کد خبر: 84790
A

دیده بان ایران برگزاری دادگاه باند طبری و فسادهای سازمان یافته را بررسی می کند:برگزاری دادگاه "طبری وشریفی" چه فایده ای دارد؟!

برگزاری دادگاه نیمه علنی پرونده فساد اکبر طبری و همدستانش به شرطی میتوانست نویدبخش برخورد قاطع با مفسدان یقه دیپلمات و بانفوذ کشور باشد که با افرادی که مسبب بروز و ظهور اینگونه فسادها و به تاراج رفتن اموال ملت شده اند هم بدون هیچگونه ملاحظه ای در سالن دادگاه حاضر می شدند. رمزگشایی از سینه مخزن الاسرار اینگونه متهمان و برگزاری هرچه سریعتر دادگاه «عیسی شریفی» و امثالهم، به تنهایی نمی تواند گره ای از طناب قیرگون شده فساد در اینگونه سازمان ها را باز نماید. محمدباقر قالیباف یکی دیگر از روسای قوه ای است که پیشتر یکی از نزدیکان او به اتهام فساد بازداشت و منتظر دادگاهی شدن است. این در حالی است که شهردار پیشین تهران بدون هیچ دردسری تاییدصلاحیت، نماینده و هم اکنون رییس مجلس یازدهم است.

دیده بان ایران برگزاری دادگاه باند طبری و فسادهای سازمان یافته  را بررسی می کند:برگزاری دادگاه "طبری وشریفی" چه فایده ای دارد؟!
به گزارش سایت دیده بان ایران; «اینجانب هیچگاه اعتراض نکرده‌ام که چرا گرفته اید، دستگاه قضایی خود باید بگوید. سخن بر سر فضا سازی های رسانه‌ای است... بنده سینه ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت هاست و ظاهراً امروز هم هزینه ایستادگی در رسیدگی به آنها را می‌پردازم. اما نکته این است که آیا کسانی که امروز برای شفافیت و مبارزه با فساد سینه چاک می‌کنند و ماه ها برای دستگیری فردی که نه معاون بنده بوده و نه رئیس دفتر بنده، بلکه مدیر یکی از اجزاء حوزه ریاست تحت اشراف شخصیتی سالم، فاضل و شریف چون آقای خلفی بوده، فضا سازی کرده‌اند، آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و ... کرده‌اند و فساد آنها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده اند؟!وا اسفا از این ظلم و بی عدالتی و بی مروتی.» 

 

این بخش هایی از نامه معروف آیت الله صادق آملی لاریجانی به آیت الله شیخ محمد یزدی است که برای ساعتی در سایت مجمح تشخیص مصلحت نظام منتشر و سپس حذف شد. نامه جنجالی و معروفی که به نظر می رسد به بایگانی همان مخزن الاسرار  رییس پیشین قوه قضاییه عودت داده شدتا برای همیشه دور از دسترس مردم قرار بگیرد. چرا که اصولگرایان پس از چند روز بحث و مجادله درون حزبی به این نتیجه رسیدند که بازکردن این پرونده چیزی به جز شکست برای آنها به دنبال نخواهد داشت و پس از مدتی هم نامه این افشاگری های بی سابقه از سوی دو رییس سابق دستگاه قضا را دعوای طلبگی نام نهادند. 

 

اما امروز و در نخستین جلسه برگزاری دادگاه اتهامات «اکبر طبری» بار دیگر ذهن ها به سمت این نامه و شخص صادق آملی لاریجانی رفت. اکبر طبری امروز در حالی با لباس زندان در دادگاه حاضر شد که چند متهم دیگر از جمله «بیژن قاسم زاده» بازپرسی که رای به فیلترینگ تلگرام داد و همچنین «رسول دانیال زاده» ابربدهکار بانکی کشور با کت و شلوار در این جلسه حاض شده بودند.

 

اکبر طبری، آنگونه که برخی از کارشناسان سیاسی و قضایی طی چند سال گذشته به آن اذعان کرده اند دومین چهره قدرتمند و با نفوذ قوه قضائیه در دوران ریاست آملی لاریجانی به شمار می‌رفت. او معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه یعنی آیت الله صادق آملی لاریجانی بود و بر اساس گزارش های منتشر شده کار اصلی او  طی سال‌های حضور در یکی از مهمترین قوه جمهوری اسلامی ایران، شناسایی پرونده‌های کلان جاری در دادگاه‌ها و تبانی و جابجایی آراء در پرونده فسادهای نجومی بود.

 

اتاق کار اکبر طبری نزدیک دفتر رئیس قوه بود و در دستگاه قضایی چنان نفوذ داشت که به گواه برخی کارمندان دستگاه قضا حرف او در حکم دستور رئیس قوه قضائیه بود. همان دفتری که قهرمانی نماینده دادستن امروز در دادگاه گفت که به کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود تبدیل شده بود.
اهدای ویلای لوکس به طبری در قبال فراری یک متهم اقتصادی و پولشویی تنها بخش ناچیزی از پرونده قطور فسادی است که اکبر طبری امروز به آن متهم شد. 
پرونده ای که متهم ردیف یازدهم آن بیژن قاسم زاده، به تاثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تاثیر دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی زاده و نادر شریف زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال متهم است.
بازپرس جنجالی و پر مدعی شعبه دوم  دادسرای فرهنگ ورسانه که طی مدتی که رییس این شعبه بود دستور بازداشت بسیاری از خبرنگاران را به شیوه سعید مرتضوی صادر کرده و آنها را بدون دلیل محکمه پسندی روانه زندان کرده بود. 
اما با این وجود برگزاری دادگاه نیمه علنی پرونده فساد اکبر طبری و همدستانش به شرطی میتوانست نویدبخش برخورد قاطع با مفسدان یقه دیپلمات و بانفوذ کشور باشد که با افرادی که مسبب بروز و ظهور اینگونه فسادها و به تاراج رفتن اموال ملت شده اند هم بدون هیچگونه ملاحظه ای در سالن دادگاه حاضر می شدند.

 

زیرا همانطورکه در بالا به آن اشاره شد طبری برای انجام کارهایش در قوه قضاییه، تنها نبود و مسئولان متعددی در رده‌ها  با او همکاری داشتند.
همانگونه که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد، رمزگشایی از سینه مخزن الاسرار اینگونه متهمان و برگزاری هرچه سریعتر دادگاه «عیسی شریفی» و امثالهم، به تنهایی نمی تواند گره ای از طناب قیرگون شده فساد در اینگونه سازمان ها را باز نماید.
محمدباقر قالیباف یکی دیگر از روسای قوه ای است که پیشتر یکی از نزدیکان او به اتهام فساد بازداشت و منتظر دادگاهی شدن است.
این در حالی است که شهردار پیشین تهران بدون هیچ دردسری تاییدصلاحیت، نماینده و هم اکنون رییس مجلس یازدهم است.
حال در این بین سوال اساسی که بین مردم کوچه و بازار و در شبکه های مجازی مطرح می شود این است که چگونه باور کنیم این افراد بدون الطاف خاصه رییس بالادستی خود توانسته اند تا این مرتکب فساد شوند؟ 
اگر روسای بالادستی شان متوجه نشده اند و اصولا فساد این افراد به آنها ربطی ندارد، همانگونه اصولگرایان توجیه میکنند؛ پس چرا باید چنین مسئول و رییس قوه ای که حواسش به زیردستش نیست همچنان در راس هرم قدرت نقش داشته باشد؟
بررسی فساد بدون درنظر گرفتن سرمنشا آن چه فایده ای برای مردم خواهد داشت؟

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر