کد خبر: 85364
A
در جلسه امروز مجلس مطرح شد:

محمدباقر قالیباف: مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجازه تخطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین‌المللی داده نخواهد شد.

محمدباقر قالیباف: مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است

به گزارش دیده بان ایران؛ 

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱ تیر) در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: من امروز با قدرت و صراحت عرض می‌کنم در بین مسئولان نظام اسلامی بر سر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود نیستند، اجماع نظر وجود دارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجازه تخطی به آژانس  در چارچوب مقررات بین‌المللی داده نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مذاکره با آمریکا مطلقاً مضرر و ممنوع است؛ مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی باشد و مذاکره با آژانس باید با اطمینان و استقلال کامل صورت گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: ملت عزیز ما در جریان هستند که طی روزهای گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است که بنده لازم می‌دانم درباره آنها چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.

قالیباف عنوان کرد: اولین و مهم‌ترین نکته آن است که ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متأسفانه برخی کشورهای اروپایی یکبار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ما نشان دادند و برای چند دهمین‌بار به همه ما ثابت کردند که برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و همچنین برای تضمین پیشرفت و آرامش ایران عزیز، راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

وی  افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن، اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران، ضامن و پشتیبان آن است. این امری است که بنده از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق‌های دربسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم که به آن توجه ویژه داشته باشند؛ ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان اظهار داشت: این قطعنامه با صحنه‌گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت‌آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی صادر شد. همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و برخی از قدرت‌های بزرگ و بسیاری از کشورهای دیگر آشکارا با آن مخالفت کردند. همچنین ما اطلاع داریم بخش بزرگی از کشورهایی که به این قطعنامه رأی دادند، تحت فشارهای سنگین آمریکا بودند.

وی ادامه داد: تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستاده‌اند، این است که می‌توانند با صحنه‌آرایی کودکانه و به امید اینکه در صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکاف ایجاد شود، با صدور قطعنامه‌ها اولاً قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را از ایران می‌گیرند و ثانیاً ایران عزیز را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و هم مجدداً راهی به سوی باج‌خواهی‌های جدید و دست‌اندازی بر ارکان و مؤلفه‌های قدرت ملی ایران خصوصاً در حوزه نظامی و دفاعی باز کنند.

قالیباف یادآور شد: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد که ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود، سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج‌خواهی‌های بیشتر، چیزی عاید آن نشده است.

وی  تأکید کرد: ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آنان را داریم، بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مُهر بطلان زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب کرده است؛ البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم ما اعتقاد داریم که هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا بر اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های فنی دستگاه‌های مسئول و نهادهای انقلابی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اروپایی‌ها متأسفانه به جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهدات آنان باشند، به فرافکنی و فرار رو به جلو رو آورده اند و کشورها را به رأی علیه ایران در شورای حکام واداشته اند اما غافل هستند که ایران از مرحله تهدید عبور کرده است.

وی  ادامه داد: آیا آنان اتحاد ملت ایران را زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیده اند که باز فکر می‌کنند ما در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌مانیم؟! ملتی که کشتی‌هایش را تا آمریکای جنوبی بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می‌کند، البته معطل قطعنامه‌های بی مبنا نخواهد ماند. اروپایی‌ها با پیگیری خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه ورزی با ایران دست کمی از آمریکا ندارند. اروپایی‌ها بدانند که آمریکا در پیگیری زورگویی‌هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلوی ملت‌های مستقل موفق نبود و امروز اروپا را واسطه اهداف خودش کرده است. امروز مسئول تنش آفرینی در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و این کشورها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ثابت کرده که فشار را نمی‌پذیرد، گفت: البته واکنش درخوری به آن نشان می‌دهد. ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را ترک کرده ایم و لابد خوب می‌فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهپاد متجاوز و دوران پساعین الاسد هستیم.اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد و بر همین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و نمایندگان ارائه کنند.

وی در پایان بیان کرد: همچنین ما از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می‌کنیم و به برخی از کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شدند، یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر