اشراف از طبقه محروم حساس بودند، به همین دلیل مقابله با اسلام آمریکایی و اعتراض به اشرافیت و فاصله طبقاتی در جامعه همواره یکی از مهمترین مسائلی بوده که از سال 1320 تاکنون جزو دغدغه های اصلی جریانات دانشگاهی قرار گرفته است. 

*از آرمان های جریان های دانشجویی درکشور فاصله گرفتیم 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: دفاع از مردم سالاری، توسعه سیاسی، دموکراسی، آزادی بیان و آزادی اندیشه جزو لاینفک دیدگاه های جریان دانشگاهی در کشور بوده است و امروز در شرایطی قرار داریم که جامعه ما با آن آرمانها فاصله زیادی گرفته است. 

فراهانی اظهار کرد: وقتی در شهری حتی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و فرزند یکی از تئورسین جمهوری اسلامی به واسطه بیان انتقادات خود اجازه سخنرانی پیدا نمی کند، نتیجه فاصله گرفتن کشور از آرمان آزادی بیان است. 

وی بیان کرد: استاد مرتضی مطهری در یکی از کتابهایش گفته است که 'در دانشگاه ها باید کرسی برای مارکسیستها ایجاد کرد و آن کرسی را به دست مارکسیست ها داد تا آزادانه دیدگاه های خود را مطرح کنند چرا که معتقدیم که نهایتا از طریق برخورد تضارب آرا و اندیشه ها، اندیشه ناب اسلامی پیروز می شود و اگر ترویج دیدگاه اسلام در مقابل اندیشه مارکسیستی شکست می خورد، باید بدانیم که در دیدگاه ما مشکلی وجود دارد'. 

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی با توجه به اندیشه استاد مطهری بوجود آمد و آزادی های مشروع و مصور در قانون اساسی دیده شد به گونه ای که صاحبان تفکر و دیدگاه های مختلف می توانند در قالب کرسی های آزاداندیشی یا در قالب های دیگر آزادانه نظر خود را بیان کنند حتی اگر دیدگاه جمهوری اسلامی و اسلام را قبول نداشته باشند. 

وی افزود: امروز از اندیشه آرمانی جمهوری اسلامی فاصله گرفتیم به طوری که فرزند تئورسین انقلاب اسلامی را در شهر مقدس مشهد و در دانشگاه بزرگ فردوسی از سخنرانی محروم می کنند زیرا از ابراز اندیشه های او در هراس هستند. 

*قوه قضائیه اشد مجازات را برای اغتشاش گران در نظر گیرد 

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اصل دوم قانون اساسی اشاره دارد که هیچ مقامی حق ندارد به اسم حفظ استقلال و تمامیت ارضی آزادی های مشروع جامعه را سلب کند هرچند با وضع قوانین باشد. 

الهیان افزود: بهتر بود به آقای مطهری اجازه داده می شد، همه حرفهای خود را بیان می کرد هر چند شایسته یک مسئول نیست که هر جا سخنرانی کند به دنبالش تبعاتی برای آن محل یا مکان به همراه داشته باشد. 

وی بیان کرد: باید این سوال را پرسید که چرا برخی افراد به جای خدمت رسانی به مستضعفان یا محرومان و رفع چالش های جدی در جامعه به دنبال هیاهوی سیاسی، موج سواری و ایجاد شرایط تنش زا هستند. 

وی تاکید کرد: باید دانشجویان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بپرسند که چرا از تریبون مجلس به جای ارائه طرح هایی که گره گشای مشکلات معیشتی مردم است برای ایجاد هیاهوهای سیاسی و جنجال ها بهره می گیرند. 

الهیان اظهار کرد: شاید لازم باشد قوه قضائیه اشد مجازات را برای افرادی که اغتشاش ایجاد می کنند و بدون سند تهمت و افترا به ارکان نظام می زنند و امنیت روانی جامعه را برهم می ریزد، در نظر گیرد زیرا امنیت فعلی در کشور دستاوردهای خون شهدا و مقاومت ملت ایران در برابر زورگویان و قدرت طلبان است. 

وی بیان کرد: آزادی اندیشه زمانی اتفاق می افتد که فردی سخن مستند و علمی در فضایی که عقلانیت بر آن حاکم است، بزند و نه اینکه همین که تریبون پیدا کند برای اینکه دیده و شنیده شود و شهرت بدست آورد، بر روی احساسات مردم موج سواری کند. 

*رسالت جنبش دانشجویی 

نماینده مجلس هشتم گفت: مبارزه با مفاسد بحث مهمی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود و مطالبه جوانان از مجلس شورای اسلامی باید رفع قوانین دست و پاگیر و خلاءهای قانونی در زمینه ساماندهی مفاسد باشد. 

الهیان افزود: با اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند که مدیران نجومی بگیر باید بیت المال را پس دهند زیرا این افراد لیاقت مدیریت بر مردم را ندارند اما هیچ اتفاقی نمی افتد و از جامعه دانشگاهی هم جز چند نامه و بیانیه، مطالبه جدی از مسئولان صورت نمی گیرد. 

وی بیان کرد: یکی از رسالت های جنبش دانشجویی مطالبه از مسئولان در مبارزه با پدیده شوم فساد و تبعیض است که متاسفانه صدای رسایی در این زمینه نبوده و شرایط در حال حاضر مساعد نیست و حرکت جدی از دولت یازدهم در راستای مبارزه با فساد و تبعیض دیده نشده است. 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه مشاهده می کنیم برخی نمایندگان مجلس هم به دلیل اینکه درباره برخی مفاسد و آقازاده ها سخن گفته اند، سخنرانی هایشان لغو می شود. در همین مشهد سخنرانی یکی از نمایندگان سابق مجلس برای سومین بار است که لغو شده چون ایشان در همه سخنرانی های خود در ارتباط با فساد افشاگری کرده اند. 

*بابک زنجانی محصول شرایط انحلال است 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: شاخص فساد و شاخص مردم سالاری و توسعه مرتبط با یکدیگر است یعنی به میزانی که کشورها در فضای توسعه و مردم سالاری و در فضای تسهیل آزادی بیان گام برمی دارند به همان میزان هم فساد در جامعه کمتر می شود. 

فراهانی افزود: اگر معتقدیم که باید با فساد در ابعاد مختلف مبارزه شود، تنها راهش این است که نظارت های مردم و حاکمیت نیز آزاد باشد زیرا در جامعه ای که مطبوعات آزاد باشد و دیدگاه های آزاد بتوانند در جامعه دانشگاهی مطرح شوند، هیچ صاحب قدرتی جرات نزدیک شدن به فساد را به خود نمی دهد. 

وی بیان کرد: به اندازه ای که در جامعه آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی قلم محدود شود و احزاب منحل شوند به همان میزان فساد در آن جامعه افزایش می یابد. 

وی اظهار کرد: آقای بابک زنجانی محصول شرایط انحلال و جریان و فکر انحرافی است که با قانون اساسی و جمهوری اسلامی هیچ نسبتی ندارد. 

فراهانی خاطر نشان کرد: وقتی انجمن صنفی خانه مطبوعات، خانه سینما و امثال آن تعطیل می شود، از برگزاری کوچکترین مناظره در دانشگاه جلوگیری می شود و هر گونه صدای مخالفی در نطفه خفه می گردد، از درون چنین شرایطی افرادی مانند بابک زنجانی بیرون می آید. 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: همان طور که جامعه هزینه اشتباهات مسئولان را می پردازد مسئولان هم باید هزینه اشتباهات جامعه و دانشجویان را بپردازند. 

وی با بیان اینکه نخستین نتیجه دفاع از آزادی اندیشه و عقیده و نظارت جامعه مدنی، کاهش فساد در جامعه است، افزود: شاخص فساد در کشورها توسط نهادی زیرمجموعه سازمان ملل متحد هر سال اندازه گیری می شود و کشورها از حیث شاخص مبارزه با فساد رتبه بندی می شوند. 

وی خاطر نشان کرد: رتبه ایران در شاخص مبارزه با فساد در دولت آقای احمدی نژاد به بالاترین حد خود یعنی به 140 رسید و طی سه سال گذشته دولت آقای روحانی موفق شد آن را به 122 برساند. 

ما از رتبه 144 در دولت آقای احمدی نژاد به رتبه 122 رسیدیم که خیلی خوب نیست. یکی از مهمترین دلایل بروز فساد نبودن آزادی اندیشه، عقاید و نظارت جامعه مدنی است. 

*مجلس هشتم پرتعداد از نمایندگان زن با گرایش های مردانه 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را پرتعدادترین دوره به لحاظ وجود نمایندگان زن برشمرد. 

فراهانی گفت: بررسی مجموعه طرح هایی که در خصوص زنان از مجلس اول تا مجلس هشتم تدوین شده است، نشان می دهد که حاشیه فعالیت زنان در مجلس هشتم نسبت به دوره های دیگر مجلس پررنگ تر بوده است. 

وی افزود: ناظران معتقدند که زنان در مجلس هفتم و هشتم بیشتر گرایش های مردانه داشتند و کوچکترین طرحی درباره تبعیض های جنسیتی و نابرابری هایی که زنان کشورمان در قیاس با مردان در حوزه حقوقی و اجرایی مواجه هستند، در این دو دوره وجود نداشته است. 

وی بیان کرد: طرح های تفکیک جنسیتی، طرح های حامی تعدد زوجین، ثبت ازدواج موقت از جمله اقدامات مجلس هشتم بود که به رغم پرتعداد بودن زنان نماینده در آن دستاورد زیادی برای زنان کشور به همراه نداشت. 

فراهانی اضافه کرد: شاید تنها عملکرد مثبت نمایندگان زن مجلس هشتم را بتوان تصویب قانون افزایش سهم الارث زوجه از زوج دانست. 

*دستاوردهای مجلس هشتم در حوزه زنان 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در هشتمین دوره از مجلس شورای اسلامی گفت: در این کمیسیون تلاش من و همکاران معطوف به معرفی واقعی از زن ایرانی در عرصه بین المللی بود و در این راستا کمیته حقوق بشر شکل گرفت و آغازگر ارتباطات با مجامع بین المللی شد. 

الهیان راه اندازی فراکسیون سازمان های مردم نهاد، پیگیری جدی سند سلامت زنان، پیگیری برای احقاق حقوق پزشکان زن، تصویب مشاغل خانگی برای کمک به زنان خانه دار؛ افزایش سهم الارث زوجه از زوج، حمایت از زنان دارای فرزند معلول، لایحه حمایت از خانواده و پیگیری جلوگیری از تصویب در اختیار کردن همسر دوم و ایجاد 9 شرط در این لایحه، مرخصی خانواده و افزایش مرخصی زایمان، قانون حمایت از نوجوانان بی سرپرست را از دیگر دستاوردهای مجلس هشتم برشمرد. 

*تعامل با دنیا 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: مهمترین چالش دنیای امروز توسعه است و رقابت سهمگینی برای توسعه بین کشورها و رفاه ملتها در حال انجام می باشد. 

فراهانی افزود: مهمترین نقشه توسعه در ایران سند چشم انداز 20 ساله است که در آن ایران در افق 1404 باید از رتبه اول منطقه خاورمیانه در همه حوزه ها بویژه شاخص های اصلی توسعه برخوردار شود یعنی هر سال رشد اقتصادی ایران باید بیش از هشت درصد باشد. 

وی بیان کرد: متاسفانه در دوران دولت های نهم و دهم کاملا برعکس آرمان های سند 1404 عمل شد بخصوص در دولت دهم رشد اقتصادی کشور طی سه سال منفی شد که جبران آن در سالهای بعد بسیار دشوار بود. 

وی اظهار کرد: تعامل و تبادلات آزاد با کشورهای دنیا بویژه کشورهای توسعه یافته یکی از الزامات رسیدن به توسعه است لذا اگر جنبش های دانشجویی بر ضرورت تعامل با دنیا پافشاری می کنند از منظر دفاع رسیدن به توسعه انجام می گیرد. 

فراهانی گفت: جای تاسف است که تبادلات کشور امارات دو برابر کشور ماست و کشورهای ترکیه و کره جنوبی که درآمد سرانه ملی آنها نصف کشور ایران بود اکنون درامد سرانه ملی آنها 2 تا 4 برابر ایران است، زیرا این کشورها از ظرفیت های تبادل آزاد با دنیا بهره فراوان برده اند. 

وی افزود: ضرورت تنش زدایی و ارتباط آزاد با همه کشورهای دنیا مساله ای است که مردم ایران به آن معتقدند و در انتخابات نشان دادند که طرفدار تنش زدایی و ارتباط آزاد با دنیا هستند. 

*برجام افتخارآمیز است 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: در دولت نهم و دهم در کشور به دلیل تحریم ها با کمبود جدی دارو مواجه بودیم، صادرات نفتی قطع می شد و به مرز تبادل نفت در برابر دارو رسیدیم و در این شرایط بود که به سمت تصویب برجام پیش رفتیم. 

فراهانی اظهار کرد: در انتهای دولت دهم کشور قطر که به اندازه استان قم وسعت دارد و در میدان گازی پارس جنوبی شریک ماست، سه برابر کشورمان از این میدان برداشت داشت و این برای کشور ما خجالت آور بود. 

وی بیان کرد: برجام با مذاکرات طولانی تصویب شد و افتخار آمیز است و در حالی که تندروهای آمریکایی قرارداد برجام را ننگین می دانند، برخی تندروهای داخلی مشابه این برخورد را در داخل کشور با برجام دارند. 

وی تاکید کرد: باید بر روی اجرای برجام پافشاری کرد زیرا تندورهای آمریکایی در تلاش هستند کاری کنند که کشور ما هزینه لغو برجام را بپردازد، آنها دنبال بهانه ای هستند که برجام لغو شود و ایران را به انزوای گذشته برگردانند. 

فراهانی گفت: اصول گرایان چطور از عدم اعتماد به آمریکا می گویند اما از عدم اعتماد به روسیه، چین چیزی نمی گویند، زیرا سابقه و عملکرد این دو کشور نیز به اندازه سابقه آمریکا سیاه است. 

وی بیان کرد: نباید از ایران تصویری جنگ طلب، خشن در عرصه بین المللی ساخت زیرا شرط توسعه داشتن تبادلات و وجهه خوب در دنیاست. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر