کد خبر: 84285
A

ناصر قوامی فعال سیاسی: اصلاح طلبان و مستقلان اگر عاقلانه فکر کنند به حاجی‌بابایی رای می‌دهند

ناصر قوامی گفت: به نظر من اگر مستقلان و اصلاح طلبان مجلس قدری عاقلانه فکر کنند و در جهت منافع مجلس عمل کنند، به حاجی بابایی رای می‌دهند.

ناصر قوامی فعال سیاسی: اصلاح طلبان و مستقلان اگر عاقلانه فکر کنند به حاجی‌بابایی رای می‌دهند

 مجلس یازدهم شروع به کار کرد و بلافاصله بعد تصویب اعتبارنامه‌ها سراغ انتخابات هیات رئیسه خواهد رفت. انتخاباتی که دعواها و رقابت‌های آن از هفته‌ها قبل آغاز شده و اکنون به حساس‌ترین مرحله خود رسیده است. طیف‌های مختلف در جریان اصولگرا برای کسب این کرسی در حال رقابت هستند و تا اینجای کار برخی از رقبا از جمله علیرضا زاکانی و آقاتهرانی را کنار زده‌اند. احمدی‌نژادها نیز بعد از کلی جلسه درون گروهی نیکزاد و شمس الدین حسینی را کنار گذاشتند تا همه با هم همصدا شده و پشت حاجی بابایی بایستند. آن سوی میدان اما قالیباف ایستاده و لابی قدرتمندش. اینطور که به نظر می‌رسد این دو رقابت تنگاتنگی دارند و از همین رو رای اصلاح طلبان و مستقلان در این مجلس اهمیت ویژه‌ای یافته است. باید دید که این گروه تقریبا هفتاد نفره کدام از یک از دو گزینه مطرح را انتخاب کرده و بر کرسی ریاست می‌نشاند. اینطور که تا کنون – زمان نگارش این گزارش – به نظر می‌رسد اصلاح طلبان تن به ریاست قالیباف نمی‌دهند و رای مستقلان نیز بسته به قدرت لابی‌گری اصولگرایان معلوم می‌شود. ناصر قوامی نماینده پیشین مجلس اما معتقد است که با توجه به قدرت لابی گری حاجی بابایی این رای به سبد او خواهد ریخت.

نماینده قزوین در دوره ششم مجلس درباره اثرگذاری مستقلان و اصلاح طلبان مجلس یازدهم در جریان انتخابات هیات رئیسه، گفت: « تعداد دقیق مستقلان و اصلاح طلبان را نمی‌دانم اما گویا حدود هفتاد نفر هستند و این تعداد اگر با هم متحد باشند، قطعا اثرگذار هستند. البته بعید است که شاهد چنین اتحادی باشیم زیرا اکثریت در این مجلس با اصولگرایان است و این‌ها چور قرار است که با گروه اکثریت همکار باشد، انگیزه‌ای برای ورود به رقابت و مقابله با اکثریت را ندارند. امر مسلم اما این است که اگر این هفتاد نفر متحد و متفق باشند و فراکسیونی تشکیل دهند، می‌توانند اثرگذار باشند چراکه بیین خود اصولگرایان هم اختلافاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که طیف‌های مختلف اصولگرا که اکنون مشغول رقابت با یکدیگر هستند، چقدر می‌توانند از ظرفیت رای این هفتاد نفر استفاده کنند؟ گفت: « این امر بعد از مساله اختلاف و تفرق گروه هفتاد نفره مستقلان و اصلاح طلبان به قدرت لابی طیف‌های اصولگرا بستگی دارد. باید دید که آن‌ها چطور لابی می‌کنند و نظر آنان را جلب می‌کنند. به هرحال نمایندگان به منافع خود و حوزه انتخابیه خود توجه کرده و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. اکنون هم که میرسلیم و قالیباف به عنوان گزینه ریاست مطرح هستند، باید دید که کدام یک بهتر لابی ‌می‌کنند».

قوامی در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد حاجی‌بابایی نسبت به میرسلیم رقیب جدی‌تری برای قالیباف باشد، گفت: « من حاجی‌بابایی را می‌شناسم چون هم وزیر بوده و هم چند دوره نماینده مجلس بوده است. او مسلط به آیین نامه و قوانین مجلسا است لذا اگر قرار به انتخاب درست باشد، فکر می‌کنم که او بهتر از همه است. من اورا از 25 ، 26 سال قبل که در دانشکده الهیات تدریس می‌کرد می‌شناسم. او یک ترم در کلاس ما شرکت می‌کرد و از همان دوره دانشجویی هم خیلی منضبط بود. در حال حاضر هم اگر او یک گزینه جدی انتخابات هیات رئیسه باشد، فکر می‌کنم که نمایندگان در یک انتخاب عاقلانه باید او را انتخاب کنند به این جهت که تسلط خوبی بر مجلس دارد و سابقه حضور در هیات رئیسه را هم دارد. در حالی که آقای میرسلیم و قالیباف با مجلس بی‌گانه هستند. اصولگرایان خودشان هم این را می‌دانند مثلا در روزنامه خواندم که آقای آقاتهرانی گفته بود عده زیادی از کسانی که به مجلس آمده‌اند آشنایی لازم را با مجلس ندارند و نمی‌دانند که طرح، لایحه، فراکسیون و ... چیست».

وی در پاسخ به اینکه قدرت لابی حاجی‌تهرانی بیشتر است یا قالیباف؟ نیز گفت: «اینکه کدام یک بهتر لابی می‌کنند را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم که حاجی‌بابایی با توجه به سابقه حضورش در مجلس بده، بستان را خوب بلد است و در بحث لابی‌گری قوی‌تر باشد».

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «اینکه چه کسی رئیس مجلس می‌شود را نمایندگان تعیین می‌کنند اما به نظر من اگر مستقلان و اصلاح طلبان مجلس قدری عاقلانه فکر کنند و در جهت منافع مجلس عمل کنند، به حاجی بابایی رای می‌دهند. البته مجلس دیگر از کارایی افتاده و بی خاصیت شده است. یعنی در هم در بعد نظارت از خاصیت افتاده و هم در حوزه قانون گذاری به منشی شورای نگهبان تبدیل شده است. با این حال ممکن است در مواقعی بتواند عمل کند و از این رو فکر می‌کنم که ریاست حاجی بابایی مناسب‌تر از دیگران است».

منبع : نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر