کد خبر: 83185
A
فعال سیاسی اصولگرا خبر داد:

عامه اصولگرایان، قالیباف را برای ریاست مجلس قبول دارند/ پایداری‌ها زیاده‌خواه هستند

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: سابقه پایداری‌ها، همواره در انتخابات تلاش داشتند که سهمی بسیار بیشتر از ظرفیت شان دریافت کنند.

عامه اصولگرایان، قالیباف را برای ریاست مجلس قبول دارند/ پایداری‌ها زیاده‌خواه هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ «عباس سلیمی نمین»، فعال سیاسی اصولگرا، درباره مجلس یازدهم و اینکه آیا این مجلس می‌تواند همانگونه که منتخبان ادعا می‌کنند به جایگاه واقعی خود رسانده و به تعبیری در راس امور قرار دهند؟گفت: نمایندگان مجلسی که به انتهای آن رسیدیم یعنی مجلس دهم، به اموری اهتمام ورزیدند که لطمه جدی به اعتبار مجلس وارد کرد. البته برخی تلاش دارند بگویند عواملی از بیرون مجلس، مجلس را از رأس امور بودن انداخت در حالی که این گونه نیست. هیچ‌گاه کسی خارج از مجلس نمی‌تواند با توجه به حدود اختیارات مجلس، شأن آن را تنزل ببخشد.

او با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس دهم افزود: برخی لغزش‌های اقتصادی موجب شد نمایندگان مجلس به اعتبار جایگاهی که در آن قرار داشتند لطمه جبران ناپذیری وارد کنند که البته این مسأله مورد قبول همگان هم بود. به عنوان مثال اینکه نماینده مجلس به گمرک می‌رود و با آن کارمند دعوا می‌کند که چرا مثلا مسایل مربوط به او صورت نگرفته است و بعد آن نماینده عذرخواهی می‌کند و مسائلی از این دست، نشان‌دهنده ایرادات فراوانی بود که به نوعی تخریب کننده وجهه مجلس به حساب می‌آمد. حتی  بعضی رفتارهای بسیار دور از شأنی چون عکس یادگاری گرفتن نمایندگان با خانم موگرینی که به مجلس رفته بود را می‌توان نشان دهنده سطح نازل نمایندگان دانست. چراکه یک نماینده نباید خودش را آن اندازه، خوار و حقیر کند که با یک مقام خارجی، عکس بگیرد.

او ادامه داد: البته رهبری نیز به هیأت رئیسه مجلس برای اینکه شأن مجلس حفظ شود و مجلس نیز به تخلفات نمایندگان رسیدگی کند، سه بار تذکر دادند مبنی براینکه ساختاری در داخل مجلس تشکیل شود که برخی از نمایندگان متخلف را از این وادی خارج و با آنها برخورد کنید که آن هم، ممکن نشد. در نتیجه حاصل برخی غفلت‌ها این شد که شأن بالای مجلس تنزل یابد. حال آیا آقایان قادر خواهند بود که این شأن را ترمیم کنند پاسخ قطعا مثبت است ولی منوط به یکسری شروط است، به شرط آنکه منتخبان مجلس یازدهم در وادی منفعت طلبی اقتصادی قرار نگیرند. اهل معامله با سایر دستگاه‌ها نشوند و در ارتباط با مصوبات مجلس یا چیزی که در جامعه می‌گذرد، مطالعه کنند و اشراف لازم را نسبت به مسایل مختلف کشور پیدا کردند. بنابراین اگر این شروط رعایت شود یقینا آقایان یا خانم‌هایی که به مجلس راه یافتند، قادر خواهند بود تحولی در این زمینه ایجاد کنند در غیر این صورت نمی‌توان امیدی داشت.

سلیمی نمین درباره گزینه‌های ریاست مجلس نیز عنوان کرد: نظرات عناصر صاحب نام در کشور در این زمینه بسیار مهم است. بدین معنا که آنها در ارزیابی از توانمندی‌ها، یقینا برای مصالح جامعه، مسائلی را در نظر خواهند گرفت نه اینکه بخواهند منافع این و آن را در نظر بگیرند. در ارتباط با ارائه یک لیست در تهران، این عناصر صاحب‌نام که به عنوان ریش سفید، دغدغه منافع ملی را داشتند، تاکیدشان بر این بود که باید سرلیستی در تهران ارائه شود که دارای توانمندی قابل قبول گرایش‌های مختلف جامعه باشد.

او افزود: این انتخاب برای امروز نیز صدق می‌کند. برخی از افرادی که به عنوان گزینه‌های ریاست مجلس نام برده شدند، هیچ تجربه مدیریتی ندارند حتی نگاه کلان حاکمیتی ندارند. به عبارت دیگر نه تجربه مدیریتی و نه نگاه دقیق حاکمیتی.

سلیمی نمین به محمدباقر قالیباف به عنوان گزینه اصولگرایان اشاره می‌کند و می‌گوید: بنابراین روشن است که این نظر عامه اصولگرایان است که او را قبول دارند و نظر آنها در این زمینه به روشنی بیان و طرح شده است. از این رو این گونه نیست که بخواهم نظر خاصی بدهم. در واقع اگر به دنبال منافع جامعه هستیم باید خود را تا حدود زیادی از بسیاری از خواسته‌ها و تمایلات دور کنیم. حال اینکه آقایان تمایل دارند در جایگاه ریاست قرار بگیرند، این بخشی از کار است. بخشی دیگر این است که دیگران قبول‌شان دارند یا خیر؟ و جامعه آنها را به عنوان عنصر توانمند می پذیرد یا خیر؟ آیا سابقه درخشانی از خود ارائه کردند یا خیر؟ این‌ها مسائلی است که باید افراد حتما مدنظر قرار بدهند در غیر این صورت متهم خواهند شد به اینکه زیاده‌خواهی می کنند و بیشتر از سهم خودشان، مطالبه‌ای دارند که به نفع جامعه نیست.

سلیمی نمین با اشاره به پایداری‌ها و زیاده خواهی آنها تاکید کرد: سابقه پایداری‌ها، چنین چیزی را اثبات می‌کند. آنها همواره در انتخابات تلاش داشتند که سهمی بسیار بیشتر از ظرفیت‌شان دریافت کنند. این زیاده خواهی گاهی اوقات در قالب یک لیست کاملا تشکیل شده از جبهه پایداری بوده که ارائه کردند. بنابراین پایداری‌ها در سوابق گذشته خود چنین زیاده‌خواهی‌هایی را دارند و همین زیاده خواهی‌شان، باعث شد اصولگرایان نتوانند به وحدت برسند.  هرچند این بار مجبور شدند که تن به وحدت بدهند و عهدشکنی کردند اما با این وجود، بیش از حدشان سهم خواهی کردند و سهم گرفته‌اند که نشان دهنده زیاده خواهی این آقایان، است.

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که تا چه حد نقش حدادعادل و همفکرانش در موفقیت در مجلس تاثیرگذار است چراکه در بستن لیست قبل از انتخابات توانستند موفق عمل کنند؟ گفت: فقط حدادعادل نبود امثال کسانی که اصولگرایان آنها را پاک و سالم می‌دانند، نظرات‌شان را به صراحت در این باره بیان کردند. وقتی نظرات بیان شده، تکرار آن معنا ندارد. در تهران، تعداد قابل توجهی از نیروهای غیراصولگرا به قالیباف رأی دادند. تفاوت دیگر منتخبان لیست با سرلیست قابل توجه است. اصولگرایان به این لیست رأی دادند اما سرلیست اصولگرایان توانسته بود، به‌رغم همه تخریب‌های غیراصولی و غیراخلاقی، رأی قابل توجهی از اقشار میانی جامعه و غیرسیاسی جامعه را جلب کند. بنابراین اعتقاد به این قضیه وجود داشت که قالیباف، فرد توانمندی است و منشأ خدمات و تاثیرات جدی است. در واقع هم تجربه پیش‌رو در انتخابات و هم نظرات  اهل حل و عقد که در این باره فقط دلسوزانه بیان می‌شود، گویای این مطلب است که چگونه عمل کنیم. امیدوارم از هوای نفس دور بمانیم و به آنچه که دلسوزان می گویند، تن بدهیم.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر