کد خبر: 83556
A

ابراهیم فیاض: کرونا باعث سقوط ترامپیسم، سیستم کمونیستی چین و حکومت‌های فاشیستی خواهد شد/ پوتین هم در روسیه در معرض ضربه‌های مهلکی قرار دارد

ابراهیم فیاض گفت: درباره شرایط ایران در پساکرونا باید گفت، نفت از چرخه مالی خارج شده است و مردم به سمت بورس روانه شده‌اند تا از این پس سهام به جای سکه و دلار مورد توجه قرار گیرد که این هم نشانه‌ای از تمرکززدایی مناسبات اقتصادی ایران پس از کروناست.

ابراهیم فیاض: کرونا باعث سقوط ترامپیسم، سیستم کمونیستی چین و حکومت‌های فاشیستی خواهد شد/  پوتین هم در روسیه در معرض ضربه‌های مهلکی قرار دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، در همین رابطه اظهار داشت: کرونا که این روزها به بحث و دغدغه اصلی مردم همه کشورها تبدیل شده است کل جهان را منقلب می‌کند. البته تاثیرگذاری ویروس کرونا در کشورهای مختلف فرق می‌کند؛ مثلاً در چین کرونا در حال فروپاشی اجتماعی است و کمونیسم متمرکز را به سمت به‌هم‌ریختگی هدایت می‌کند. همچنین ولادیمیر پوتین هم در روسیه در معرض ضربه‌های مهلکی قرار دارد، به طوری که در این چند مدت محبوبیتش به شدت پایین آمده است. دلیل چنین تحولاتی این است که کرونا ساختار متمرکز جهانی را به هم ریخته است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: کشور آلمان به دلیل حاکمیت سیستم آهنین صدراعظمی و تلاش‌های خانم مرکل در مقابله با کرونا موفق‌تر بود،‌ اما در درازمدت فروپاشی همین خانم مرکل که دموکرات مسیحی هست هم بعید نیست. در کل باید گفت، بحران‌ها و ناامنی‌های ناشی از کرونا مردم را به سمت سیستم‌های حکومت‌های متمرکز دموکراتیک سوق خواهد داد تا بلکه امنیت را به دست آورند.

 

او توضیح داد: در نتیجه کرونا باعث سقوط ترامپیسم، سیستم کمونیستی چین و حکومت‌های فاشیستی خواهد شد. در چنین شرایطی مثلاً آمریکا دیگر نمی‌تواند خود را رهبر جهان بداند. در واقع بعد از کرونا «جامعه مدنی» جایگزین تمامیت‌خواهی‌ها خواهد شد که در این مسیر شبکه‌های اجتماعی و همچنین دوطرفه شدن رسانه‌ها تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت؛ یعنی دیگر رسانه‌های فرستنده‌محور نمی‌توانند مجالی برای ابراز وجود پیدا کنند.

 

او تاکید کرد: بنابراین در پساکرونا شاهد بازگشت جهان به قبل از مدرنیسم خواهیم بود که در چنین حالتی مرزها اهمیت‌شان را از دست می‌دهند و همه اتحادی پررنگ خواهند داشت. همچنین ساختار مدنی قدرتمندی شکل خواهد گرفت که قدرت ابرقدرت‌ها را خنثی کرده و در نتیجه سلاح‌ها بی‌معنی می‌شود.

 

ابراهیم فیاض در پایان گفت: درباره شرایط ایران در پساکرونا باید گفت، نفت از چرخه مالی خارج شده است و مردم به سمت بورس روانه شده‌اند تا از این پس سهام به جای سکه و دلار مورد توجه قرار گیرد که این هم نشانه‌ای از تمرکززدایی مناسبات اقتصادی ایران پس از کروناست.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر