کد خبر: 83152
A

یکی از اعضای شورای نگهبان؛ نماینده فعلی مجلس را تهدید کرد/ نماینده مجلس : متاسفم ؛ انتظار داشتیم شورای نگهبان مقید به قانون باشد که نیست!

یک نماینده مجلس : ما وقتی در کمیسیون تدوین آئین نامه در حال بررسی این طرح بودیم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان با بنده تماس گرفت و گفت که این طرح را تصویب نکنید وگرنه ....

 یکی از اعضای شورای نگهبان؛ نماینده فعلی مجلس را تهدید  کرد/ نماینده مجلس : متاسفم ؛ انتظار داشتیم شورای نگهبان مقید به قانون باشد که نیست!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجلس دهم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود طرح‌های اولویت دار سرعت گرفته است. بعد از طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات، امروز طرحی برای اصلاح‌ آئین نامه داخلی درباره انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس مطرح شد.

ریشه این طرح مربوط به اتفاقات تیرماه ۹۸ می‌شود که علی غلامی یکی از حقوقدان های معرفی شده به مجلس درست روز رای گیری و در صحن علنی از کاندیداتوری انصراف داد؛ که البته حرف و حدیث زیادی درباره این انصراف مطرح شد.

حال بعد از گذشت ۱۰ ماه از آن اتفاق غلامرضا کاتب درباره اولویت طرحی سخن گفت که تکرار این اتفاق را کاهش می‌دهد و شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه را موظف به معرفی دو برار کاندیدای مورد نیاز برای کرسی‌های لازم معرفی کند.

تهدید حقوقدان شورای نگهبان برای تصویب طرح

غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان یکی از متقاضیان بررسی با اولویت طرح اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس گفت: ما در این طرح می خواهیم نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس را اصلاح کنیم تا از اتفاقی که در سال ۹۸ در مجلس در زمان رای گیری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان رخ داد، جلوگیری شود.

وی توضیح داد: سال گذشته در حین رای گیری حقوقدانان شورای نگهبان یک نفر از کاندیداها انصراف داد، حال اینکه این حقوقدانان توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده بودند. تعدادی از اعضای حقوقدانان در بیرون صحن اصرار کرده بودند یک نفر انصراف دهد تا فرد مورد نظر از مجلس رای آورد. این اتفاق باعث تضییع حقوق نمایندگان شد چون نمایندگان باید از بین دو برابر افراد معرفی شده فردی را انتخاب کنند. از طرف دیگر حق رئیس قوه قضائیه هم با این اتفاقات تضییع می شود چون باید ایشان هم زودتر مطلع شده تا فردی را جایگزین کند.

کاتب با تاکید بر اینکه باید شورای نگهبان به عنوان بزرگترین رکن تصمیم گیری نظام مقید به قانون شود افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح روند انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس اصلاح می شود. البته که ما وقتی در کمیسیون تدوین آئین نامه در حال بررسی این طرح بودیم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان با بنده تماس گرفت و گفت که این طرح را تصویب نکنید چون حتی در صورت تصویب آن را در شورا رد خواهیم کرد. پاسخ من این بود که هنوز معلوم نیست قرار است چه چیزی را تصویب کنیم. به هر حال این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان این طرح را رد کند اما ما نمایندگان باید از حقوق خود دفاع کنیم چون وجود انضباط در نظام اداره شورای نگهبان لازم است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر