کد خبر: 83423
A

واعظ آشتیانی: رئیسی هیچ منعی قانونی و عرفی برای ورود به 1400 ندارد/ اقبال از رئیسی بیشتر از 96 است

فعال سیاسی اصولگرا: بدیهی است که سیب سیاست تا یک سال آینده هزارتا چرخ می‌خورد و خیلی از معادلات تغییر می‌کند اما احتمال کاندیداتوری رئیسی به این سادگی‌ها تضعیف نمی‌شود. دلیلش نیز این است که نشانه‌های این تصمیم را از همان 96 تا حالا در رفتار او می‌توان جست.

واعظ آشتیانی: رئیسی هیچ منعی قانونی و عرفی برای ورود به 1400 ندارد/ اقبال از رئیسی بیشتر از 96 است

به گزارش دیده بان ایران؛ اصولگریان هنوز کار در قوه مقننه را شروع نکرده، رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری را کلید زده‌اند. تا 1400 یک سال باقی است و هیچ وقت در ایران پیش بینی نتیجه در چنین بازه زمانی ممکن نبوده است. با این وجود، برخی از تحرکات انتخاباتی می‌تواند تا حدی چراغ راه شده و امکان برخی گمانه‌زنی‌ها را ایجاد کند. یکی از این تحرکات تلاش‌های ابراهیم رئیسی برای رئیس جمهوری شدن است.

از همان ابتدای که وی بر کرسی قاضی‌القضات نشست و با کلی هیاهو رسانه‌ای از خود چهره‌ای ضد فساد و خواهان برقراری عدالت به نمایش گذاشت، می‌شد این حدس را زد. این حدس اما وقتی قابل اعتنا است که به اخبار رسیده از محافل اصولگرا توجه بیشتری داشته باشیم. اخباری که محرمانه هم نمانده و به بیرون درز کرده است. شاهد این مدعا اظهارات جلال میرزایی، رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید است. او در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد گفته که کاندید اصولگرایان در انتخابات 1400 ابراهیم رئیسی است.


جالب آنکه فعالان سیاسی اصولگرا هم اصلا از این بابت متعجب نشده و این گمانه را رد نمی‌کنند. به عنوان مثال، امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در همین رابطه گفت: «هر فرد واجد شرایط ریاست جمهوری این حق را دارد که کاندید شود، فرقی هم نمی‌کند از کدام قوه باشد منتها مهم این است که چقدر مورد اقبال قرار می‌گیرد».


وی با تاکید بر اینکه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات1400 هیچ منع قانونی و عرفی ندارد، گفت: «هر فردی که دارای شرایط لازم باشد، حتما وارد عمل می‌شود».


واعظ آشتیانی در پاسخ به این پرسش که «خروج رئیسی از قوه قضاییه به عنوان یک نهاد انتصابی برای ورود به رقابت‌هایی که نتیجه آن مشخص نیست، چقدر معقول است؟» گفت: « در درجه اول، توجه داشته باشید که آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، آرای خوبی داشت. نکته ‌مهم‌تر این است که تا امروز در قوه قضاییه فردی اثرگذار و موفق بوده‌اند وتوانسته‌اند که این حیطه سر و سامانی ایجاد کنند. طبیعی است که مردم به همین مسائل نگاه می‌کنند.مطالبه مردم همین است که کاندیداهای ریاست جمهوری از یک سابقه اجرایی مناسب برخوردار باشند و در عین حال خواسته‌های مردم را محقق کرده باشد.حالا اگر آقای رئیسی که با این معیارهای مطابقت دارد بخواهد کاندید شود، باهیچ منع عرفی و قانونی مواجه نیست».


وی افزود: «اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 از آقای رئیسی حمایت کرده و نشان دادند که او نیروی واجد شرایطی است و آرای خوبی هم دارد. البته تا انتخابات 1400 زمان زیادی باقی مانده اما اگر تشخیص بدهند حتما وارد می‌شوند و این حق طبیعی ایشان است».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه عملکرد آقای رئیسی در قوه قضاییه چقدر موجب افزایش رای 16 میلیونی او می‌شود؟ گفت: « فارغ از اینکه کاندید بشود یا نشود باید به این نکته توجه کرد که او یک مدیر با برنامه است و برنامه‌های خود را به درستی پیگیری می‌کند. برداشت من این است که در قوه قضاییه درباره عدالت یک هدف گذاری جدی صورت گرفته و بحث اجرای عدالت به خوبی دنبال می‌شود. مردم نیز عملکرد ایشان را می‌بینند و همین مردم هستند که قضاوت خواهند کرد، چنانچه اکنون عملکرد آقای روحانی را قضاوت می‌کنند. عملکرد آقای رئیسی، روحانی و لاریجانی همه مورد قضاوت مردم است. اینکه آقای رئیسی وارد انتخابات می‌شوند یاخیر؛ اصولگرایان از وی حمایت می‌کنند خیر همه بحث‌‎های دیگری است اما مساله روشن این است که آقای رئیسی پایگاه رای خوبی دارد و این قاطعیتی که در قوه قضاییه از خود نشان دادند می‌تواند مسبب افزایش آرای وی شود».


بدیهی است که سیب سیاست تا یک سال آینده هزارتا چرخ می‌خورد و خیلی از معادلات تغییر می‌کند اما احتمال کاندیداتوری رئیسی به این سادگی‌ها تضعیف نمی‌شود. دلیلش نیز این است که نشانه‌های این تصمیم را از همان 96 تا حالا در رفتار او می‌توان جست.

منبع: سایت آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر