کد خبر: 83693
A

حزب اتحاد ملت: مجلس دهم نتوانست مطابق با انتظار رای‌دهندگان عمل کند

سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: در بعد سلبی مجلس دهم بد نبود و ما حداقل رفتار افراطی خاصی از این مجلس ندیدیم، این همان هدف اصلی است که در انتخابات ۹۴ به آن بسنده کرده بودیم.

حزب اتحاد ملت: مجلس دهم نتوانست مطابق با انتظار رای‌دهندگان عمل کند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین نورانی‌نژاد در همین رابطه اظهار کرد: گمان می‌کنم مجلس فعلی حداکثر با توجه به شرایط کرونایی تا اول خرداد با لحاظ تعطیلی‌ها و شب‌های قدر عملا ۲ یا ۳ جلسه علنی بتواند برگزار کند که طبعا دستورهای از پیش تعیین شده برای این دو سه جلسه دارد. از این جهت کار ویژه‌ای نمی‌تواند بکند. شاید برخی از نمایندگان آخرین نطق‌هایشان را به بیان صریح‌تر دغدغه‌ها اختصاص دهند نظیر نطق اخیر علی مطهری. یا بر نحوه حمایت از اقشاری که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدند نظارت دقیق‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: به نظرم کاری که باید از کلیت مجلس دهم و فراکسیون‌های آن به طور مجزا خواست، ارائه کارنامه عملکرد در جهت تقنین، نظارت و تحقیق وتفحص است.

این فعال سیاسیبا ابراز این عقیده که متاسفانه مجلس هم از بعد تقنین و هم از بعد نظارت دچار آسیب جدی شده است، گفت: اتفاقی که برای  مجلس دهم افتاد، هم‌افزایی انتقادات صحیح و تخریب‌های بیرونی بود که بر انگیزه و عملکرد نمایندگان هم تاثیر داشت. با وجود  تمام نقدهایی که به درستی به عملکرد این مجلس وجود دارد، اما شاهد تلاش‌های مثمر ثمری نیز، به خصوص از جانب برخی تک‌چهره‌ها بودیم که به آنها باید دست مریزاد و خدا قوت گفت.

وی تصریح کرد: در بروز جمعی عملکرد مجلس هم معتقدم در بعد سلبی بد نبود و ما حداقل رفتار افراطی خاصی از مجلس ندیدیم، این همان هدف اصلی که در انتخابات ۹۴ به آن بسنده کرده بودیم، بود . اما در بعد ایجابی، نمره پایین‌تر است و خیلی کارهای مختلفی جا داشت که انجام شود و نشد. همان کارهای اندکی هم که شد، مدیریت خوبی برای انعکاسش نشد.

نورانی‌نژاد گفت: مجموعا معتقدم مجلس دهم نتوانست مطابق با انتظار رای‌دهندگان عمل کند، به ارتقاء فضای سیاسی کشور هم کمک چندانی نکرد و در وهله اول خود آنها و سپس مجموعه‌های حامی‌شان باید ضمن مسئولیت‌پذیری به آسیب‌شناسی بپردازند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از نشانه‌های مسئولیت‌پذیری اکثر اصلاح‌طلبان هم این بود که دیگر حاضر به لیست دادن با هر شرایط در انتخابات مجلس یازدهم نشدند و تلاش کردند تا حرمت و اصل معناداری انتخابات و مجلس و نیز خواست بدنه اجتماعی‌شان را حفظ و رعایت کنند.

این فعال سیاسی در بیان مهم‌ترین فرصت‌هایی که مجلس دهم آنها را نادیده گرفت است، چیست، پاسخ داد: موارد متعددی را می‌توان برشمرد اما من فقط به یک مورد اشاره می‌کنم که شخصاً خیلی علاقمند و پیگیر بودم که در مجلس مورد توجه نمایندگان حداقل فراکسیون امید قرار بگیرد و آن استفساریه درباره ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی است با عنوان اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و نیز ماده ۵۰۰ تبلیغ علیه نظام که امکان بهره‌برداری سلیقه‌ای از آنها هست و می‌تواند به ابزاری برای برخورد جناحی با فعالان سیاسی و مدنی تبدیل بشود و چه بسا در آینده برخی از همین نمایندگان فعلی مجلس به این نتیجه برسند که کاش در آن زمانی که در مجلس بودند، روی این قوانین کار بیشتری کرده بودند و آنها را شفاف و غیر سلیقه‌ای و به نفع حقوق شهروندی، تفسیر و اصلاح می‌کردند.همین‌طور، اصلاح اساسی قانون جرم سیاسی و پی‌گیری برای اجرای آن که از آن غفلت شد.


منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر