کد خبر: 83402
A

کدام یک از اصولگرایان سال آینده در انتخابات ثبت نام خواهند کرد؟

انتخابات ریاست جمهوری 1400 از بسیاری جهات اهمیت دارد و اصولگریان که در انتخابات مجلس یازدهم توانستند اکثریت پارلمان یازدهم را از آن خود کنند امید دارند تا انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را هم با پیروزی پشت سر بگذارند. اما به واقع کدام یک از اصولگرایان شانس بیشتری برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را دارد؟

کدام یک از اصولگرایان سال آینده در انتخابات ثبت نام خواهند کرد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ریاست جمهوری 1400 از بسیاری جهات اهمیت دارد و اصولگریان که در انتخابات مجلس یازدهم توانستند اکثریت پارلمان یازدهم را از آن خود کنند امید دارند تا انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را هم با پیروزی پشت سر بگذارند. اما به واقع کدام یک از اصولگرایان شانس بیشتری برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را دارد؟

 

 

اصولگرایان که زمانی برای پیروزی بر رقبای اصلاح طلب خود از سیاست «دانه‌های تسبیح» استفاده ‌می‌کردند، اکنون که به واسطه ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان، پیش رو شده‌اند هم به اندازه دانه‌های تسبیح کاندیدا دارند. این بار اما عامدانه نیست. اتفاقا برعکس؛ تصمیم سازان در این جناح همه تلاش خود را برای کاهش رقبا می‌کنند اما فایده ندارد. 

 

حدود یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آتی باقی است و از همین حالا می‌توان 10 گزینه جدی اصولگریان را برشمرد.

 

سعید جلیلی

 

جلیلی که در انتخابات 92 شرکت کرده و سوم شد، گویا قصد دارد یک بار دیگر شانس خود را بیازماید. او در انتخابات 96 نیز همین تصمیم را داشت اما برخی می گویند بعد از جلسه‌ای دو ساعته با محمدباقر ذوالقدر منصرف شد. جلیلی اما هیچ وقت دست از کار نکشید. دولت در سایه را تشکیل داد و از سفرهای استانی هم غافل نشد. او خود را یک کاندیدای بالقوه نگاه داشت و حالا که موسوم انتخابات است دوباره نگاه ها به او خیره شده است.

 

مهرداد بذرپاش

 

مهرداد بذرپاش هم این روزها محل گمانه زنی شده است.او یک بار دیگر هم قصد پاستور کرده بود اما آخر سر هم معلوم نشد که چرا دیر به ستاد انتخابات رسیده است.

 

پرویز فتاح

فتاح در سال‌های اخیر یکی از جدی‌ترین کاندیداهای اصولگرایان بوده است. در کمیته امداد و بنیاد مستضعفان خوب عمل کرده است. او در انتخابات 96 هم یکی از 5 گزینه اصلی جمنا بود اما خودش انصراف داد و گفت: «سعی می‌کنم در همین سنگر پاسداری کنم و اگر همین مسئولیت را به خوبی انجام دهم خدا را شکر خواهم کرد».

 

علیرضا زاکانی

 

زاکانی را باید یکی از جدیدترین گزینه‌های 1400 دانست. او در انتخابات قبلی هم به میدان آمده اما توسط شورای نگهبان تایید نشد. گویا او را رجل سیاسی به حساب نیاورده بودند. حالا اما وضع برای زاکانی فرق کرده است. او به مجلس رفته و تا همین جا هم بر سر نایب ریسی، ریاست فراکسیون و احتمالا مرکز پژوهش‌های مجلس توافق کرده است. به این ترتیب او نقیصه پیشین را جبران خواهد کرد و در یک سال آتی را به قدر کافی وقت دارد تا بیش از قبل از خود یک چهره ضدفساد ارائه کرده و رای جمع کند.

 

محمد باقرقالیباف

 

محمد باقر قالیباف این روزها سرگرم تلاش برای گرفتن جای لاریجانی و تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس است اما همچنان سودای پاستور نشینی را در سر می‌پرواند. او علی‌رغم شکست‌های پیش از این دست از رویای خود نکشیده و اصرار دارد که روزی به آنجا برسد. موانع او در این راه اما بسیار است. از یک سو حرف و حدیث های پیشین از سوی دیگر هم تاثیری که ترکی ریاست مجلس به خاطر ریاست جمهوری بر اذهان مردم خواهد گذاشت .گذشته ازاین‌ها باید دید نظر اصولگرایان که یک بار در 96 او را قربانی کردند، چیست.

 

ابراهیم رئیسی

 

رئیسی شاید بعیدترین گزینه انتخابات 1400 به نظر برسد اما این طور که معلوم است مورد گمانه زنی برخی محافل سیاسی است. او در 96 هم با ورود خود به عرصه انتخابات به عرصه سیاست ایران شوک داد. عدم پیروزی او در مقابل روحانی اما پایان ماجرا نبود. رئیسی به قوه قضاییه رفت . اقدامات اصلاحی او در قوه قضاییه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی می گویند او در صورت حضور در انتخابات شانس بسیار بالایی خواهد داشت.

 

عزت‌الله ضرغامی

 

می گویند ضرغامی همیشه خواسته که جایگاهی والاتر از ریاست صداوسیما داشته باشد. از فضای مجازی و حقیقی تمام بهره را گرفته تا بیشتر دیده شود. او همچنین به شدت خواهان آن است که از خود یک چهره میانه‌رو ومعتدل به نمایش گذارد و امیدش به این است که با این اقدامات برای خود پایگاه اجتماعی بسازد.ضرغامی روابط عمومی خوبی دارد و با استفاده از همین دیپلماسی عمومی می تواند توجهات را به سمت خود جلب کند.

 

علی نیکزاد

 

علی نیکزاد از وزرای احمدی‌نژاد است و این روزها خود را یک قدمی ریاست مجلس می‌داند. او هم مثل خیلی‌های دیگر در مجلس یازدهم به 1400 چشم دوخته و گمان می‌کند که در قد و قواره آن جایگاه است. این طور که شنیده می‌شود جلساتی نیز برای ارزیابی شانس وی در آن انتخابات برگزار شده است.

 

مخبر دزفولی

 

برخی از کاندیداهای اصولگرایان در 1400 اما در عین گمنامی، آرزوهای بزرگ دارند. مصداق این مدعا محمدرضا مخبر دزفولی است. بیشتر استاد دانشگاه است تا سیاستمدار و تجربه حضور در فرهنگستان علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات امنای دانشگاه تهران و بنیاد نخبگان فرهنگی را دارد. سوابقی که قطعا از او یک کاندیدای قوی در رقابت‌های انتخاباتی 1400 نمی‌سازد. دست‌های سیاسی در عالم سیاست اما اگر همان طور که خود گمان می‌کند، با او یار شود قطعا وضعیت فرق خواهد کرد.

 

محمود احمدی‌نژاد

 

احمدی‌نژاد را باید سوپرایز 1400 دانست. مدت‌ها است ساکت شده و جنجال به پا نمی‌کند اما این معنی آن نیست که گوشه عزلت گزیده باشد. برنامه‌های بزرگ دارد و در همان راستا پیش ‌می‌رود. بسیاری از یاران خود را به مجلس فرستاده و خود مهیای مصاف آتی می‌شود. احمدی‌نژاد قطعا روی کاهش اعتماد عمومی به اصلاح طلبان حساب کرده و گمان می‌کند که با بیان چند حرف آنچنانی قادر به جلب رای همه تحول‌خواهان است.

 

منبع:نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر