کد خبر: 83541
A

منتخب مجلس یازدهم: تاکید بر شرکت نکردن رئیس آینده مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موضوعی نا نوشته است

محمد وحیدی: بخشی از میزان مشارکت پایین مردم ناشی از این است که از عملکرد برخی ساختارهای ناکارآمد ابراز نگرانی کردند اما به معنای این نیست که نسبت به اصل جریان نظام دلخور باشند.

منتخب مجلس یازدهم: تاکید بر شرکت نکردن رئیس آینده مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موضوعی نا نوشته است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد وحیدی منتخب مردم بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تحلیل خود از مجلس پیش‌رو و آرایش سیاسی آن را اینگونه بیان کرد: مجلس یازدهم مجلسی تخصصی است و با توجه به انتظاراتی که از بدنه اجتماعی مردم به مجلس منتقل شده، رویکرد اساسی این مجلس مبتنی بر کار و کارآمدی طراحی خواهد شد.

وی یادآور شد: بخشی از میزان مشارکت پایین مردم ناشی از این است که از عملکرد برخی ساختارهای ناکارآمد ابراز نگرانی کردند اما به معنای این نیست که  نسبت به اصل جریان نظام دلخور باشند؛ این ابراز نگرانی خودش را جلوه‌گر کرده و مجلس باید به سمت کاهش نگرانی‌ها برود که لازمه آن رفتن مجلس به سمت اصلاح ساختارهای ناکارآمد و همچنین نگرش‌های تخصصی است. برای عمل به چنین موضوعی  نیز نقش کمیسیون‌های مجلس پر رنگ‌تر خواهد شد و فعالیت‌های جدی‌تر و دقیق‌تری  خواهند داشت.

منتخب مجلس یازدهم با بیان اینکه مجلس در اصلاح قوانین و فرآیندها ورود پیدا می‌کند، اظهار داشت: بخش دیگری از فعالیت عمده مجلس نیز به بخش نظارتی آن بر می‌گردد؛ بخش نظارتی در مجلس یازدهم پر رنگ خواهد شد به طوریکه در تقویت عملکرد نهاد‌ها و دستگاه‌ها بدون اینکه تخریب آنها را در پی داشته باشد، کاری می‌کند که به فرآیند نظارتی قوی بیانجامد و همچنین مقدمه‌ای باشد برای کسانی که قصد ورود به عرصه ریاست جمهوری آینده را دارند، آنها بدانند که مجلس موضوع نظارت را با جدیت و دقت بیشتری در اولویت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تشکیل برخی کمسیون‌های تخصصی باید کارکردهای بهتری نسبت به مجالس قبلی داشته باشد، اظهار داشت: فراکسیون‌ها بر اساس موضوعی تشکیل می‌شود، که نقش آنها پیگیری موضوعات بین رشته‌ای و بین دستگاهی است و در قالب یک کمیسیون نمی‌گنجد و چند کمیسیون را درگیر می‌کند. مثلا وقتی می‌گوییم فراکسیون فرهنگیان یعنی از اعضای کمیسیون‌های مختلف می‌توانند جمع شوند و مسائل مربوط به مشکلات آموزش‌و‌پرورش را که شامل مسائل آموزشی، معیشتی و غیره است، پیگیری کنند.

وحیدی افزود: اما در مجلس یازدهم یک فراکسیون فراگیر هم با رویکرد سیاسی شکل خواهد گرفت، اگر در مجالس دیگر فراکسیون‌ها به صورت دو قطبی شکل می‌گرفت، اینجا به صورت فراگیر و با تعداد بالایی از نیروهای انقلابی تشکیل خواهد شد و نقش‌های مهمی از جمله در شکل‌گیری هیات رئیسه خواهد داشت.

وی درباره تلاش‌های جریان‌های مختلف برای کسب کرسی‌های هیات رئیسه و رقابتی شدن یا توافقی بودن این جایگاه خاطرنشان کرد: تک‌تک نمایندگان در رای نقشی کاملا هم وزن و یکسان دارند؛ هر نماینده‌ای با هر سلیقه‌ای و هر حوزه‌ای نسبت به نماینده دیگر پایین‌تر یا بالاتر و یا نماینده‌تر نیست و بنابراین با اصول قانون اساسی نماینده‌ای که در یک حوزه انتخابیه رای می‌آورد نماینده همه مردم ایران است و باید نسبت به همه مسائل کشور حساسیت داشته و مسائل کلان را نیز در اولویت قرار دهد.

منتخب مجلس یازدهم تاکید کرد: یکی از مسائل اصلی کشور مدیریت بر کشور و یکی از مسائل مدیریتی کشور هم مدیریت بر مجلس است و نقش رئیس مجلس مدیریت بر مجلس است و جایگزین نماینده‌ها نیست و اگر نماینده‌ای هم به ریاست مجلس برسد به عنوان جایگزین سایر نماینده‌ها نیست.

وی ادامه داد:‌ هنوز نمی‌شود گفت که افرادی که در حال وزن‌کشی برای ریاست مجلس هستند، تا لحظه آخر در صحنه خواهند ماند یا توافقاتی بینشان صورت می‌گیرد، نشست‌های اخیر نشان داد که بزرگان مجلس می‌خواهند انسجام خودشان را حفظ کنند و اعتماد عمومی که مردم برای رفع مشکلات به آنها کرده‌اند را مدنظر بگیرند و اگر سلایق متفاوتی نسبت به سایر نمایندگان دارند، این سلایق را به نفع رفع مشکلات عمومی به کار گیرند. امیدواریم شاهد اختلافاتی در موضوع هیات رئیسه نباشیم.

وحیدی درباه دستورالعمل‌های هشت‌گانه جریان اصولگریایی و تاکید بر شرکت نکردن رئیس آینده مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰  با بیان اینکه این موضوعی نا نوشته است، اظهار داشت: نگاه این است که کسانی که در راس قوه مقننه قرار می‌گیرند حساسیت و اهمیت جایگاه خوشان و همچنین در راس امور بودن قوه را درک و تصدیق نموده و  اولویت‌شان این باشد که مسائل تقنینی و نظارتی را از زاویه نگاه مجلس دنبال کنند نه اینکه به مجلس نگاه ابزاری برای رسیدن به جایگاه دیگر داشته باشند گرچه مجلس همیشه در شکل‌گیری سایر جایگاه‌ها تاثیر عمیق دارد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر