کد خبر: 83677
A

دولت روحانی بر لبه تیغ؛ فقط با یک استیضاح، استعفا یا برکناری دولت ساقط می شود

یکسال تا به صدا در آمدن سوت پایان دولت تدبیر و امید باقی مانده است، دولتی که از همان ابتدای شروع به کار خود با تغییرات و تحولات در بدنه کابینه همراه بوده است. اما این تغییرات در دولت دوازدهم به اوج خود رسیده و به نوعی رکورددار این مسئله در میان دولت‌های قبل بوده و تاکنون ۸ وزیر برکنار، استیضاح و یا استعفا داده‌اند. فقط یک تغییر دیگر در بدنه کابینه دولت منجر به از حدنصاب افتادن دولت می‌شود و بار دیگر نیازمند رأی اعتماد مجدد مجلس خواهد بود.

دولت روحانی بر لبه تیغ؛ فقط با یک استیضاح، استعفا یا برکناری دولت ساقط می شود
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یکسال تا به صدا در آمدن سوت پایان دولت تدبیر و امید باقی مانده است، دولتی که از همان ابتدای شروع به کار خود با تغییرات و تحولات در بدنه کابینه همراه بوده است. اما این تغییرات در دولت دوازدهم به اوج خود رسیده و به نوعی رکورددار این مسئله در میان دولت‌های قبل بوده و تاکنون ۸ وزیر برکنار، استیضاح و یا استعفا داده‌اند.

یکی از موضوعاتی که در این روزها به شدت نقل محافل رسانه‌ها شده این است که طی یک سال باقی‌ مانده از عمر دولت تدبیر و امید، فقط یک تغییر دیگر در بدنه کابینه دولت منجر به از حدنصاب افتادن دولت می‌شود  و بار دیگر نیازمند رأی اعتماد مجدد مجلس خواهد بود.

حرکت دولت دوازدهم بر لبه تیغ؛یک ایستگاه تا تغییر کابینه باقی است

این قاعده قانون اساسی است؛ اصل ۱۳۶ قانون اساسی، صراحتاً بیان می‌کند که رئیس‌ جمهور می‌‌تواند وزرا را عزل‌ کند و در این‌ صورت‌ باید برای‌ وزیر یا وزرای جدید از مجلس‌ رأی‌ اعتماد بگیرد.

شورای نگهبان هم در تفسیر این اصل قانون اساسی گفته است: «ذیل اصل ۱۳۶ قانون اساسی که مقرر شده است (در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیئت وزیران تغییر کند، دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند) منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیئت وزیران دفعتا واحده صورت پذیرفته باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت، این تغییر حاصل شود مشمول اصل فوق الذکر است و دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر