کد خبر: 8503
A
"دیده بان ایران" توهین ها به رئیس جمهور یازدهم را گزارش می‌دهد:

نقادی به سَبک دلواپسان؛ " کدخدا پرست، بی‌آبرو، ساده لوح، عمروعاص، خائن و ...." / مجازات توهین به رییس جمهور چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، گویی هر چه به انتخابات ریاست جمهوری 96 نزدیک تر می‌شویم، منتقدان عناد ورز دولت، متهور‌تر و گستاخ‌تر می‌شوند؛ آنها برای پیشتازی در رقابت جنون‌آمیز توهین و افتراء به مقامات دولتی، هیچ حریم و حدودی را قائل نیستند و به هر حبلی چنگ می‌اندازند تا دولتمردان را تخریب و تخطئه کنند بدون آنکه به عواقب و تبعات اعمال و اقوال شان وقعی نهند.

نقادی به سَبک دلواپسان؛ " کدخدا پرست، بی‌آبرو، ساده لوح، عمروعاص، خائن و ...." / مجازات توهین به رییس جمهور چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، گویی هر چه به انتخابات ریاست جمهوری 96 نزدیک تر می‌شویم، منتقدان عناد ورز دولت، متهور‌تر و گستاخ‌تر می‌شوند؛ آنها برای پیشتازی در رقابت جنون‌آمیز توهین و افتراء به مقامات دولتی، هیچ حریم و حدودی را قائل نیستند و به هر حبلی چنگ می‌اندازند تا دولتمردان را تخریب و تخطئه کنند بدون آنکه به عواقب و تبعات اعمال و اقوال شان وقعی نهند.

همین چندی پیش بود که حسین الله کرم، رییس شورای موسوم به هماهنگی حزب الله، در صفحه اینستاگرامش نسبتی ناروا و غیراخلاقی را به 5 تن از ورزای دولت داد؛ وی همچنین وزیر امور خارجه کشورمان را هم به عامل بیگانه بودن متهم کرد که البته به خطا و ناراستی این اتهام بستن خود پی برد.  

 

تریبون‌داران هجمه پراکن

 

فارغ از پست‌های اینستاگرامی موهون حسین الله کرم رییس شورای موسوم به انصار حزب‌الله که می تواند مصداق "افتراء" و "قذف" باشد، برخی دیگر از مخالفان و معاندان دولت از طریق تریبون‌های متکثر رسمی و غیررسمی که در اختیار دارند و یا در اختیارشان گذاشته می‌شود، سنگین‌ترین توهین‌ها و هجمه‌ها را نثار دولتمردان و حتی شخص رئیس‌جمهور می‌کنند. 

 

ترمز بریدن دلواپسان در روز دانشجو

 

این امر در روز دانشجو بسیار ملموس بود؛ حسن عباسی که پیش‌تر تهمت‌های ناروایی را به نقل از منابع صهیونیستی! نثار رییس‌جمهور کشورمان کرده بود و حتی اخیرا با شکایت معاونت حقوقی ارتش به سبب توهین به این نهاد نظامی، طعم بازداشت را هم چشیده بود، در سخنرانی خود در روز دانشجو در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، باز هم زبان به هتاکی چرخاند و علیه تنی چند از مقامات نظام از جمله رییس جمهور توهین‌هایی را روا داشت؛ وی البته کار را از توهین هم گذراند و به تهدید رساند و در بخشی از اظهاراتش گفت:«من به مقام قضایی هشدار داده‌ام. یک ماه پیش قاضی از من خواست تا اسناد مذاکراتشان را منتشر نکنم، حالا که حسن روحانی و نهاد ریاست جمهوری با پول بیت‌المال از من شکایت کرده‌اند من نیز اسنادم را منتشر میکنم تا ببینیم چه کسی می‌برد خدا پرستان یا کدخداپرستان؟»

عباسی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خطاب به رییس جمهور گفت:«روحانی تو مرا به دادگاه بکش اما من تو را در برابر ملت بی‌آبرو می‌کنم»!

 

یک جرم باسابقه

 

البته جناب حسن عباسی اولین فردی نیست که از پشت یک تریبون رسمی، رییس جمهور مملکت را که به موجب فصل نهم قانون اساسی دارای اختیارات و مسئولیت‌های وسیعی است و دومین فرد کشور محسوب می شود، مورد هجمه قرار می دهد، پیش از او همفکران و همقطارانش به مناسبت‌های مختلف انواع و اقسام تعریضات و کنایه ها و تهمت ها را به رییس جمهوری اسلامی ایران نسبت داده بودند. 

حمید روحانی یکی از همین افراد است که پیش تر، رئیس جمهور را با فرعون مقایسه کرده بود و خواستار محاکمه حسن روحانی شده بود؛ همچنین علم الهدی امام جمعه مشهد هم در یکی از خطبه های مردادماه امسالش، رییس جمهور را "ساده لوح" خوانده بود.

 

تبعیت نودلواپسان از دلواپسان قدیمی

 

وقتی ریش سفیدان و زعمای جناح محافظه کار اینچنین تَحَفُظ و اخلاق را کنار می‌گذراند دیگر تکلیف نوباوگان سیاسی جریان مزبور در تخریب و هجمه پراکنی علیه رییس جمهور مشخص است؛ "عمروعاص" ، "ضد ولایت فقیه" ، "خائن" و ... صفاتی است که مانند نقل ونبات در محافل دلواپسان علیه رییس جمهور مطرح می شود؛ البته این موارد آنهایی است که رسانه‌ای می شود، اینکه در اندرونی شان چه می گذرد و چه ها می‌گویند، الله اعلم... 

 

یک نقص قانونی

 

اما سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که آیا قانون در رابطه با توهین علیه مقامات و مسئولان دولتی مسکوت است؟ آیا هر تریبون داری ذیحق است که سخیف ترین و نازل ترین صفات و کلمات را نثار یک مقام عالیرتبه دولتی کند؟ خوشبختانه در حقوق کیفری ایران به این امر توجه شده و قانونگذار ضمن آنکه توهین به هر فردی را مذموم و حائز مجازات دانسته، آن مجازات را برای فردی که اقدام به توهین علیه مقامات و مسئولان کرده، مشدد دانسته است.

طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، "هرکس با توجه به سمت‌، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رییس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها ومؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها در حال انجام وظیفه یا به‌سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (74) ضربه‌شلاق و یا پنجاه ‌هزار تا یک ‌میلیون‌ ریال جزای نقدی محکوم می‌شود".

 

برخی حقوقدانان معتقدند اگر چه  قانونگذار به درستی برخلاف افتراء برای توهین، دو قسم مجازات را درنظر گرفته است و میان مجازات توهین به یک فرد عادی و توهین به یک مسئول تفاوت قائل شده است اما ایراد وارد به ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی این است که در آن، سمت و جایگاه روسای سه قوه، وزرا ومعاونان رئیس جمهور با یک کارمند ساده در شهرداری برابر انگاشته شده است؛ شاید به خاطر همین خلاء و نقصان قانونی است که فردی همچون حسن عباسی در روز دانشجو، یقه پیراهن خود را می درد و سینه را چاک می کند و در فضای تهییجی و سوت و کفی عاری از خرد و منطق، هر آنچه که به زبانش می آید را جاری و ساری می کند...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر