کد خبر: 8336
A
خاتمی در خطبه‌ نماز جمعه:

برهم‌ زدن سخنرانی‌ها به هر شکلی مایه شرمساری است/برخی به بهانه حمایت از مظلوم به نظام بد می‌کنند

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: امیدواریم اوباما روز دوشنبه آینده تحت‌تاثیر صهیونیست‌ها قرار نگیرد و این تحریم‌ها را امضا نکند؛ چرا که امضا کردن با روسیاهی تا ابد همراه خواهد بود.

برهم‌ زدن سخنرانی‌ها به هر شکلی مایه شرمساری است/برخی به بهانه حمایت از مظلوم به نظام بد می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایرانحجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران ضمن تبریک آغاز ولایت حضرت ولی‌عصر (عج) و با گرامیداشت هفته وحدت اعلام کرد: تعامل و زندگی مسلامت‌آمیز میان برادران شیعه و اهل سنت مورد سفارش اکید ائمه اطهار بوده است.

او ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر حلب و موصل گفت: دنیای استکبار روی حلب و موصل شرط بسته بود اما در هر دو این مکان رزمندگان ارتش عراق، سوریه، بسیج مردمی و حشدالشعبی پیش می‌روند و ما ضمن خدا قوت به آن‌ها، این پیروزی را تبریک می‌گوییم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به تمدید تحریم‌های داماتو و نقض عهد در برجام یادآور شد: مقام معظم رهبری این مسئله را نقض برجام دانسته و تاکید کردند که ایران واکنش نشان خواهد داد و با این حال امیدواریم اوباما روز دوشنبه آینده تحت‌تاثیر صهیونیست‌ها قرار نگیرد و این تحریم‌ها را امضا نکند؛ چرا که امضا کردن با روسیاهی تا ابد همراه خواهد بود.

او اضافه کرد: وحدت خوبی که در این رابطه در کشور صورت گرفت، ستودنی است و وحدتی که دنبال آن هستیم، همان وحدت حول محور ولایت است. یعنی با رهنمودهای رهبری گزینشی برخورد نکنیم. ایشان تقدیر از مذاکره‌کنندگان داشت اما هشدار هم داد. رهبری فرمود در برجام نقض عهد شده اما برخی گفتند مجبور بودیم.

خاتمی با اشاره به آیه ۱۰ سوره توبه خاطرنشان کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم دنیای استکبار قابل‌اعتماد نیست. خوی تجاوزگری که در کفار هست، اساساً با عهد و پیمان جور نیست و چنین کسی عهد و پیمانی نمی‌شناسد و نکته دیگر این‌که آن‌چنان که تجربه نیز ثابت کرده، مستکبران اهل منطق، اخلاق و مذاکره نیستند.

او اعلام کرد: پاسخ زور، زور است و جواب کلوخ‌انداز، سنگ است و آن‌چه آن‌ها را سر جای خود می‌نشاند و باید در مقابل تجاوزگری آن‌ها انجام داد، مقابله به مثل است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: نکته دیگر این‌که تا کنون ندیده‌ایم سیاست لبخند و خوش و بش، جواب بدهد و این درحالی است که سیاست مقاومت در این مملکت جواب داده است. آن‌چنان که قرآن نیز بارها تاکید کرده، درصورتی که بایستیم، جواب خواهیم گرفت.

او گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت داریم و این وحدت نیاز به محور دارد که آن محور، ولایت است و رفتاری که نیاز دارد، سعه صدر و تحمل است. در حدود یک سال و نیم گذشته، بسیاری این روزها را می‌دیدند اما به آن‌ها گفتند افراطی و تندرو هستید. حال فهمیدید اشتباه کردید، این اشتباه را تکرار نکنید.

خاتمی همچنین تصریح کرد: همه امید ما باید به خداوند و نگاه به درون باشد. دیدید نگاه به بیرون جواب نداد. باید به مومنان اعتماد کنید.

او همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در ابتدای سال آینده گفت: انتخابات در این کشور جشن سیاسی است و این نشاط سیاسی، نعمتی است که باید قدرش را بدانید و شکرش را بجا بیاورید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: یکی از اشکال شکر نعمت این است که بداخلاقی نداشته باشیم. تنگنظری‌ها بداخلاقی است و این معنا ندارد که بگوییم در جامعه آزاد، فقط من حق حرف زدن دارم. در جامعه آزاد همه چه موافق و چه مخالف، حق حرف زدن دارند. بر هم زدن سخنرانی‌ها هر شکلی که باشد و چه در جناح ما باشد و چه غیر از آن، بد و مایه شرمساری است چرا که در جامعه آزاد تریبون گرفتن معنا ندارد.

خاتمی همچنین سوءاستفاده از آزادی بیان را جلوه‌ای از بداخلاقی سیاسی دانست و گفت: هنگامی که می‌توانیم با یکدیگر صحبت کنیم، دلیل ندارد به یکدیگر توهین کنیم و به بهانه حمایت از مظلوم نیز نباید به نظام ظلم نکنیم. برخی به بهانه حمایت از مظلوم به نظام بد می‌کنند که این‌ها بداخلاقی است.

او گفت: سیاسیون باید توجه کنند که این انقلاب به آسانی و مفت به دست نیامده، این‌که جریان‌هایی بیایند، نظام را فدای مصالح شخصی کنند، درست نیست و ناجوانمردی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: انتظار از روسای سه قوه این است که معلم اخلاق باشند. این دعواهای رسانه‌ای چه معنایی دارد؟ شما که جلسات خصوصی دارید، باید در این جلسات دعوا را سروسامان دهید. البته آغازگر دعوا مستحق توبیخ بیشتر است.

او گفت: شما با فتنه‌گران درافتادید و در حقوق‌های نجومی ورود کردید و این هزینه آن است. مقاومت کنید و از میدان بیرون نروید، که نمی‌روید؛ چرا که قرآن نیز تاکید کرد که باید ایستادگی کنید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به سخنان اخیر نخست وزیر بریتانیا در نشست شورای همکاری‌های خلیج فارس،‌گفت: این حرف‌ها کهنه است و گفتن این مسائل برای انگلیسی که سیاه‌ترین پرونده را در ایران دارد، تنها یه خروجی دارد و آن چیزی نیست جز همین یک کلمه «مرگ بر انگلیس»

خاتمی تصریح کرد: هر جا پای تفرقه، آن‌جا پای انگلیس است و به فضل خداوند امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد و آن‌ها که بی‌آبرو هستند، با این حرف‌ها بی‌آبروتر می‌شوند.

وی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز به بیان زیان‌های دروغ در عرصه سیاسی پراخت و گفت: کوچک‌نمایی هم نوعی دروغ به حساب می‌آید. به طور مثال حقوق‌های نجومی دل متدینین را رنجانده و رهبر انقلاب را متاثر کرده اما حالا مدام مصاحبه می‌‌کنند و می‌گویند که قانونی بوده است.مگر هر چیزی که روی کاغذ نوشته شد در هر شرایطی قانون تلقی می‌شود؟  فردی که حقوق‌های میلیاردی گرفته نمی‌داند چند درصد مردم زیر خط فقر هستند؟ آیا این حقوق از گلویش پایین می‌رود؟

خاتمی گفت: برخی فکر می‌کنند می‌توانند درباره کسی که مسئول است هرچه می‌خواهند بگویند و اگر آماری داده و آنها شک دارند نباید متهم به دروغ کرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر