کد خبر: 84324
A

قالیباف در روز افتتاحیه مجلس هم با عکس «شهید سلیمانی» تبلیغ کرد/ لابی سنگین نیکزاد با نمایندگان+ همه آنچه امروز در مجلس اتفاق افتاد

مجلس یازدهم امروز درحالی آغاز به کار کرد که چهره سیاسی آن در مقایسه با مجلس پیشین تغییر حداکثری کرده است و رقابت ها بر سر صندلی برجای مانده از لاریجانی بالا گرفته است.

قالیباف در روز افتتاحیه مجلس هم با عکس «شهید سلیمانی» تبلیغ کرد/ لابی سنگین نیکزاد با نمایندگان+ همه آنچه امروز در مجلس اتفاق افتاد

به گزارش دیده بان ایران؛ حوالی ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (۷ خرداد ماه) زنگ اولین جلسه مجلس یازدهم به صدا درآمد و مراسم افتتاحیه این مجلس آغاز شد تا پارلمان ساکنان جدید خود را برای ۴ سال آینده بشناسد. مجلسی که انتخابات آن با شیوع ویروس کرونا در کشور همزمان شد تا جایی که جان دو تن از منتخبان آن را هم گرفت. اما روی دیگر ماجرا، تغییر اساسی چهره سیاسی آن در مقایسه با مجلس دهم است.

مجلس دهم که فراکسیون امید و اصلاح طلبان عدد قابل توجهی از آن را تشکیل داده بودند اما حالا تعداد چهره های سرشناس اصلاح طلب در این مجلس شاید به انگشتان یک دست هم نرسد. مجلسی که خیلی ها آن را به مجلس هفتم تشبیه می کنند.

هرچند در مجلس هفتم اصولگرایان شاهد جنگِ ریاست نبودند؛ جنگی که هفته هاست اصولگرایان را به جان هم انداخته و امروز در مراسم افتتاحیه هم نگاه ها بیش از سایرین، به مدعیان کسب کرسی ریاستِ پارلمان بود؛ موضوعی که دوربین های تلویزیون و لنز عکاسان خبری هم  از آن غافل نبودند و هر کدام سعی کردند مراودات و لابی های این مدعیان را در لحظات مختلف ثبت کنند.

حضور روسای قوا، دولتمردان روحانی و شخصیت‌های نظامی

روسای قوای مجریه و قضاییه، دولتمردان حسن روحانی، لاریجانی، حدادعادل، سید حسن خمینی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در این مراسم حضور پیدا کردند. نکته قابل توجه ورود همزمان علی لاریجانی به همراه سیدحسن خمینی بود. گل‌آرایی جایگاه هیأت رئیسه مجلس و مزین شدن آن به عکس شهدای نماینده از دیگر نکات قابل توجه بود. علاوه بر این تصویری از آیت‌الله سیدحسن مدرس نیز جلوی تریبون سخنران و تصویری از سردار شهید سلیمانی مقابل تریبون جایگاه ریاست مجلس قرار داده شده بود.

 

«تقوی» رئیس سنی مجلس شد

ابتدای جلسه حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس دهم پشت تریبون قرار گرفت و در مورد شیوه کار هیئت رئیسه سنی مجلس یازدهم توضیحاتی ارائه داد. براساس گفته او، سیدرضا تقوی متولد ۱۳۲۵ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رئیس سنی، سیدمصطفی میرسلیم متولد ۱۳۲۶ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان نائب رئیس، روح الله نجابت روح الله نجابت متولد۱۳۶۵ نماینده شیراز ، محسن فتحی متولد ۱۳۶۶ نماینده مردم سنندج به عنوان دبیر دوم انتخاب شدند.

سیدرضا تقوی به عنوان رئیس سنی مجلس یازدهم ریاست این جلسه را بر عهده گرفت و مجلس با حضور او در جایگاه آغاز به کار کرد. تقوی با اعلام حضور ۲۶۸ نماینده جلسه را رسمی اعلام کرد.

غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس با دومین نفری بود که در مراسم افتتاحیه پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی از نحوه آشنایی منتخبان جدید با پارلمان زیر سایه کرونا ارائه داد.

پیام رهبر انقلاب به مجلس یازدهمی‌ها همراه با تقدیر ویژه از لاریجانی

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. رهبر انقلاب در بخشی از این پیام با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.

ایشان همچنین با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیتهای موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کرده و فرموده اند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندیهای ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، تاکید فرمودند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از پیام خود ضمن تقدیر از علی لاریجانی، او را  رئیسی پرانگیزه و پرتلاش توصیف کردند.

سایه کرونا بر سرِ مراسم افتتاحیه مجلس

حواشی برگزاری این مراسم اما از دقایقی پیش از آغاز به کار آن، شروع شد. حضور کم تعداد مهمانان و خبرنگاران در این مراسم و فاصله بین صندلی منتخبان مجلس یازدهم به دلیل شیوع ویروس کرونا از جمله این حواشی بود که بر نوع برگزاری مراسم افتتاحیه سایه انداخته بود.

پیش از آغاز این مراسم مدیرکل تشریفات مجلس از منتخبان خواست براساس پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا از ماسک و دستکش استفاده کنند و در ورودی صحن حضور خود را ثبت کنند و با استقرار در محدوده صندلی خود از تردد اضافی جلوگیری کنند. هرچند علیرغم این توصیه‌ها برخی منتخبان بعد از ورود به صحن، ماسک و دستکش خود را کنار گذاشتند و به خوش و بش معمول با یکدیگر پرداختند.

در تصاویر ثبت شده از صحن علنی مجلس یازدهم، تصویری از حجت الاسلام رئیسی و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در یک قاب به ثبت رسید و در سوی دیگر، مصطفی میرسلیم و محمدباقر قالیباف نیز که هردو نامزد ریاست مجلس به فاصله ای نزدیک و در دو ردیف جداگانه در مجلس مستقر شدند. مسعود پزشکیان از چهره های شاخص اصلاح طلب مجلس یازدهم با فاصله از دیگر نمایندگان در صندلی اش مستقر شده بود و غلامرضا تاجگردون دیگر چهره شاخص اصلاح طلب هم در ردیف آخر مستقر بود.

اولین نطقِ مجلس یازدهم از تریبون ریاست/ تقوی: دنبال حاشیه‌سازی نیستیم

اما در ادامه مراسم افتتاحیه حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رییس سنی مجلس در نطق خود در آیین افتتاحیه مجلس یازدهم، تاکید کرد که این مجلس، مجلسی ولایت مدار است، دنبال حاشیه سازی نیست و منتخبان وکیل الدوله و وکیل معاند دولت نیستند. او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله سیدحسن مدرس، گفت: مجلس یازدهم معتقد است که انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت به وجود آمده، عدالت در طرح ها و لوایح و اختصاص طرح ها در مناطق محروم، نگاه عدالت محور پرخوری رانت خواران را تحمل نمی کند. 

تقوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا منتخبان مجلس یازدهم امسال برخلاف رویه همیشگی به زیارت مرقد بنیان‌گذار انقلاب نمی‌روند. طبق توضیحات او،  «درب‌های حرم بسته است و امسال ما در این روز از زیارت مرقد امام (ره) محروم هستیم لذا برای عرض ارادت به ساحت شهدا در ساعات پایانی جلسه در کنار مزار شهدای گمنام در مجلس حاضر می‌شویم و به آن‌ها ادای احترام خواهیم کرد.»

 

سخنرانی وزیر کشور و ارائه گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات این دوره مجلس، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم بود. رحمانی فضلی در سخنان خود از شرایط خاص انتخابات مجلس یازدهم بعد از شهادت سردار سلیمانی و کرونا گفت و از نمایندگان مجلس یازدهم خواست تا قانون فعلی انتخابات مجلس را بازنگری کنند.

درخواست رئیس جمهور از نمایندگان: بیایید یک یادگاری ماندگار برجای بگذاریم

آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، حجت السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بود. او در بخشی از سخنان خود گزارشی از اقدامات دولت در مبارزه به ویروس کرونا و دستاوردها و پیشرفت هایی که در دو دولت یازدهم و دوازدهم در کشور صورت گرفته، ارائه کرد.

تاکید روحانی اما خطاب به منتخبان مجلس یازدهم، تعامل و همکاری ماندگار میان دولت و مجلس بود. او در این رابطه گفت: هم دوران دولت چهار ساله است و کوتاه و هم دوران مجلس اما با همکاری دولت و مجلس می توانیم یادگاری دائمی و ماندگار را برای دهه ها و حتی قرن ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن، صحیح و کارآمد برای جامعه است.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی و جناحی و حوزه های انتخابی ترجیح بدهیم بی تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه است نه مجلس اقوام، فرق، جناح ها و ... است بلکه خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

سوگند نمایندگان بر حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم

آیین افتتاح مجلس یازدهم با ادای سوگند نمایندگان ادامه پیدا کرد. پارلمان نشینان مجلس یازدهم، طبق اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را قرائت کردند. آنها سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند. 

شعب ۱۵ گانه مجلس یازدهم تشکیل شد/کارویژه: بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید پارلمان

در انتهای مراسم، شعب پانزده‌گانه مجلس یازدهم برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص و از تریبون مجلس قرائت شدند. این شعبات وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند. هر شعبه دارای یک رئیس، ۲ نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود و ‌به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

تکلیف هیات رئیسه دائمی مجلس فردا مشخص می‌شود

حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس در سخنان پایانی این جلسه درباره تصمیم گیری برای برگزاری اولین جلسه مجلس یازدهم و انتخاب هیات رئیسه دائمی، به دو نظر مختلف اشاره کرد و گفت: قرار شد از مجلس استمزاج کنیم که جلسه بعدی یکشنبه یا ۵ شنبه باشد یا یکشنبه. من دلایل این دو نظر را بگویم که به حق کسی اجحاف نشده باشد. ما در هیئت رئیسه میتوانستیم تصمیم بگیریم ولی با یک مشکل رو برو شدیم و قرار شد برای حل مشکل از مجلس سئوال کنیم.

او به تشریح دلایل این دو گروه پرداخت: آنهایی که میگویند جلسه ۵ شنبه باشد، دلیلشان این است که ما زودتر جلسه را شروع میکنیم و این خودش پیام دارد، می خواهیم به مردم بگوییم که ما برای کار مجلس جدی هستیم و از وقت بیشتر استفاده کنیم اما آنهایی که متعتقد به برگزاری جلسه در یکشنبه بودند، می‌گفتند فرصت بدهید که نمایندگان هم را بشناسند، امروز شعب مشخص شد، چرا عجله دارید. سوم فرصت بیشتری برای شناخت کاندیدهای هیئت رئیسه ایجاد می شود.

این رای گیری به شکل قیام و قعود انجام شد و در نهایت منتخبان مجلس یازدهم در اولین رأی گیری رأی به برگزاری اولین جلسه مجلس در ۵ شنبه دادند.

منتخبان مجلس یازدهم پس از پایان جلسه علنی مجلس به مقام شامخ شهدای گمنام مجلس ادای احترام کردند.

از چهره خندان قالیباف تا لابی‌های زاکانی و نیکزاد

ثبت تصویری از چهره خندان و راضی محمدباقر قالیباف که یکی از مدعیان اصلی کسب کرسی ریاست مجلس یازدهم است در کنار عکسی از سردار سلیمانی و قاب عکسی در جای خالی مرحوم فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم که اسفندماه سال گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، از جمله حواشی در این مراسم بود.

موضوع مورد توجه دیگر، لابی های علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس و بی توجه به پروتکل های بهداشتی ضدکرونایی با نمایندگان بوده که با حاضرین دست می داد و گفتگو می کرد. 

البته این لابی ها فقط مختص او نبود؛ علی نیکزاد که از رقابت بر سر کرسی ریاست کناره گیری کرده و از کاندیداهای نایب رئیسی است هم روز شلوغی داشت و در طول مدت مراسم نمایندگان زیادی به او رجوع می کردند. ذوالنوری هم از نمایندگان پر رفت و آمد امروز مجلس بود.  فریدون عباسی از دیگر کاندیداهای ریاست مجلس اما آرام در گوشه ای از صحن نشسته و نظاره گر اتفاقات جلسه بود.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر