کد خبر: 85663
A

محمد هاشمی: در چند دوره انتخابات اخیر نامزدها را به نحوی طراحی کردند که یک صحنه رقابت وجود داشته باشد

محمد هاشمی گفت: هنوز معلوم نیست که در انتخابات 1400 دو نفر در صحنه هستند یا 50 نفر و مردم از بین چه مجموعه‌ای حق انتخاب خواهند یافت. الان استراتژی مشخص نیست و نمی‌توان درباره افراد و نامزدها سخن گفت.

محمد هاشمی: در چند دوره انتخابات اخیر نامزدها را به نحوی طراحی کردند که یک صحنه رقابت وجود داشته باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ چند ماه تا انتخابات 1400 مانده و وضعیت کشور نیز اصلا خوب نیست. از مشکلات اقتصادی و شیب صعودی قیمت‌ها گرفته تا کرونا ومشکلات ناشی از آن. رسانه‌ها بیش از همه این ها سرگرم گمانه‌زنی درباره کاندیداهای انتخابات آتی هستند. اصلاح طلبان از افرادی مثل محمدجوادظریف، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و ... نام می‌برند و اصولگرایان از قالیباف، رئیسی، پرویز فتاح، علیرضا زاکانی و ... سخن می‌گویند. چهره‌هایی مثل علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد هم که درمرکز توجه قرار دارند. اینکه کدام یک از این افراد شخصا مایل به کاندیداتوری است و کدام یک مورد حمایت جریان متبوع خود قرار می‌گیرد، اینکه کدام یک تایید صلاحیت می‌شود و کدام یک نهایتا با اقبال مردم مواجه می‌شود؛ اصلا معلوم نیست اما مبهم بودن همه این مسائل به هیچ وجه از جذابیت گمانه‌زنی رسانه‌ای در این‌باره نمی‌کاهد.
فعالان سیاسی اما بعضا تلاش می‌کنند که از فضای موجود فاصله گرفته و تا نزدیک به انتخابات صبر کنند. یکی از این افراد، محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح طلب است. او گفت: « اظهار نظر در این مورد بسیار مشکل است زیرا الان ما و همه جهان درگیر ویروس کرونا هستیم و کرونا شرایط خاصی را بر جهان تحمیل کرده است. اولا معلوم نیست که تا کی ادامه دارد، ثانیا معلوم نیست که واکسن و درمان آن پیدا می‌شود یا خیر، ثالثا شرایط پسا کرونا معلوم نیست که چگونه است».
وی با تاکید بر تاثیر کرونا بر انتخابات آتی گفت: « کرونا از دو جهت بر انتخابات 1400 تاثیرگذار است. اولا از نظر انتخاب افراد و توجه به اینکه چه نوع مدیریتی لازم است و ثانیا بر میزان مشارکت در انتخابات تاثیرگذار است. این را هم توجه داشته باشید که این مساله ما نیست و همه جهان درگیر آن هستند. شما آمریکا و اروپا را ببینید، همین طور چین و هند را ، همه این ها نشان می‌دهد که در این شرایط اصلا نمی‌توان تعیین الگو کرد و گفت که چه کسانی بهتر هستند».
هاشمی همچنین گفت: «نکته دیگر این است که هیچ یک از این افراد مطرح فعلی، خودشان اعلام آمادگی برای کاندیداتوری در انتخابات نکرده‌اند و فقط به خاطر مسئولیت‌هایی که دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. مثلا رسانه‌ها چون به مسائل بین‌المللی حساس هستند از مسئولان وزارت خارجه مثل وزیر به عنوان کاندیدای احتمالی نام می‌برند. یا مثلا چون نسبت به مسائل معیشتی و اقتصادی حساس هستند، معاون اول یا وزرای دیگری در دولت را به عنوان گزینه مطرح می‌کنند. به طور کلی الان کسانی در رسانه‌ها مطرح هستند که به اقتصای مسئولیت فعلی خود درمرکز توجه قرار دارند».
وی در پاسخ به اینکه آیا جریان اصلاح طلب به غیر از این افراد مورد بحث چقدر نیروی موثر دارد که در انتخابات بتواند از آنان استفاده کند؟ گفت: «به اندازه کافی در کشور نیروی شایسته داریم اما چون بحث تایید صلاحیت شورای نگهبان و ... مطرح است، از تعداد آنان کاسته می‌شود. شما در دوره قبل دیدیم که آن همه کاندیدا بود اما شرایط برایشان اینطور ایجاب کرد که 6 نفر را بیشتر تایید صلاحیت نکردند و آن هم با چینشی که اصلاح طلب و اصولگرا در مقابل هم قرار بگیرند و مناظره کنند و اتهاماتی هم که به یکدیگر زدند. الان هنوز معلوم نیست که شرایط ایجاب می‌کند در دور آینده دو نفر در صحنه باشند یا 50 نفر. اگر دو نفر باشند انتخابات یک شرایطی دارد و اگر 50 نفر شرایط دیگری. بحث این است که مردم از بین چه مجموعه‌ای حق انتخاب خواهند یافت. همه این‌ها بر انتخابات تاثیرگذار است و چون الان استراتژی مشخص نیست، نمی‌توان درباره افراد و نامزدها سخن گفت.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «در چند دوره انتخابات اخیر نامزدها را محدود و به نحوی طراحی کردند که یک صحنه رقابت وجود داشته باشد اما کاندیداها به نحوی انتخاب شدند که مطلوب نبود. قطعا افراد واجد شرایط تری هم بودند که شاید ظریف نفوذ آنان در جامعه بیشتر از کاندیداهای نهایی نیز بود. فیلتر نظارتی درمساله انتخابات ریاست جمهوری به نحوی عمل می‌کند که به اصطلاح یک تعادلی بین دو جناح موجود ایجاد کند.»
وی با تاکید بر اینکه «اظهارنظر از حالا مشکل است» گفت: «رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند اما این‌ها واقعیت میدانی ندارد به این دلیل که شرایط مشخص نیست. باید دید که انتخابات در کرونا برگزار می‌شود یا در دوران پسا کرونا. من شخصا مایل به گمانه‌زنی در شرایط کنون نیستم چون نمی‌خواهم حرفی بزنم که مبنای درستی ندارد. الان جهت تبلیغات این است که دولت آینده متشکل از طیف اصولگرا است اما این تبلیغات است. الان مسائلی علیه اعتدالیون و دولت موجود مطرح می‌شود و این دولت تحت فشار وهجمه غیرمنصفانه‌ای است که بیشتر از آنکه واقعی باشد، رنگ انتخاباتی دارد».

 

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر