کد خبر: 83698
A
آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی:

کارگزاران نظام مردم را به حساب بیاورند/ حاکمان نمی‌توانند به جای مردم فکر کنند/ حکومت به مردم تعلق دارد/ مشارکت‌ بالا ربطی به رضایت عمومی از عملکرد حاکمان ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه دست‌اندرکاران غفلت کرده‌ و گاه به مسائلی که به ما ربط ندارد،‌ پرداخته‌اند و حتی گاهی دود کارهای‌شان به چشم مردم رفته است.

کارگزاران نظام مردم را به حساب بیاورند/ حاکمان نمی‌توانند به جای مردم فکر کنند/ حکومت به مردم تعلق دارد/ مشارکت‌ بالا ربطی به رضایت عمومی از عملکرد حاکمان ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛  آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در همین رابطه ظهار داشت: مشارکت مردم در امور مختلف‌، شرط اول و نشانه‌ای بارز از مشروعیت حکومت‌‌‌هاست. در واقع نقش حاکم‌ها در حکومت فقط نقشی هماهنگ‌کننده و مدیریتی است و به همین دلیل، باید در تصمیم‌گیری‌ها نظر و عقیده افکار عمومی را لحاظ کنند.

 

این چهره حوزوی در ادامه سخنانش گفت:‌ اگر در یک حکومتی حاکم‌ها درباره موضوع‌های مربوط به جامعه، بدون کسب نظر مردم حکم بدهند آن حکومت، حکومتی ناقص و پر از اشکال است، چرا که حاکمان بر مردم سیطره ندارند و نمی‌توانند به جای آنها فکر کنند. همانطور که گفتم، فقط هماهنگ‌کننده امور «حکومتی» هستند که به مردم تعلق دارد. بهتر است این‌طور توضیح بدهم؛ چون همه مردم دانش و توانایی لازم را برای اداره امور ندارند، تعدادی از افراد جامعه که تخصص و سواد مدیریتی دارند، برای مدیریت و هماهنگی‌های لازم انتخاب می‌شوند تا به نمایندگی از کل جامعه، رتق و فتق کارها را به عهده بگیرند.

 

او همچنین توضیح داد: همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مشارکت مردم باعث آسان‌تر شدن انجام ماموریت‌ها خواهد شد؛ به عنوان مثال، در موضوع کرونا شاهد هستیم مردم در قالب نهادهای خیریه و گروه‌های جهادی تا چه میزان بار از روی دوش مسئولان بر می‌دارند و چقدر به قشر ضعیف‌ کمک‌رسانی می‌کنند. در واقع اگر کمک‌های مردمی نبود نهادهای رسمی به تنهایی نمی‌توانستند شرایط کرونایی را آن‌طور که لازم است، مدیریت کنند.

 

‌هاشم‌زاده هریسی در ادامه افزود: نکته جالب و البته قابل تقدیر این است که مردم وقتی تصمیم می‌گیرند به هموطنان خود کمک کنند، به جیب خود نگاه نمی‌کنند و بدون توجه به کمبودها و نیازهای خود، دارایی‌های‌شان در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند که این خصیصه نشانه‌ای بارز از پیروی از امام اول شیعیان حضرت علی (ع) است.

 

او تاکید کرد: رسالت مهم کارگزاران نظام چیزی جز این نیست که در هر شرایطی به فکر مردم باشند، آنها را به حساب بیاورند و همچنین نیازهای‌شان را تامین کنند. در چنین حالتی‌، جامعه در مواقع اضطرار اشتیاق لازم را برای همراهی با دست‌اندرکاران خواهد داشت. پس رابطه‌ای مطلوب و توأم با اعتماد دوطرفه بین حاکمیت و مردم لازم است تا بتوانیم مانع‌های موجود را یکی از پس از دیگری از پیش رو برداریم. با این حال، مردم ایران نشان داده‌اند در شرایط خطیر برای یاری ‌رساندن به دیگران اهل حساب و کتاب نیستند و هر آنچه را که دارند، برای خدمت‌رسانی در طَبَقِ اخلاص می‌گذارند.

آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی در پایان گفت: کارگزارن نظام باید کارهای لازم را انجام بدهند تا رضایت مردم جلب شود. به همان اندازه‌ای که رضایت و توان مردم بالا برود، مشارکت‌شان هم بیشتر می‌شود. متاسفانه دست‌اندرکاران غفلت کرده‌ و گاه به مسائلی که به ما ربط ندارد،‌ پرداخته‌اند و حتی گاهی دود کارهای‌شان به چشم مردم رفته است، اما مردم با وجود ناملایمتی‌ها بازهم در مواقع بحرانی مُجدانه برای کمک به هموطنان خود تلاش کرده و همچنان خواهند کردد. البته این نباید باعث مغرور شدن کارگزاران نظام شود، چون مشارکت‌ بالا ربطی به رضایت عمومی از عملکرد حاکمان ندارد .

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر