کد خبر: 8452
A

بسته خبری «دیده بان ایران - شنبه ۲۰ آذر »

نگاهی کوتاه به اخبار مهمی که طی بیست و چهار ساعت گذشته در رسانه ها به آن پرداخته شده است.

بسته خبری «دیده بان ایران - شنبه ۲۰ آذر »

پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران قصد دارد تا هر شب؛ تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

 

شرکت سازنده ITC خرابی دستگاه را تکذیب کرده است/ شرایط ایجاب می کرد استعفا دهم

"محسن پورسید آقایی" مدیر مستعفی راه آهن کل کشور در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به صحبت های اخیر نماینده رشت مبنی بر اینکه دستگاه های به کار رفته در لوکوموتیورانی تقلبی است و از چین خریداری شده است، اظهار داشت: از روز شنبه که استعفا داده ام دیگر اطلاعی در این زمینه ندارم. وی ادامه داد: روز گذشته شرکت سازنده ITC (مهاران) بیانیه مفصلی در این رابطه داده و همه دلایل را نیز توضیح داده و همچنین این خرابی ها را هم تکذیب کرده است.پور سید آقایی در مورد جعل سند وزارت راه بعد از اتفاق آتش سوزی، افزود: در این مورد نیز اطلاعی ندارم. مدیر مستعفی راه آهن کل کشور همچنین در مورد استفا خود گفت: شرایط به گونه ای بود که هم مردم و هم خانواه های داغدار خواستار استعفا بودند.

 

تغییر واحد پولی اولویت اقتصادی کشور نیست

هادی حق شناس" اقتصاددان در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با اشاره تغییر واحد پولی اظهار داشت: حذف یک صفر و یا تغییر واحد پولی کشور تاثیری بر شاخصه های کلان اقتصادی نخواهد داشت اما قبل از اینکه به بررسی این موضوع به پردازیم به نکته باید اشاره کرد. وی ادامه داد: اساسا در دنیا هدف از حذف صفر و تغییر واحد پولی این است یا مردم برای حمل پول برای خرید روزانه مشکل دارند دقیقا همان مشکلی که در کشور ونزوئلا وجود دارد و دیگر اینکه تورم سه رقمی وجودد داشته باشد.این اقتصاددان افزود:  ما در ایران نه تنها تورم سه رقمی نداریم بلکه یک رقمی است و همچنین مردم در حمل پول نیز مشکل هم ندارند. وی با اشاره به تاثیر حذف صفر در بازار، تصریح کرد:  حداقل در میان مدت تاثیری ندارد و نرخ تورم و رشد اقتصادی تغییری ایجاد نخواهد کرد بنابراین به نظر می رسد امروز اولویت ایران تغییر واحد پولی نیست بلکه می تواند افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، افزایش حذف مالیات و کنترل هزینه های جاری کشور باشد. حق شناس خاطر نشان کرد: این موضوع در حد مصوبه دولت و آن هم یک ماده از لایحه بانکداری است و باید برای تصویب به مجلس برود لذا راه طولانی در پیش دارد.

 

خط و نشان معاون اول برای کشورهای عربی
 
اسحاق جهانگیری در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران با اشاره به اجلاس اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس خاطرنشان کرد: در این اجلاس نخست وزیر بریتانیا را دعوت کردند تا از زبان او چند جمله علیه ایران گفته شود. آنها به این فکر نمی کنند که تحقیر ملت خودشان تا چه حد؟ جغرافیا قابل تغییر نیست. ایران بزرگ منطقه است و اینکه یک نفر از آن سر دنیا به اینجا بیاید تا حرفی مداخله جویانه و بی ارتباط درباره ایران بزند آیا برای شما امید درست می کند؟ شما فکر می کنید حریف ایران هستید و می توانید امنیت ایران را مخدوش کنید؟ دکتر جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ثبات و موقعیت خود را از طریق آگاهی، بزرگی، فرهنگ و تمدن و سابقه تاریخی ملت ایران کسب کرده و این چیزی نیست که کسی آن را به این ملت داده باشد که حالا بتواند از او بگیرد. ملت ایران در تاریخ منطقه ماندگار بوده و خواهد بود و به نقش تاریخی خود عمل خواهد کرد.ایسنا این خبر را منتشر کرد.
 
روایت عارف از توهم کاذب برخی‌ها
 
محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان اجتماعی،فرهنگی و سیاسی شهرستان نکا با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نقش اصلی در حماسه خرداد ۹۲ داشتند و این نقش انکار ناشدنی است،تصریح کرد: اینکه برخی از آقایان به نقش محوری اصلاح طلبان در انتخابات خرداد ۹۲ باور ندارند و هر از چند گاهی منکر این نقش می‌شوند  بیشتر به یک توهم و غرور کاذب بر می‌گردد .برادرانه می گویم طرح  اینگونه اظهارات کمکی به تداوم روند موجود در انتخابات آینده نمی‌کند.انتخاب این خبر را منتشر کرد.
 
وزیر کشور: برخی فصول اقتضا می‌کند گشت ارشاد داشته باشیم
 
رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره گشت ارشاد چیست؟ گفت: بنده با گشت ارشاد کاملا موافقم اما با بی انضباطی، هرج و مرج و سوٕاستفاده  و برخوردهای نامناسب کاملا مخالفم. وزیر کشور در پاسخ به این سوال که ایا گشت ارشاد فصل خاصی دارد گفت: نه، اما برخی فصول اقتضا می کند و به گونه ای است که تجلی برخی از ناهنجاری ها زیاد است و به طبع آن تذکرات هم بیشتر می شود. فارس این خبر را منتشر کرده است.
 
یک نماینده مجلس: وزارت راه سند جعل کرد
 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه وزیر راه باید استعفا و خود را به دستگاه قضا معرفی کند گفت: وزارت راه بعد از آتش سوزی دو قطار و برای فرار از مسئولیت جعل سند کرد. جعفرزاده در این زمینه گفت: بعد از اتفاق آتش سوزی شروع به جعل سند کرده اند و برخی مدارک بعد از آتش سوزی جعل شده است و این شجاعت نبوده که بگویند مقصر بودیم. نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: ضمن احترامی که برای همه اعضای دولت قائل هستم آقای آخوندی باید استعفا می داد و مردانه خود را به دستگاه قضا معرفی می کرد  چه حرفی است که در استیضاح از خودم دفاع می کنم. وی تصریح کرد: 50 نفر سوختند و هر جور بررسی می کنیم وزارت راه و راه آهن مقصر است.تسنیم این خبر را منتشر کرد.
 
تاکید آملی لاریجانی بر مصونیت نداشتن نمایندگان
 
عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد سخنرانی ۲دقیقه ای محمود صادقی در صحن علنی گفت: فعلا شکایتی از سوی قوه قضائیه به هیات نظارت ارسال نشده است. محمد جواد جمالی با اشاره به دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون های امید و ولایت با آیت الله آملی لاریجانی به دعوت قوه قضائیه گفت: ایشان در مورد رسیدگی به پرونده نمایندگان معتقد بود که تشخیص جرم به عهده قوه قضائیه است و برای اثبات این موضوع به استفساریه های شورای نگهبان استناد کرد. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ادامه داد: ایشان معتقد بودند قوه قضائیه می تواند به بررسی جرائم همه افراد از جمله نمایندگان ورود کند و نمایندگان در این زمینه از مصونیتی برخوردار نیستند. وی افزود: رئیس قوه قضائیه اعلام کرد از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان این برداشت را نداریم که در صورت نظر مثبت هیات نظارت می توانیم پرونده جرائم نمایندگان را بررسی کنیم.مهر
 
توقیف فیلم کارگردانی که به شبکه جِم پیوست
 
پیوستن سعید ابراهیمی‌فر به شبکه جِم، فیلم او را از لیست نمایش فیلم های هنر و تجربه خط زد. فیلم «مواجهه» به کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر نیز به فهرست فیلم هایی که اجازه نمایش پیدا نمی کنند، اضافه شد. کانال خبری سینما نوشت: «بعد از اکران نشدن فیلم «سه بیگانه» به علت مهاجرت مهدی مظلومی و همکاری اش با شبکه جم، این بار فیلم «مواجهه» سعید ابراهیمی‌فر که قرار بود از اواخر امسال در گروه هنر و تجربه اکران شود، به علت همکاری این کارگردان با شبکه جم با مشکلاتی برای اکران مواجه شده است. این فیلم به تازگی از برنامه نمایش گروه هنر و تجربه خارج شده است تا بار دیگر مهاجرت یکی از عوامل، فیلمی را دچار مشکل اکران کند.» خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.
 
ترامپ و خانواده‌اش شبیه حرمسرای دوران قاجار هستند
 
سعید حجاریان در گفت‌وگویی درباره دونالد ترامپ گفت: ترامپ یک سری کارهای عجیب‌وغریبی می‌کند که من نام آن  را «سلطانیسم امریکایی» می‌گذارم. ببینید ترامپ فردی است که به همراه خانواده خود به سبک حرم‌سراهای دوران قاجار ما  در کاخش می‌نشیند و به‌مانند سلاطین، افراد را به حضور می‌پذیرد و پست‌ها را برمبنای تقرب تقسیم می‌کند. این مدل، مدل سلطانی است. این فرد برای خودش در سراسر دنیا کاخ دارد و روزها و فصل‌های مختلف سال را در تفرجگاه‌های مختلف سپری می‌کند و ییلاق -قشلاق دارد و انگار شاه است (خنده). این سلطانیسم در آمریکا خیلی عجیب است و جای بحث زیادی دارد؛ بنابراین این سلطانیسم در مقابل جامعه مدنی آمریکا قرار می‌گیرد و به نظر من چالش آینده جامعه مدنی و سیستم سیاسی آمریکا با ترامپ این موضوع خواهد بود. خبرآنلاین
 
شورای نگهبان نمی‌تواند نظارت بعد از انتخابات داشته باشد
 
نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ظاهر واژه نظارت بر انتخابات مطابق با قانون اساسی این است که این نظارت تا زمانی که انتخابات فعلیت دارد برقرار است و به این معنا که بعد از انتخابات نظارت، دیگر به نهاد ناظر بر انتخابات مربوط نمی‌شود چرا که دیگر انتخابات فعلیتی ندارد و مربوط به گذشته می‌شود. ابراهیمیان با بیان اینکه وظایف شورای نگهبان در قانون احصاء شده است، گفت: وظایف اصلی شورای نگهبان در قانون اساسی آمده و آنچه که بیان داشته نظارت در زمان انتخابات است و نظارت بر نمایندگان و بحث زوال شرایط نمایندگی و تشخیص آن بر عهده شورای نگهبان نیست. وی افزود: مطابق قانون اساسی مجلس نیز نمی‌تواند قانونی تصویب کند که به موجب آن به شورای نگهبان چنین را اختیاری بدهد؛ چرا که این اقدام اضافه کردن به وظیفه شورای نگهبان است. وقتی بحث نظارت مطرح می‌شود به این معنا است که شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات حق نظارت دارد. ابراهیمیان با اشاره به رویه شورای نگهبان مبنی بر نظارت بر نمایندگان پس از انتخابات گفت: بر خلاف رویه فعلی شورای نگهبان آنچه در قانون آمده این است که بعد از ورود نماینده به مجلس، شورای نگهبان نمی‌تواند نظارت کند و باید یک نظارت انتظامی با شرایط خاص اعمال کند.ایسنا 
 
منتظر تصمیم شورای نظارت بر اجرای برجام هستیم
 
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای انجام اقدامات تقنینی در مقابل آمریکا، منتظر تصمیم نهایی شورای نظارت بر اجرای برجام است.حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با اشاره به برنامه ریزی کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی روند اجرای برجام و تدوین گزارش شش ماهه دوم اظهار داشت: وزارت امور خارجه گزارش نخست خود در 6 ماهه دوم درباره روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرد و طبیعتا گزارش دوم 6 ماهه دوم هم در دو ماهه آینده باید به کمیسیون ارسال شود.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روند رسیدگی به نحوه اجرای برجام و اقدامات صورت گرفته و همچنین بازدید از مراکز و تاسیسات هسته ای کشورمان به دو ماه آینده و پس از ارائه گزارش سه ماهه دوم موکول شده، زیرا برای تدوین گزارش 6 ماهه باید دو گزارش سه ماهه به کمیسیون واصل شده باشد.
 
آیا ب.ز همه این پول را تنهایی خورده است؟
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد حقوق‌های نامتعارف گفت: حقوق‌های نجومی عوامفریبی است، آیا ب.ز همه این پول را تنهایی خورده است؟ همه حقوق‌های نجومی جمعاً 40 میلیارد نمی‌شود اما یکی از آقایان فقط در یک مورد، بیش از چندین هزار میلیارد تومان پول خورده است.پزشکیان خطاب به دانشجویان گفت: در مسائل مختلف دعوا نکنید اما نقد چرا، کاری نکنید که منطقتان دعوا و قلدری باشد و اگر کسی راست می‌گوید، منطقش را به مردم عرضه کند و دانشجویان نیز منطقشان را عرضه کنند اما عده‌ای چون منطق ندارند، تهمت‌های ضد ولایت و امثالهم می‌زنند.
 
حداقل بیش از یک میلیون جوان در نوبت اعزام به سوریه و عراق هستند
 
ابوالفضل حسن بیکی گفت: تنها در مقطع فعلی اگر مقام معظم رهبری حکم جهاد در سوریه یا عراق را بدهند، حداقل بیش از یک میلیون جوان در نوبت اعزام هستند تا به حکم ولی ففیه خود، "لبیک" بگویندابوالفضل حسن بیکی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه در برهه کنونی اشتیاق و میل جوانان و حتی نوجوانان کشورمان برای حضور در جبهه های سوریه و عراق جهت دفاع از حرم اهل بیت (ع) بسیار زیاد شده است عنوان کرد: افراد زیادی در این راستا ثبت نام کرده اند و فشارهای زیادی برای اعزام وجود دارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر