کد خبر: 8545
A
نوبخت پس از حضور در مجلس:

بودجه سال ۹۶ طبق برنامه ششم تدوین شده/ برنامه پنجم توسعه تمدید نمی‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ طبق اصول برنامه ششم تنظیم و تدوین شده است، گفت: نیازی به تمدید برنامه پنجم توسعه نیست و این برنامه تمدید نمی‌شود.

بودجه سال ۹۶ طبق برنامه ششم تدوین شده/ برنامه پنجم توسعه تمدید نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایرانبه نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال 96 به مجلس، اظهار داشت: دولت با ارائه لایحه بودجه سال 96 که برای رفع مشکلات و گره‌گشایی از موانع کشور به مجلس تقدیم کرد، با برخورد مسئولانه و واقع‌بینانه نمایندگان مواجه شد که مصداق آن در اصلاح بودجه سال 1395 به عنوان یکی از تعاملات مشاهده شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: پس از ارائه لایحه برنامه ششم، لایحه مذکور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس تصویب شد که در حال حاضر کمیسیون تلفیق آخرین نشست‌های بررسی برنامه ششم توسعه را طی می‌کند و همچنین مجلس درخصوص سه وزیر پیشنهادی نهایت تعامل و همکاری را با دولت داشت.

*حداکثر تعامل و همکاری بین قوه مقننه و مجریه وجود دارد

نوبخت با بیان اینکه امروز کمیسیون برنامه و بودجه در اولین نشست با استماع دفاعیات و توضیحات سازمان برنامه و بودجه، کلیات لایحه بودجه سال 96 را به اتفاق آرا به تصویب رساند، ادامه داد:  در حال حاضر حداکثر تعامل و همکاری بین قوه مقننه و مجریه وجود دارد و بدون تردید این تعامل می‌تواند یکی از مؤلفه‌های قدرت و توسعه ملی محسوب شود.

*160 هزار میلیارد تومان از بودجه 96 به درآمد مالیات و حقوق گمرکی وابسته است

وی با اشاره به اینکه مالیات یکی از سه منبعی بوده که برای منابع درآمدی پیش بینی شده است،یادآور شد: خوشبختانه با توجه به رشد واقع بینانه ای که برای مالیات ها و همچنین برای حقوق گمرکی در لایحه بودجه سال 96 پیش بینی شده است، این منابع درآمدی، چیزی حدود 160 هزار میلیارد تومان یعنی نیمی از بودجه سال 96 را تشکیل می دهند.

*مبلغ 10 هزار میلیارد تومان صرفاً برای چهار اولویت برنامه ششم توسعه منظور شده است

نوبخت با بیان اینکه هر چقدر مالیات تقلیل یابد، حتماً باید سهم نفت افزایش پیدا کند، افزود: دولت در  در بحث استفاده از منابع نفتی محدودیت دارد و همانطور که در بند 17 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح شده است  نظام مالی و ترکیب درآمدهای دولت باید به نفع مالیات تغییر یابد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اولویت‌هایی همانند محیط زیست، آب و فاضلاب و گسترش شبکه حمل و نقل ریلی کشور تعیین شده است، افزود:در لایحه بودجه سال 96 کل‌کشور مبلغ 10 هزار میلیارد تومان صرفاً برای چهار موضوع مذکور که اولویت برنامه ششم توسعه است، در نظر گرفته شده است.

*نیازی به تمدید برنامه پنجم توسعه کشور نیست

وی ادامه داد: خوشبختانه توضیحاتی که از سوی سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس داده شد، با توجه به اتقان استدلال که نوعی تناظر بین لایحه بودجه سال 96 کل کشور و برنامه ششم توسعه نشان می داد، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به اتفاق آرا به کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور رأی موافق دادند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیازی به تمدید برنامه پنجم توسعه کشور نیست و این برنامه تمدید نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون تلفیق در مراحل پایانی کار است، اگر از هفته آتی لایحه برنامه ششم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد و حدود دو هفته برای تصویب آن زمان لازم باشد و با توجه به اینکه حداقل 40 روز زمان نیاز است تا لایحه بودجه در کمیسیون های مختلف و کمیسیون تلفیق بررسی شود، بنابراین مجلس در این فاصله می‌تواند لایحه برنامه ششم توسعه را به تصویب نهایی برساند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر