کد خبر: 83421
A
حجت‌الاسلام فاضل میبدی:

قانون انتخابات باید اصلاح می‌شد/ بعید می‌دانم این مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان تایید شود

فعال سیاسی اصلاح طلب: مجلس به این جمع‌بندی رسیده بود که اصلاح قانون انتخابات ضروری است. مقوله‌ای که در دولت اصلاحات نیز مطرح شد اما به نتیجه نرسید اما نکته اساسی این است که این اصلاح امروز دیگر ضرورت دارد.

قانون انتخابات باید اصلاح می‌شد/ بعید می‌دانم این مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان تایید شود

به گزارش دیده بان ایران؛ علی مطهری در نامه‌ای سرگشاده در پاسخ به انتقاد برخی اعضای شورای نگهبان مبنی بر اینکه اصلاح قانون انتخابات قابل تأمل و حاکی از نگاه بالا به پایین به مجلس است گفته است «گویی نه این است که شورای نگهبان صرفاً باید مصوبه مجلس را از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی بررسی و اظهارنظر کند، بلکه نیت خوانی نیز می‌کند». مطهری در ادامه به اصرار چندین باره شورای نگهبان به مجلس در راستای اصلاح قانون انتخابات اشاره می‌کند و از رد اصلاحیه‌های قبلی گلایه می‌کند. بسیاری از کارشناسان سیاست داخلی کشور امیدوارند با تایید این طرح توسط شورای نگهبان در آینده شاهد انتخاباتی پرشورتر در کشور بوده و این امر سبب شود تا افرادی کارآمدتر متصدی امور کشور شوند و بسیاری از مشکلات امروز کشور به این سبب حل شود. در راستای بررسی این مساله ««آرمان ملی»» گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

نامه علی مطهری به شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نامه علی مطهری منطقی و اشکال ایشان در مجموعه با در نظر گرفتن نظرات مختلف تا حدی وارد است. ایشان در این نامه اشاره می‌کند که نباید از وظیفه اصلی خود عدول‌ کنیم. ورود اینچنینی به مساله انتخابات تذکری است که آقای مطهری به صراحت اعلام می‌کند. من معتقدم علی مطهری به‌عنوان نماینده مردم احساس وظیفه کرده است و نکاتی را تذکر داده است. ایشان یادآوری کرده است که هیچ کس بری از خطا نیستید و امام خمینی(ره) هم گاهی تذکر می‌داده است. ایشان به خوبی متوجه شده است که مساله تایید صلاحیت‌ها در کشور با مسائلی روبه‌رو است. معتقدم در نهایت اگر دو نفر آدم مساله دار وارد شوند بهتر از این است که 50 نماینده صالح و کارآمد ردشوند. این حرف تا حدودی درست است. مثلا در باغی که 100 اصله درخت وجود داشته باشد طبیعتا ممکن است 5 اصله آفت زده باشد. در چنین مثالی نباید 95 درخت دیگر را به‌خاطر این 5 درخت کنار زد. می‌دانیم در تمامی قوا مشکلاتی وجود دارد و ممکن است در میان آن‌ها افراد مشکل‌دار وجود داشته باشند و این منحصر به مجلس شورای اسلامی هم نیست. اختلاس‌هایی که در کشور رقم می‌خورد از همین منظر قابل ارزیابی است. نباید انتظار داشت که تمامی اعضای مجلس صددرصد صالح و پاک دست باشند و وجود اندک افراد غیرصالح نیز در آن میان امکان دارد که باشند. به همین دلیل سخت‌گیری‌ها مورد انتقاد آقای مطهری قرار گرفته است.

به نظر شما این طرح تایید خواهد شد؟ در صورت تصویب در آینده شاهد انتخاباتی پرشورتر خواهیم بود؟

در صورتی که این مصوبات نهایی شود شاهد انتخاباتی پرشورتر و کارآمدتر در آینده خواهیم بود و به نظر من برخی از مسائل با همین مصوبات تا حدی حل خواهد شد زیرا افراد متخصص به سمت اداره مسائل اجرائی کشور هدایت می‌شوند البته من بعید می‌دانم این مصوبات مجلس در رابطه با اصلاح قانون انتخابات تایید شود. آنچه که در این برهه زمانی به وضوح قابل مشاهده بود این است که قانون انتخابات باید اصلاح می‌شد و حتی شورای نگهبان نیز بارها برآن تاکید کرده بود و از مجلس خواسته بود تا در راستای اصلاح قانون انتخابات گام‌هایی بردارد. انتخابات فعلی مردم و کاندیداهای مردم را گلایه‌مند کرده است. در همین راستا شاهد بودیم که افراد معتقدی همچون علی مطهری و آیت‌ا... هاشمی رد صلاحیت شده‌اند و این امرکمی عجیب است. این روند همچنان ادامه داشت و شاهد بودیم که آقای سیدحسن خمینی نیز در انتخابات خبرگان تایید صلاحیت نشد و در مقابل برخی دیگر تایید شدند. افرادی که عرق ملی بالایی دارند و به نظام متعهد و کارآمد هستند باید بتوانند راحت‌تر به منصب‌های کشور برسند تا کشور به سمت سعادت با شتاب بیشتری حرکت کند و در این راستا نیاز به اصلاح عیان است. از مسئولان سایر قوا انتظار داریم تا با فساد برخورد جدی‌تری ‌کنند. پراید 90 میلیون تومان اگر درست باشد این مبلغ، قوه قضائیه باید علنی برخورد کند. این مساله ظاهرا ریشه در نمایندگان مجلس نداشته است.

به چه علت مجلس به این مصوبات زودتر رسیدگی نکرد و آیا طرح این موضوع بجا و منطقی است؟

مخالفان اصلاح قانون انتخابات چنین مسائلی را مطرح می‌کنند و در این راستا سابقه طولانی دارند. در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد بودیم که برخی بهانه‌های غیرقابل باور به آقای روحانی و دولت ایشان منتسب کردند تا مانع رای‌آوری ایشان شوند. مجلس به وظیفه خود عمل کرده است و قطعا در گذشته موانعی وجود داشته است تا این طرح زودتر تصویب نشود و در اینکه در روزهای پایانی این موارد را تصویب کرده است هیچ مشکلی وجود ندارد و قطعا می‌تواند از مشکلات کشور گره گشایی کند. مجلس به این جمع‌بندی رسیده بود که اصلاح قانون انتخابات ضروری است. مقوله‌ای که در دولت اصلاحات نیز مطرح شد اما به نتیجه نرسید اما نکته اساسی این است که این اصلاح امروز دیگر ضرورت دارد.

منبع: آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر