کد خبر: 85401
A

تاجیک: انتقام فعالان حقوق بشری از قاضی منصوری سناریوهای بدبینانه است/ منصوری دلیلی برای خودکشی کردن نداشت

تاجیک درباره‌ی اینکه چرا در رومانی بازداشت شده بود و چرا از آلمان به رومانی رفته بوده، می‌گوید: بیشتر باید صبر کرد که دوستان کنسولی اطلاعات تکمیلی بدهند.

تاجیک: انتقام فعالان حقوق بشری از قاضی منصوری سناریوهای بدبینانه است/ منصوری دلیلی برای خودکشی کردن نداشت

به گزارش دیده بان ایران؛ نصرت اله تاجیک، دیپلمات سابق، در تحلیل اولیه درباره‌ی خبر مرگ قاضی غلامرضا منصوری متهم پرونده‌ی فساد اکبر طبری، در رومانی گفت: او که گفته بود خودم می‌خواهم بیایم، یعنی دلیلی هم [برای خودکشی] نداشته، مگر اینکه مثلا تروری شده باشد و بعد هم بخواهند سمت و سو را به سمت ایران ببرند. این تحلیلی بدبینانه است.

تاجیک در پاسخ به این که درباره‌ی این مرگ مشکوک آیا ایران صرفا باید منتظر گزارش پلیس رومانی بماند و یا مکانیزم دیگری هم وجود دارد، گفت: قاعدتا همین است. البته ما یک موضوع حق دسترسی کنسولی داریم به آنهایی که دستگیر می‌شوند و یا به نوعی از دنیا می‌روند. ولی من بعید می‌دانم که دست سفارتخانه خیلی باز باشد؛ ناچار است به همین گزارش‌های پلیس و امثال آن. فکر می‌کنم خیلی زود است تحلیل کنیم که سمت و سوی ماجرا به کدام سو بوده است.

او در عین حال گفت: اگر این طور که در خبرها گفته می‌شود از اتاق در هتل پرت شده است، یک مقداری چیزهایی به ذهن می‌آید. حالا اگر ادعای ترور مطرح شود، آن وقت می‌توان تحلیل کرد که کار چه کسانی می‌تواند باشد ولی وقتی اسم خودکشی می‌آید تنها باید به گزارش پلیس اکتفا کرد. مگر این که گزارش تکمیلی بیاید یا کسی مسئولیت بپذیرد و موضوع ترور مطرح شود.

تاجیک درباره‌ی اینکه چرا در رومانی بازداشت شده بود و چرا از آلمان به رومانی رفته بوده، می‌گوید: بیشتر باید صبر کرد که دوستان کنسولی اطلاعات تکمیلی بدهند. او که گفته بود خودم می‌خواهم بیایم، یعنی دلیلی هم [برای خودکشی] نداشته، مگر اینکه مثلا تروری شده باشد و بعد هم بخواهند سمت و سو را به سمت ایران ببرند. به عقیده‌ی من این یکی از سناریوهای بدبینانه می‌تواند باشد که بخواهند چنین اقدامی را به ایران منتسب کنند؛ به‌ویژه در این شرایط آژانس اتمی و سناریوهای دیگر و شورای امنیت علیه ایران.

او در پاسخ به این سوال که «آیا انگیزه‌های دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد، از جمله کسانی که در روزهای اخیر ادعاهای حقوق بشری علیه قاضی منصوری مطرح کرده بودند؟» گفت: یعنی انتقامی از او گرفته باشد؟ این هم یکی از سناریوهای بدبینانه می‌تواند باشد. چون به‌هر صورت یک سری اعتقاد دارند که در محاکماتشان دست داشته است و یک خرده‌ای باید نگاه کرد که آنها الان چقدر امکانات اینچنینی داشته باشند؛ این سناریوی کمتر محتملی است به نسبت سناریویی که جوسازی علیه ایران باشد. آنچه گفتم یک جوسازی کلی علیه ایران است که بگویند چنین کسی از دست قوه قضاییه‌ی ایران فرار کرده، حالا ایران دست به چنین اقدامی زده است؛ این سناریویی بدبینانه است ولی برای انتساب به ایران.

وی افزود: ولی سوال شما درباره‌ی احتمال انتقامجویی کسانی از منصوری، خیلی بعید می‌دانم چون بعید است که امکاناتی اینچنینی داشته باشند مگر اینکه بعضی از گروه‌های سازمان‌یافته‌تر چنین امکاناتی داشته باشند و بتوانند چنین کاری کنند.

منبع: انصاف نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر