کد خبر: 85654
A

جزییات رانت هیئت رئیسه مجلس و قالیباف به برخی "نماینده ترها " / چطور حاجی بابایی با مدرک الهیات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد؟

تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند هیئت رئیسه با دخالت مهندسی شده؛ ترکیب کمیسیون ها و هیئت رئیسه آنها را مشخص کرده است. آنها انتخاب حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با مدرک الهیات را غیر قابل توجیه می دانند. همین قضیه درباره رضایی کوچی هم رخ داده او با مدرک غیر مرتبط، رئیس کمیسیون عمران شده است. از سوی دیگر بدنبال مخالفت محمد باقر قالیباف ریاست مجلس با برکناری استاندار خوزستان نمایندگان این استان در حال جمع آوری امضا برای استیضاح هیات رئیسه مجلس هستند. شایان ذکر است یک طرح استیضاح هم با محور مداخله سازمان یافته برخی اعضای هیات رییسه در توزیع نمایندگان در کمیسیونها و طراحی انتخابات رییس و اعضای هیات رییسه کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز موازی همین استیضاح طی چند روز گذشته کلید خورده است.

جزییات رانت هیئت رئیسه مجلس و قالیباف  به برخی "نماینده ترها " / چطور حاجی بابایی با مدرک الهیات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد؟
به گزارش سایت دیده بان ایران؛  تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند هیئت رئیسه با دخالت مهندسی شده؛ ترکیب کمیسیون ها و هیئت رئیسه آنها را مشخص کرده است. 
 
آنها انتخاب حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با مدرک الهیات را غیر قابل توجیه می دانند. همین قضیه درباره رضایی کوچی هم رخ داده او با مدرک غیر مرتبط، رئیس کمیسیون عمران شده است. 
 
از سوی دیگر بدنبال مخالفت محمد باقر قالیباف ریاست مجلس با برکناری استاندار خوزستان نمایندگان این استان در حال جمع آوری امضا برای استیضاح هیات رئیسه مجلس هستند.
شایان ذکر است یک طرح استیضاح هم با محور مداخله سازمان یافته برخی اعضای هیات رییسه در توزیع نمایندگان در کمیسیونها و طراحی انتخابات رییس و اعضای هیات رییسه کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز موازی همین استیضاح طی چند روز گذشته کلید خورده است. 
 

تعدادی از نمایندگان طرح «استیضاح هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی» را به علت دخالت سازمانیافته در تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی آغاز کرده‌ و به امضای بیش از ۱۰۰ نماینده رسانده‌اند.

 

با وجود اینکه تنها یک ماه از آغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اکثریت اصولگرا می‌گذرد اما نخستین رویارویی نمایندگان اصولگرا در مقابل هم با طرح «استیضاح هیئت رئیسه» آغاز شده است.

علت استیضاح هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مداخله سازمانیافته برخی اعضای هیئت رئیسه در توزیع نمایندگان در کمیسیون‌ها و طراحی انتخابات رئیس و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

نمایندگان معترض معتقدند «یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف» در کمیسیون‌های مختلف، بویژه کمیسیون‌های مهم و پرمخاطب سازماندهی شده‌اند.

پیشتر زهره الهیان نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای رسما خواستار خداحافظی اعضای هیئت رئیسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شده بود.

دو نفر از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی که نخواستند نام‌شان فاش شود به «اعتماد آنلاین» گفته‌اند که «از روند پیشبرد امور در مجلس و اقدامات هیات رییسه ناراضی هستند» و استفاده از «اهرم استیضاح» برای بازگردن هیات رییسه مجلس به «مسیر اصلی» را امری «دور از ذهن» نمی‌دانند.

یکی از دلایل اعتراض نمایندگان درباره کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است. حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد و با تحصیلات دکترای معارف اسلامی و الهیات به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شده است.

این انتخاب در حالی صورت گرفته که الیاس نادران و شمس‌الدین حسینی، هر دو با مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد، و محمد خدابخشی با مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد کاربردی با گرایش تحقیقات در عملیات نیز نامزد ریاست این کمیسیون بودند اما ادعا شده با دخالت و اعمال نفوذ، حمیدرضا حاجی بابایی با مدرک تحصیلی و سوابق نامرتبط به ریاست این کمیسیون رسیده است.

 چندین بار اعضای ‌کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه تغییر کردند و افرادی که هیچ سابقه‌ای در حوزه برنامه و بودجه و اقتصاد نداشتند جایگزین افرادی با این سوابق شدند.

ریاست یک پزشک در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر موارد مورد اعتراض نمایندگان است. حمیدرضا رضایی کوچی با مدرک پزشک عمومی و نماینده دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی روز گذشته به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس انتخاب شد.

این در حالیست که اقبال شاکری با داشتن دکترای مهندسی عمران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عضو عادی این کمیسیون شد. رضایی کوچی پیشتر و در مجلس شورای اسلامی هشتم، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان بود که در مجلس شورای اسلامی دوره نهم نایب رئیس کمیسیون عمران، و در دوره‌های دهم و حالا یازدهم رئیس این کمیسیون شده است!

یک نماینده مجلس شورای اسلامی که از امضاکنندگان طرح استیضاح هیئت رئیسه است به «اعتماد آنلاین» گفته که «در هیچ دوره‌ای به این شکل برای انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها به صورت رسمی و سازمان‌یافته مهندسی صورت نگرفته بود.»

«اعتماد آنلاین» گزارش داده که حتی یک «نماینده شاخص تهران» در اعتراض به این روند تهدید به استعفا کرده است.

گفته شده که حتی سه‌شنبه گذشته در طی انتخابات کمیسیون برنامه و بودجه، دو عضو هیئت رئیسه به طور مستقیم در این روند دخالت کردند و برای ساعتی تنش و درگیری در مجلس شورای اسلامی ایجاد شد و در نهایت این دو عضو هیئت رئیسه با پذیرش اشتباه به مشاجره خاتمه دادند.

اکنون طرح «استیضاح هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی» به یکصد امضا رسیده و بیش از یک سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا کرده‌اند.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است: «هیئت ‌رئیسه مجلس در کمتر از یک ماه پس از استقرار عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشت» و «قطعا رفتار اینچنینی در انتخابات سال دوم‌ هیئت ‌رئیسه تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و بسیاری از افراد موثر در اجرای این شیوه حذف خواهند شد.»

به عقیده این نماینده مجلس شورای اسلامی «این رفتارها با سوگند هیات‌رییسه در رعایت بی طرفی منافات دارد.»

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان امکان استیضاح رئیس و دیگر اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را دارند. در این آیین‌نامه آمده است: «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رییس یا سایر اعضای هیئت رئیسه معترض باشند، می‌‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر خواستار تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون‌‌های تخصصی و اعضای کمیسیون آیین‌‌نامه داخلی مجلس شوند.»

ادامه این روند بدین شکل است که کمیسیون آیین‌نامه پس از وصول این درخواست کتبی، ۳ روز برای تشکیل این هیئت فرصت دارد. هیئتی که باید ظرف ۱۰ روز پس از تشکیل، با حضور ۳ نفر از منتخب معترضان به موضوع رسیدگی کرده و اقدام به رای‌گیری می‌کند. گزارش هیئت در نهایت در نشستی غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفته و سپس نمایندگان در نشستی علنی بدون توضیح و تفسیر بیشتر اقدام به رای‌گیری درباره استیضاح رئیس یا سایر اعضای هیئت رئیسه خواهند کرد.

این روند هیچوقت در هیچیک از ۱۰ دوره پیشین مجلس شورای اسلامی اتفاق نیافتاد و تنها در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی حامیان حداد عادل تلاشی نافرجام برای استیضاح علی لاریجانی انجام دادند.

اکنون نیز به نظر نمی‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخواهند سردار و شهردار پیشین، محمدباقر قالیباف، همشهری و دوست علی خامنه‌ای را در دومین ماه کار مجلس یازدهم استیضاح کنند اما پیش کشیدن این طرح آنهم با صد امضا، اهرم فشاری علیه سازماندهی مهره‌های «خودی» توسط محمدباقر قالیباف در کمیسیون‌های تخصصی و روند فعالیت آنها خواهد بود./ دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر