کد خبر: 85667
A
چرا برگزاری جلسات دادگاه شریفی غیر علنی است؟

اتهام های مالی «قائم مقام قالیباف» چند هزار میلیارد تومان است؟/ وکیل دادگستری: پرونده عیسی شریفی ۲۰ هزار میلیارد تومانی است

"پرونده عیسی شریفی در سازمان قضائی نیروهای مسلح است، کیفرخواست صادر شده است و تا امروز در دادگاه، 40 جلسه برگزار شده است و به زودی به پایان می‌رسد و طی هفته‌های آینده به مرحله صدور حکم می‌رسد." این بخشی از پاسخی بود که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درباره برگزاری دادگاه قائم مقام قالیباف در شهرداری تهران به اصحاب رسانه ها داد. پاسخی که حالا با واکنش برخی اصولگرایان و اصلاح طلبان هم مواجه شده و این سوال را مطرح می کنند که فرق رشوه ای که اکبر طبری گرفته با عیسی شریفی چیست که یکی دادگاهش علنی برگزار می شود و دیگری غیرعلنی! چرا رسانه ها از جزییات (بخشی از پرونده) همه کاره آیت الله آملی لاریجانی باخبرند اما کسی از اتهامات همه کاره قالیباف خبری ندارد.

اتهام های مالی «قائم مقام قالیباف» چند هزار میلیارد تومان است؟/ وکیل دادگستری: پرونده عیسی شریفی ۲۰ هزار میلیارد تومانی است

"پرونده عیسی شریفی در سازمان قضائی نیروهای مسلح است، کیفرخواست صادر شده است و تا امروز در دادگاه، 40 جلسه برگزار شده است و به زودی به پایان می‌رسد و طی هفته‌های آینده به مرحله صدور حکم می‌رسد." 

به گزارش دیده بان ایران این بخشی از پاسخی بود که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درباره برگزاری دادگاه قائم مقام قالیباف در شهرداری تهران به اصحاب رسانه ها داد. پاسخی که حالا با واکنش برخی اصولگرایان و اصلاح طلبان هم مواجه شده و این سوال را مطرح می کنند که فرق رشوه ای که اکبر طبری گرفته با عیسی شریفی چیست که یکی دادگاهش علنی برگزار می شود و دیگری غیرعلنی! چرا رسانه ها از جزییات (بخشی از پرونده) همه کاره آیت الله آملی لاریجانی باخبرند اما کسی از اتهامات همه کاره قالیباف خبری ندارد.

حمید رسایی، جا مانده لیست وحدت اصولگرایان که از مدت ها قبل خودش را نشسته بر صندلی سبز بهارستان تصور می کرد، اما برخلاف تصورش آبش با قالیباف در یک جوی نرفت از راهیابی به مجلس یازدهم جا ماند؛ در همین رابطه نوشت: اگر جرائم عیسی شریفی مربوط به دوره مسئولیتش در شهرداری است، پس چرا دادگاهش نظامی و غیرعلنی برگزار شده؟ اگر جرائمش ربطی به شهرداری نداره، چرا کسی ارتباط این پرونده با شهرداری و قالیباف را تکذیب نمی‌کند؟

سوال مهمی که علیزاده طباطبایی وکیل باسابقه دادگستری در گفت و گو با خبرگزاری کار هم به آن اشاره کرد و گفت: من این انتقاد را به قوه قضاییه دارم که دو پرونده همزمان در دستگاه قضایی در حال بررسی است، یکی پرونده آقای طبری با اتهام ۲۰۰ میلیارد تومان است و پرونده دیگر پرونده عیسی شریفی، قائم مقام شهردار وقت تهران با اتهام حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان که طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه بیش از ۴۰ جلسه رسیدگی  با حضور متهم هم تشکیل شده اما نه کسی از متهمان و نه از اظهارات آنها اطلاع یافت؛ تفاوت این دو پرونده چیست که این پرونده باید علنی شود و قاضی بازنشسته بدون ثابت شدن ادعاها در معرض اتهام قرار گیرد.

روزنامه جمهوری اسلامی هم از جمله رسانه هایی بود که نسبت به غیرعلنی بودن دادگاه عیسی شریفی واکنش نشان داد و با توجه به اظهارات رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نوشت: محاکمه اکبر طبری، موجب شد افکار عمومی به سوی مطالبات مشابه سوق داده شود.

محاکمه بعضی افراد از قبیل عیسی شریفی که یکسال زودتر از طبری دستگیر شده، یکی از این مطالبات است. آیا محاکمه علنی شریفی که قائم‌مقام قالیباف در شهرداری تهران بود را هم خواهیم دید؟

عیسی شریفی کیست؟

 عیسی شریفی، معاون محمد باقر قالیباف در شهرداری بود. در خرداد سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد، ولی مدت کوتاهی بعد به ایران برگشت و در شهریور ۹۶ به اتهام فساد مالی بازداشت شد. پرونده او از آن زمان تا الان در حال رسیدگی بوده و دیروز سخنگوی قوه ‌‌قضائیه گفت که حکم او طی هفته‌های آینده به مرحله صدور حکم می‌رسد. طی این مدت پرونده شریفی شبهاتی را هم درباره قالیباف ایجاد کرده بود.

اتهام عیسی شریفی فساد از طریق یک کارگزاری است که با بنیاد تعاون سپاه نیز در ارتباط بوده و ظاهراً بین سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ با شهرداری تهران مراوده مالی داشته است و حالا شهرداری مدعی است که نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان در زمینه اقدامات این کارگزاری طلبکار است که البته برخی می‌گوید ۱,۶۰۰ میلیارد تومان از این چهار هزار میلیارد تومان فعلاً برگشته است. 

زمستان سال ۱۳۹۷ روزنامه شرق، اطلاعات جزیی‌تری درباره پرونده عیسی شریفی را منتشر کرد و مدعی شد «کارگزاری رسا تجارت مبین(یاس) یکی از هشت کارگزاری‌ای بود که طبق مصوبه شورای شهر تهران قرار بود با بهره‌گیری از امکانات مالی خود (نقدی و غیرنقدی) نسبت به پاسخ‌گویی مطالبات طلبکاران شهرداری و همچنین تملک املاک واقع در طرح‌های عمرانی شهرداری با همکاری سازمان املاک اقدام و پس از ارائه اسناد نسبت به وصول طلب خود صرفاً در قالب ملک یا تراکم اقدام کند، اما پس از مدتی این مسیر انحرافی اساسی پیدا کرد. عیسی شریفی از همان ابتدا در جلسات کارگزاری رسا تجارت مبین (یاس) به نمایندگی از طرف شهردار اسبق تهران حضور داشت و حالا یکی از اتهامات اصلی او درباره همین کارگزاری است…

 

طبق شنیده‌های غیررسمی، شهرداری تهران در جلسه مشترک محمدعلی افشانی (شهردار سابق تهران) و عبادالله عبداللهی (فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا) درباره بدهی‌ای که بین شهرداری و کارگزاری یاس باقی مانده به توافق رسیده‌اند.» با این حال کمتر از یک ماه بعد، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که بخشی از پول (۱۶۰۰ میلیارد تومان) از شریفی پس گرفته شده اما هنوز به دست شهرداری نرسیده است و البته از عدم ارائه اطلاعات در این زمینه به اعضای شورای شهر گلایه کرد./ دیدبان ایران

*تحریریه دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر