کد خبر: 85234
A

علی صوفی: زنگنه قطعا می تواند کاندیدای ریاست‌جمهوری باشد/ زنگنه دچار ملاحظات سیاسی در کارش نمی‌شود همین برخی نگران هستند

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب: انصافا آقای زنگنه وزیر موفقی بوده و رجل سیاسی و انقلابی محسوب می شود. او سابقه انقلابی دارد. او قطعا می تواند برای ریاست جمهوری مدنظر عده ای قرار بگیرد و مطرح شود اما درباره ورود زودهنگام به عرصه ریاست جمهوری، این نگرانی را آقای زنگنه نیز خواهد داشت چون می تواند به موقعیت و مسئولیت او در دولت ضربه بزند.

علی صوفی: زنگنه قطعا می تواند کاندیدای ریاست‌جمهوری  باشد/ زنگنه دچار ملاحظات سیاسی در کارش نمی‌شود همین برخی نگران هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اصلاح‌طلبان بر سر دو راهی مانده اند از طرفی پایگاه اجتماعی خود را از دست رفته می بینند و از طرف دیگر نمی خواهند زمین انتخابات ریاست جمهوری را بدون رقابت به جریان اصولگرا واگذار کنند. اما همه مشکل جریان اصلاحات این دوگانه نیست. مشکل اصلی چهره های این جریان هستند که ظرفیت کاندیداتوری دارند اما برای حضور در این عرصه کاملا بی میل نشان می دهند. در روزهای اخیر محسن هاشمی، محمدجواد ظریف و مصطفی معین رسما اعلام کردند برنامه ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف نیز که در سال 92 و 96 جریان اصلاح طلبی را نمایندگی می کردند دیگر امروز آن ظرفیت گذشته را ندارند. اولی به پای دولت روحانی سوخت و دومی خود را در مجلس دهم سوزاند.

حالا اما نامی جدید مطرح شده است. بیژن نامدار زنگنه کسی که سابقه 30 سال وزارت را از دولت های اول انقلاب تا دولت روحانی در کارنامه دارد و به نوعی شیخ الوزرا نامیده می شود. علی صوفی عضو شورای عالی اصلاح طلبان در گفتگو با نامه نیوز به نکات مثبت و منفی حمایت اصلاح طلبان از بیژن نامدار زنگنه پرداخت.

علی صوفی درباره اعلام انصراف محمدجواد ظریف، محسن هاشمی و مصطفی معین از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به نامه نیوز گفت: اصلاح طلبان در وضعیت مطمئنی برای تصمیم گیری قرار ندارند چون متغیرهای غیرقابل کنترلی هستند که آگاهی از آنها برای اصلاح طلبان مقدور نیست. این وضعیت فضای تصمیم گیری را برای جریان اصلاحات تنگ تر و تنگ تر می کند.

وی افزود: شخصیت های اصلاح طلبی که نام آنها برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود از اعلام آمادگی برای حضور در این صحنه احساس خطر می کنند، به ویژه آنکه الان مسئولیت خاصی در دولت داشته باشند. در واقع برداشت آنها این است که اگر از حالا ورود به انتخابات کنند برنامه های کاری شان در وزارتخانه های مختلف تحت تأثیر قرار می گیرد و جناح رقیب به آن برنامه ها رنگ انتخاباتی بودن می زند.

دبیرکل حزب پیش روی اصلاحات اظهار کرد: نمونه بارز مسئله آقای ظرف است او در حوزه سیاست خارجی امروز با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می کند، در چنین وضعیتی طبیعی است که او می خواهد از مباحث جریانات سیاسی به دور باشد تا در پیگیری مسائل مختلف از پشتوانه همه جریان های سیاسی برای استیفای منافع ملی برخوردار شود.

وی افزود: امروز آمریکا به نوعی آمادگی برای مذاکره دارد اما یک قدم جلو می گذارد و 10 قدم عقب می رود. وزیرخارجه در خط مقدم مواجهه با چنین موضوعی است بنابراین تبحر خاص و تمرکز ویژه ای می خواهد چون باید همه مولفه ها را اعم از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موقعیت متزلزل ترامپ و اوضاع منطقه را در کنار هم ببیند.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: طبیعی است که ظریف بگوید «نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیستم». اما این حرف هیچ وقت مانع تلقی نمی شود و امکان دارد در زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرد و برود ثبت نام کند. درباره آقای زنگنه نیز همین وضعیت صدق می کند. اگر اصلاح طلبان بخواهند از وزرای کابینه آقای روحانی گزینه ای را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در نظر بگیرند آقایان ظریف و زنگنه هستند.

وی ادامه داد: انصافا آقای زنگنه وزیر موفقی بوده و رجل سیاسی و انقلابی محسوب می شود. او سابقه انقلابی دارد. او قطعا می تواند برای ریاست جمهوری مدنظر عده ای قرار بگیرد و مطرح شود اما درباره ورود زودهنگام به عرصه ریاست جمهوری، این نگرانی را آقای زنگنه نیز خواهد داشت چون می تواند به موقعیت و مسئولیت او در دولت ضربه بزند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره نظر فعالان سیاسی جریان اصلاحات نسبت به بیژن نامدار زنگنه گفت: بیشتر نگاه آقای زنگنه معطوف به کارش است و دچار ملاحظات سیاسی در کارش نمی شود. طبیعی است که اصلاح طلبان نگرانی هایی از آقای زنگنه داشته باشند اما باید دید کشور چه نیاز دارد. در مجموع گرایش آقای زنگنه به جریان اصلاحات بیشتر از آقای روحانی است، ضمن آنکه او نشان داده در مدیریتش توجه جدی به علم و تجربه دارد و پاک دست است.

وزیر دولت اصلاحات درباره توانایی ظریف و زنگنه برای رقابت با محمود احمدی نژاد تأکید کرد: احمدی نژاد در همان سال 92 تمام شد. در 8 سال ریاست جمهوری امتحان خودش را پس داد و کارنامه ای بسیار بدی از به جای گذاشت. حالا از نگرانی حاکمیت نسبت به احمدی نژاد بگذاریم، در طول 42 سال گذشته نیز هیچ گاه روسای جمهور پیشین نتوانستند برای 8 سال دیگر دوباره سکاندار قوه مجریه شوند بنابراین نمی توان روی گزینه نامزدی احمدی نژاد در انتخابات حساب کرد و اصلا و ابدا او رقیب محسوب نمی شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر