کد خبر: 8456
A

افزایش تلفات انفجارهای استانبول / اردوغان: تروریسم بار دیگر چهره وقیح خود را نشان داد

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد، در پی انفجارهای شب گذشته که در نزدیکی اتوبوس حامل نیروهای پلیس ضد شورش مقابل استادیوم باشگاه بشیکتاش در مرکز استانبول و در نزدیک میدان تقسیم رخ داد ۲۹ تن کشته و ۱۶۶ تن زخمی شدند.

افزایش تلفات انفجارهای استانبول / اردوغان: تروریسم بار دیگر چهره وقیح خود را نشان داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از سایت شبکه الجزیره، سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه تصریح کرد، ۲۷ تن از کشته‌ها از اعضای پلیس هستند و ۱۰ تن نیز در خصوص انفجار بازداشت شده‌اند.

در این حین مقامات امنیتی ترکیه در استانبول شیء مشکوکی را که در نزدیکی باشگاه بشکتاش بود، منفجر کردند در حالی که دو انفجار بنا به گزارش سی ان ان ترکیه رخ داده است.

در نخستین واکنش به انفجار، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: دو انفجاری که در پی مسابقه دو تیم فوتبال بشیکتاش و بورساسپور رخ داد با هدف ایجاد کشته‌های بیشتر بود و تمامی سازمان‌های تروریستی که به ترکیه و ملت آن حمله می‌کنند، هدف مشترکی دارند.

اردوغان با بیان اینکه در بین کشته‌ها چند تروریست‌ هم هستند، افزود: دیشب ما در استانبول بار دیگر شاهد چهره وقیح تروریسمی بودیم که مغایر با تمامی ارزش‌ها و اخلاق است.

وی خاطرنشان کرد، هر چه قدر ترکیه گام مثبتی به سوی آینده برمی‌دارد واکنش در مقابل ما دست‌های تروریستی است که با خون و وحشی‌گری و آشوب جلوی ما ظاهر می‌شوند.

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز گفت: دولت و وزیران کابینه به منظور شناسایی و کشف ابهامات انفجارها در حالت آماده باش کامل هستند.

سفارت آمریکا در آنکارا در توییتر نیز این حمله را تجاوزی بزدلانه خواند و همبستگی خود را با ملت ترکیه علیه تروریسم اعلام کرد.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا نیز همبستگی خود را با شهروندان ترکیه و خانواده‌های قربانیان اعلام کرد.

سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه افزود: اطلاعات اولیه حاکی است که دو انفجار رخ داده اولی مقابل استادیوم باشگاه بشیکتاش و دومی عامل انتحاری بوده که در پارک ماچکا خود را منفجر کرد و تلفاتی هم به جای گذاشت.

صویلو افزود: دلایل اولیه اشاره به این دارد که انفجار استانبول ناشی از خودروی بمب‌گذاری شده بوده که اتوبوس نیروهای پلیس را هدف قرار داده بود.

وی خاطرنشان کرد، انفجار بعد از خروج طرفداران تیم بشیکتاش که به تماشای فوتبال آمده بودند رخ داد.

وزیر کشور ترکیه افزود: ۱۷ تن از زخمی‌ها تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

صویلو هرگونه طرح‌ کینه توزانه را محکوم کرد، در حالی هیچ گروهی هنوز مسئولیت انفجارها را بر عهده نگرفته است اما اخیرا داعش از طرفدارانش خواست منافع ترکیه را هدف بگیرند.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که انفجار حدود یک ساعت و نیم بعد از پایان مسابقه رخ  داد در حالی بعید نیست این انفجار پلیس ضد شورش مسئول تامین امنیت بازی را هدف گرفته باشد.

این در حالی است که مقامات ترکیه امروز عزای عمومی اعلام کرده و پرچم‌ها به صورت نیمه افراشته قرار دادند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر