کد خبر: 85434
A

یوسف مولایی: ایران نمی تواند در قضیه قاضی منصوری از رومانی شکایت کند

یوسف مولایی گفت: سازوکار پرونده‌هایی که شکل بین‌المللی به خود می‌گیرند به طور دقیقی توسط حقوق بین‌الملل رسیدگی می‌شود و به همین دلیل بعید است این حادثه مشکلی دیپلماتیک بین ایران و رومانی به وجود بیاورد.

یوسف مولایی: ایران نمی تواند در قضیه قاضی منصوری از رومانی شکایت کند

 به گزارش سایت دیده بان ایران ؛قاضی منصوری با مرگ خود حساسیت‌های زیادی برانگیخته است. به همین دلیل همه منتظر مشخص شدن تکلیف این پرونده هستند تا روشن شود‌ دولت رومانی در کشته شدن قاضی منصوری قصوری مرتکب شده است یا نه. قاضی منصوری اما بعد از مرگ هم همچنان در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد.

 

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل، در گفت‌وگویی در این‌ باره اظهار داشت: دولت ایران در چارچوب کنواسیون‌های وین ناظر بر حقوق دیپلماتیک کنسولی درباره دفاع از حقوق اتباع خودش می‌تواند همیشه از دولت‌ها سوال‌هایی داشته باشد؛ یعنی کنسولگری ایران در رومانی قطعاً پرونده فوت قاضی منصوری را پیگری می‌کند.

 

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: به هر حال یک شهروند ایرانی، فارغ از اینکه پرونده مفتوح قضایی داشت، در رومانی جان خود را از دست داده است. به همین دلیل باید مشخص شود‌ آیا مقامات رومانیایی قصوری در رعایت مسائل ایمنی داشته‌اند یا نه. به هر حال وقتی شخصی به هر دلیلی در خطر است لازم است برای او مراقبت‌هایی خاص اعمال شود.

 

او توضیح داد: با این حال باید گفت این پرونده اتفاقی نیست که دولت ایران بخواهد به واسطه‌اش درصدد شکایت از دولت رومانی بربیاید. چون شکایت زمانی امکان‌پذیر است که دولت کشوری جرمی را مرتکب شده باشد و اگر مشاهدات نشانگر این باشد که آنها همه نکات لازم را درباره قاضی منصوری انجام داده‌اند، عملاً بحث شکایت منقضی می‌شود. دولت فقط می‌تواند از دولت رومانی بخواهد که نماینده‌های کنسولی ما در تحقیقات حضور داشته باشند و در نهایت نتیجه به‌دست‌‌آمده به طور تمام و کمال در اختیار دولت ایران قرار داده شود.

 

یوسف مولایی در پایان صحبت‌هایش گفت: سازوکار پرونده‌هایی که شکل بین‌المللی به خود می‌گیرند به طور دقیقی توسط حقوق بین‌الملل رسیدگی می‌شود و به همین دلیل بعید است این حادثه مشکلی دیپلماتیک بین ایران و رومانی به وجود بیاورد.

منبع: اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر