کد خبر: 84150
A
عضو فراکسیون امید مجلس مطرح کرد:

عبدالکریم حسین زاده: برخی از منتخبان مجلس یازدهم حتی مراتب قانونگذاری را نمی‌دانند/ اصلاح‌طلبی نباید جرم باشد/ چطور ممکن است یک جریان سیاسی 27 حزب داشته باشد؟

ما مجلس هفتم و هشتم و دولت‌های نهم و دهم را تجربه کرده‌ایم و همه مردم شاهد فعالیت اصولگرایان طی سالیان گذشته بوده‌اند.

عبدالکریم حسین زاده: برخی از منتخبان مجلس یازدهم حتی مراتب قانونگذاری را نمی‌دانند/ اصلاح‌طلبی نباید جرم باشد/ چطور ممکن است یک جریان سیاسی 27 حزب داشته باشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس دهم به پایان رسید و در این روزها حرف ها تحلیل های بسیاری درباره عملکرد این مجلس و فراکسیون امید در شبکه های اجتماعی در جریان است. برخی بضاعت اصلاح طلبان را در همین حد می دانند و برخی دیگر معتقدند که اگر فراکسیون امید رهبر بهتر و فعال تری داشت می توانست نتایج درخشانی را از خودش در مجلس برجای بگذارد. گفت و گوی عبدالکریم حسین زاده عضو فراکسیون امید مجلس دهم را در همین رابطه بخوانید.

با پایان کار مجلس دهم، کارنامه این مجلس را به چه شکلی می‌بینید؟ با توجه به مشکلاتی که شاهد آن بودید چه ارزیابی از عملکرد نمایندگان در این دوره از مجلس دارید؟


نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن شرایطی که از داخل و بیرون مجلس به آن حاکم بود، شرایط مجلس دهم را قضاوت کنیم و برای آن کارنامه تعیین کنیم. مجلس شورای اسلامی در دوره دهم با شرایط بحرانی زیادی روبه‌رو بودیم، در وهله اول ما با برجامی روبه‌رو بودیم که آمریکا به شکل یک‌طرفه از آن خارج شد، دوم با تهدید‌های شدید برای کشور روبه‌رو شدیم که دایره فعالیت و توسعه را از هر سمت و سویی برای کشور محدود کرد و با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم. در مرحله بعد هم با سقوط قیمت مواجه شدیم که در همه ابعاد اقتصادی کشور تاثیر بسزایی داشت. مضاف بر آن در همین دوره اعتراضات 96 و 98 را شاهد بودیم. باید توجه داشته باشیم مجلس دهم در چنین شرایط و با این مشکلات به فعالیت و کنشگری ادامه می‌داد.


 با این تفاسیر فکر می‌کنید بار این مشکلات در مجلس یازدهم کمتر روی دوش نمایندگان باشد؟


 دوستانی که از قبل از شروع مجلس و حتی قبل از شروع انتخابات شاخ و شانه می‌کشیدند، باید اول وارد پارلمان شوند بعد دوباره شعارهای خود را بازبینی کنند. برخی از دوستان در مجلس یازدهم حتی مراتب قانونگذاری را نمی‌دانند، اما لحظه‌ای دست از شعار برنمی‌دارند. از امروز نمی‌توان گفت که مجلس یازدهم قوی یا ضعیف است، مجلس دهم، به لحاظ کارنامه‌ای بد نبود، اما موانع مشکلات پیش روی مجلس دهم بزرگ و بعضا لاینحل بودند. مجلسی که نشان بدهد مطالبات مردم برای آن مهم نیست، به‌طور واضح مجلس مردم نیست. برخی نمایندگان مجلس یازدهم هم پیشاپیش با برخی شعارها مطالبات مردم را درست تحلیل نمی‌کنند. فصل سوم قانون اساسی به‌طور کلی به حقوق مردم اشاره دارد، از کارهای اساسی مجلس پاسداری از حقوق ملت و اجرای کامل حق و حقوق مردم است. مجلس باید مطالبه‌گر و پیگیر قاطبه جامعه باشد.


 فکر می‌کنید چه میزان از سنگ‌اندازی‌ها در مجلس دهم مرتبط با مشی قاطبه آنها یعنی اصلاح‌طلبی بود؟


اصلاح‌طلبی نباید جرم باشد و هر جامعه‌ای که نیاز به اصلاح نداشته باشد علائم حیات هم ندارد. شاید عده‌ای ادعا کنند اصلاح‌طلبی را قبول ندارند یا به آن نقد دارند ایرادی هم ندارد چون همه اینها تفاوت‌های عقیده‌ای، بینشی و سیاسی است. این تفاوت‌ها فعالیت سیاسی را ممکن می‌کند و به آن اهمیت می‌دهد اما برخی معتقدند اصلاح‌طلبی جرم است و آن را جرم‌انگاری می‌کنند در هیچ‌جا ندیده‌ام که عضو حزب‌بودن و بینش سیاسی مشخص داشتن جرم انگاری شود و اعتقاد دارم دلیل اینکه افرادی به این روش‌ها متوسل می‌شوند، ناشی از ضعف بینش سیاسی آنهاست. در نهایت تمام هدف افراد تندرو و رادیکال نشان‌دهنده رویکرد‌های حذفی آنهاست. در هر جامعه‌ای رقابت سیاسی وجود دارد و این رقابت سیاسی همیشه می‌تواند منتج به نتایج خوب شود و کشور را رو به پیشرفت ببرد. امروز این رقابت‌های سیاسی کشور را به طرف درگیری‌های سیاسی برده و غیراز عقب ماندگی از توسعه نتیجه دیگری ندارد.


 با این تفاسیر عملکرد مجلس یازدهم را چگونه پیش بینی می‌کنید؟


افرادی که وارد مجلس یازدهم می‌شوند خود را اصولگرا می‌دانند و برخی از آنها فکر می‌کنند چون مجلس گذشته اصلاح‌طلب بوده آنها رهایی‌بخش و آزادی بخش کشورند که من تصور می‌کنم این نگاه دقیق نیست و خود آنها هم با ورود به مجلس این موضوع را متوجه می‌شوند که عنوان‌گذاری‌های ارزشی که خودشان روی جریانشان می‌گذارند کاملا مطابق با عملکردشان نخواهد بود و به بیان دیگر به‌خاطر عملکرد و نتیجه‌ای که از کارشان به دست می‌آورند، ارزش‌گذاری آنها معلوم می‌شود، اما ورای موضوع مجلس دهم یا یازدهم، مشکل در ابعاد گسترده‌تری وجود دارد و این موضوع هم مطلب جدیدی نیست. مجلس هفتم و هشتم و دولت‌های نهم و دهم را تجربه کرده‌ایم و همه مردم شاهد فعالیت آنها بوده‌اند. در آن دوره بعضا شاهد زیر پا گذاشتن، دور زدن قانون و نوع خاصی از قانونگذاری روبه‌رو بودیم که در تاریخ کشور سابقه نداشت. از کوچک‌ترین مساله که نوع به‌کار‌گیری افراد بود تا کلان‌ترین موارد می‌شد رد این سه موضوع را دنبال کرد. باید به خاطر داشته باشیم که وفاداری و تعهد به قانون و مردم اولین اصل برای مجلس و دیگر نهادهای مهم کشور است.


 پیشنهاد شما برای اصلاح‌طلبان باتوجه به انتخابات اسفندماه چیست؟


اصلاح‌طلبی تعطیلی‌ناپذیر است و اصلاح‌طلبان چه در درون قدرت و چه بیرون از آن باید فعالیت کنند. در جریان اصلاح‌طلبی‌بودن یا نبودن در قدرت موضوع مهمی نیست، بلکه نقد امروز به آنها سیستماتیک نبودن یا سازماندهی نداشتن آنهاست. چطور ممکن است یک جریان سیاسی 27 حزب داشته باشد؟ مگر اصلاح‌طلبی چه میزان تعریف پذیر است؟ افرادی هم در این جریان وجود دارند که مشی اصلاح‌طلبی ندارند. جریان اصلاح‌طلبی به برنامه‌پذیری نیاز بیشتری دارد تا حضور در قدرت.

منبع: آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر