کد خبر: 83549
A

محمد هاشمی رفسنجانی: با چهارصد حزب که نمی شود کشور اداره کرد

عضو موسس حزب کارگزاران گفت: نظام جمهوری اسلامی صد درصد مشوق فعالیت حزبی و افزایش نقش احزاب در کشور است، با این حال تحزب و فعالیت حزب به معنای واقعی در کشور وجود ندارد

محمد هاشمی رفسنجانی: با چهارصد حزب که نمی شود کشور اداره کرد

به گزارش دیده بان ایران، محمد هاشمی رفسنجانی، عضو مؤسس حزب کارگزاران سازندگی درباره نسبت جمهوری اسلامی با فعالیت حزبی گفت: تکثر احزاب موجود در کشور به خودی خود بیانگر وجود آزادی و امکانات لازم برای فعالیت احزاب در کشور است.

وی افزود: معمولاً کشورهایی که به صورت حزبی اداره می‌شوند دو تا سه حزب عمده دارند که در رقابت با یکدیگر هستند و به صورت رقابتی قدرت را در نظر می‌گیرند، در حالی که در کشور ما چند صد حزب رسمی وجود دارد. با سیصد یا چهارصد حزب که نمی‌شود کشور را اداره کرد؛ بنابراین این حد از تکثر خود مخل کار حزبی است.

وی همچنین گفت: البته این چند صد حزب در ایران در قالب دو یا سه جناح عمده تبلور یافته‌اند که به اصلاح طلب، اصولگرا و بین اینها یعنی اعتدالگرا تقسیم می‌شوند. در این جناح‌ها کادر برای اداره کشور وجود دارد؛ یعنی زمانی که رئیس جمهور اصلاح‌طلب روی کار می‌آید مدیران او عموماً از همین تفکر هستند و زمانی که رئیس جمهور اصولگرا یا اعتدالگرا باشد هم ماجرا به همین ترتیب است. در واقع به نظر من جناح‌ها در ایران تقریباً کار حزب در کشورهای با نظام حزبی را انجام می‌دهند.

هاشمی با اشاره به اینکه ترتیب مجالس در کشور ما تقریباً جناحی بود افزود: من معتقدم که اگر چه جناح‌ها در کشور هستند و فعالیت می‌کنند اما تحزب و فعالیت حزب به معنای واقعی در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی صد در صد مشوق فعالیت حزبی و افزایش نقش احزاب در کشور است. احزاب در کشورهای مختلف به دنبال کسب قدرت هستند و رقابت می‌کنند تا قوای مختلف را در اختیار بگیرند، اما ساختار سیاسی کشور ما به گونه‌ای است که برخی نهادها قابلیت رقابت حزبی و انتخاباتی را ندارد.

وی در پایان گفت: اگر چه تفاوت‌هایی میان نظام سیاسی ما با برخی دیگر از کشورها وجود دارد اما می‌بینیم که رقابت‌های حزبی تا سطوح ریاست قوه رقابتی و قابل دسترسی است.

 

منبع: مهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر