کد خبر: 85305
A

چرا اصولگرایان می خواهند «سعید نمکی» را به جنگ با رییس جمهور بفرستند؟!

رسانه های اصولگرا و مسئولانش پس از روی کارآمدن دولت یازدهم در ظاهر سعی می کنند از خود تصویری قابل اعتماد را در برابر مردم به نمایش بگذارند تا هم مقدمات پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را فراهم کنند و هم از سوی دیگر و البته در باطن، تمام تلاش خود را برای اختلاف افکنی در بدنه دولت بکار گیرند تا با گرفتن ژست خیرخواهانه هر چه بیشتر در ناکارآمد جلوه دادن دولت حسن روحانی اقدام کنند.

چرا اصولگرایان می خواهند «سعید نمکی» را به جنگ با رییس جمهور بفرستند؟!
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه های اصولگرا و مسئولانش پس از روی کارآمدن دولت یازدهم در ظاهر سعی می کنند از خود تصویری قابل اعتماد را در برابر مردم به نمایش بگذارند تا هم مقدمات پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را فراهم کنند و هم از سوی دیگر و البته در باطن، تمام تلاش خود را برای اختلاف افکنی در بدنه دولت بکار گیرند تا با گرفتن ژست خیرخواهانه هر چه بیشتر در ناکارآمد جلوه دادن دولت حسن روحانی اقدام کنند.
پس از شیوع ویروس کرونا در کشور که استان قم آغازگر آن بود دولت دوازدهم با مدیریت حسن روحانی تا آنجایی که در توان داشت سعی کرد تا از گسترده شدن این ویروس مرگ آور جلوگیری نماید. هر چند در این بین گفته شد که تصمیمات ستاد ملی مبارزهبا کرونا با تصمیمات شورای عالی امنیت ملی مطابقت می کند اما با این حال طی چند ماه گذشته مشاهده شد که برخی مردم خاص! بدون توجه به دستورالعمل های صادر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کرده و به بهانه مقابله با محدودیت های وضع شده از سوی دولت اقدام به کارشکنی هایی کردند که نتیجه آن چیزی به جز خسران برای مردم به همراه نداشت.
اما پس از گذشت چند هفته و به دنبال دستور رهبر انقلاب برای لازم بودن اجرای دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، از اینگونه اقدامات ساختارشکنانه کاسته شد تا جاییکه وزیر بهداشت در یکی از سخنرانی های خود ضمن تشکر از آیت الله خامنه ای اعلام کردند که اگر رهبری نبود ما نمی توانستیم در کنترل بیماری کرونا موفق باشیم.
اما پس از مدتی مخالفان عمدتاً منتسب به جناح اصولگرایان تندرو بیکار ننشسته و تدبیر دیگری را بکار گرفتند و آنهم اختلاف افکنی بین وزیر بهداشت و رییس جمهور بود.
 زمزمه‌های استعفای سعید نمکی و ماجرای اختلاف او با دولت از اسفند سال 98 آغاز شنیده شد. همان‌ روزهای نخستین شیوع کرونا در ایران و شرایط بحرانی سلامت در کشور بود که نامه‌ استعفای او در فضای مجازی منتشر شد اما ساعاتی بعد علیرضا‌ وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت این خبر را تکذیب کرد.

 

آن زمان گفته می‌شد به ‌دلیل اینکه از پیش برای شیوع کرونا در کشور برنامه‌ریزی نشده و کادر درمان تحت ‌فشار و به ‌دلیل کمبود امکانات تحت خطرات جدی قرار گرفته‌اند، نمکی درخواست استعفای خود را مطرح کرده‌؛ چراکه گفته می‌شد وزارت بهداشت نسبت به شیوع این ویروس پیش از اسفندماه هشدار داده است.

 

همچنین در این بین گاهی در خلال اظهارنظرها نیز مشخص می‌شد که برخی تصمیم‌گیری‌ نهادهای دیگر مورد وثوق و توافق با وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی امر نیست. 15 فروردین‌‌ماه سعید نمکی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشت: «متاسفانه ناگهان اخیرا بدون اطلاع ستاد، نامه‌ای توسط قائم‌مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت (سرپرست کنونی و وزارت صمت) به کلیه استان‌ها ابلاغ ‌شده که عملا دستور‌العمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسوولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.» او در این نامه هشدار داده‌ بود که «هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت.»

 

از نمونه‌های دیگر این اختلاف‌نظرها اجرای طرح ترافیک بود که وزارت بهداشت و شهرداری تهران بر سر آن جدال رسانه‌ای داشتند اما علاوه بر این موارد یاد شده نمکی، کیانوش جهانپور مسوول روابط‌عمومی وقت وزارت بهداشت و علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گاهی در خلال صحبت‌های خود تلویحا از روند بازگشایی‌ها و عدم نظارت بر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی گلایه می‌کردند.

 

اما فارغ از این اختلاف‌نظرها دهم خردادماه ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در صفحه توییتر خود نوشت: «آقای رییس‌جمهوری! آیا تقدیر و تشکر وزیر بهداشت و درمان بابت حمایت‌های مقام معظم رهبری در مقابله با بیماری کرونا دلیلی است بر فشار به ایشان جهت استعفا؟» آن زمان گفته می‌شد که دلیل فشارها تشکر نکردن وزیر بهداشت از رییس‌جمهوری بوده و محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری اعمال فشار کرده است. 

 

ادعایی که فردای همان روز توسط کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و علی ربیعی، سخنگوی دولت تکذیب شد.

 

اگرچه سعید نمکی از جمله چهره‌های نزدیک به محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بود که در دولت دوم حسن روحانی بر مسند وزارت تکیه زد و نوبخت نیز هم‌حزبی و از نزدیکان محمود واعظی به حساب می‌آید اما به نظر می رسد در ماجرای مقابله با ویروس کرونا در ستاد ملی مبارزه با آن اختلاف نظرهایی با دستگاه های دیگر دولتی وجود دارد که البته قابل حل است. اما نکته اینجاست که مخالفان دولت با دمیدن بر این اختلاف ها سعی دارند وزیر بهداشت را مقابل رییس دولت قرار دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان به همراه برخی سایت های دیگر اصولگرا از جمله رسانه هایی هستند که هراز چند گاهی سعی می کنند با انتشار اخبار و گزارش های غیرموثق طوری به مخاطبان خود القا کنند که دولت حسن روحانی در آستانه فروپاشی است.

 

این خبرگزاری صداوسیما در تازه ترین مطلب خود تحت عنوان «هشدار از نمکی و انکار از روحانی» در رابطه با همین موضوع می نویسد: سعید نمکی وزیر بهداشت در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا در برابر اصرار‌های روحانی بر برداشتن هرچه سریعتر محدودیت‌ها می‌گوید که «ویروس کرونا مثل مسابقه کشتی که با امتیاز جلو هستید، ناگهان شما را خاک می‌کند». 
این رسانه با سانسور قسمت های مهم اظهارات رییس جمهور سعی دارد به مخاطب خود این چنین القا کند که با وجود شدت گرفتن تعداد مبتلایان به کرونا ویروس این حسن روحانی است که اصرار به عادی سازی در جامعه را دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه گزارش خود می نویسد: ظاهرا رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا قصد دارد که اوضاع را عادی جلوه دهد، اما یک سوالی که در اذهان و افکار عمومی به وجود می‌آید، این است که  اکنون چرا فقط ۲۰ درصد از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟ آیا  ویروس کرونا به اتمام رسیده که مسئولان دولتی بارها تاکید دارند پایان این ویروس منحوس نرسیده است، یا اینکه مردم دیگر توصیه‌های دولت را جدی نمی‌گیرند، یا از برخی وعده‌های کرونایی رئیس جمهور نا امید شدند و یا حتی تدبیر دولت امید برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کافی نبوده است!

 

به راستی افکار عمومی که این رسانه از او به عنوان سند گزارش خود در عدم رعایت کردن پروتکل های بهداشتی از آن نام می برد چقدر به صداقت رسانه هایی از این دست اعتماد دارند و یا اعتماد خواهند کرد؟ هر چند در این بین ضعف رسانه ای تیم اطلاع رسانی دولت در مقابله با این نوع خبرپراکنی را هم نباید نادید گرفت.

 

*تحریریه دیده بان ایران

IMG_20200619_183145_192

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر