کد خبر: 85868
A

احمد توکلی: تاجگردون به برخی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی و دینی بودجه خوبی می‌داد

رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: ‌تاجگردون به برخی دستگاه‌های و نهادهای اطلاعاتی و نظارتی و دینی بودجه خوبی داده که این بودجه از سوی مسئولین ممکن است خدمت به آنها محسوب شود اما عملا توزیع رانت است.

احمد توکلی: تاجگردون به برخی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی و دینی بودجه خوبی می‌داد

به گزارش دیده بان ایران؛ احمد توکلی رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت امروز در نشست خبری صبح امروز (شنبه 7 تیر) درباره کارکرد مجلس در اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران در مجلس یازدهم اظهار داشت: در کشور اتفاقات زیادی رخ می دهد که  طرز اتفاق آن لااقل بدیع است.

وی با اشاره به انحصار در واردات کالاهای اساسی افزود:  امروز دولت آقای روحانی به طور واضح از یک عده سرمایه‌دار انحصارگر در عرصه واردات کالاهای اساسی حمایت می‌کند که البته این مسئله  تازگی ندارد و  در دوره آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی نیز مسبوق به سابقه است.

توکلی گفت:‌ در تمام ادیان و تمام ایام و تمام اماکن در کشورها انحصار لااقل در انظار عمومی محکوم می شود ولی متاسفانه در این دولت به شکل شگفت آوری از این رویه حمایت می‌شود. متاسفانه در یک سال اخیر 4 میلیون و 100 هزار تن کالای اساسی مثل کنجاله، جو، و ... وارد کشور شده است که از مسیرهای گمرکی نبوده و از مسیر اسکله‌های سازمان بنادر و کشتیرانی بوده است.

وی ادامه داد: یک نمونه از این انحصارگری‌های علنی در جلسه‌ای در عصر جمعه 16 خرداد که وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت  تعطیل است، اتفاق می‌افتد. در این جلسه معاون بازرگانی وزارت صمت، انحصارگران که تعدادشان 6 نفر است که را دعوت می‌کند و  1.2 میلیارد یورو پولی طلب ایران از عراق بود و تازه وصول شده بود، بدون هیچگونه ضابطه‌ای بین آنها تقسیم  می‌کند.  این اقدام به این بهانه صورت می‌گیرد که می‌گویند این افراد آدم‌های کُننده‌‌ای هستند و لازم است که وقتی می‌خواهیم جنسی از خارج وارد کنیم، این افراد مورد اعتماد طرف‌های خارجی باشند که بتوانند کالای مورد نیاز کشور را بدون اینکه ارزی به آنها اختصاص پیدا نکرده از خارج از کشور وارد کشور کنند و از آنجا که ما نمی‌توانیم 40 نفر یا 400 نفر را کنترل کنیم، کل ارز 1.2 میلیارد یورویی را در اختیار این 6 نفر قرار می‌دهیم تا به واسطه عراق، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تامین کنند.

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد:  عجیب این است که وقتی این کار اتفاق می‌افتد هیچکس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و چند روز پس از این نشست این مقام مسئول به دفاع از این اقدام می‌پردازد و تصریح می‌کند انحصار چیز خوبی است چرا که ما می‌توانیم ارز اختصاص را کنترل کنیم و می‌توانیم جلوی رشد رانت را با این کار بگیریم.  

وی با بیان اینکه برای اینکه آثار مخرب این انحصارگری دولت را ببینید مثالی در این رابطه برای شما می‌زنم، تصریح کرد: در یک سال اخیر  4 میلیون و 100 هزار تن کالاهای اساسی از جمله ذرت، کنجاله، برنج و شکر وارد شده که نه  از طریق گمرکات بلکه  از طریق اسکله‌های سازمان بنادر و کشتی‌رانی وارد کشور شده است. به عبارت دقیق‌تر این کالاها اساساٌ وارد کشور نشده است. از سوی دیگر به این افراد انحصارگر این اختیار داده شده که کالاها را به شکل نسیه خریداری کرده و سپس در انبارهای سازمان بنادر ذخیره سازی کنند. در واقع چون به مبادی گمرکی وارد نشده یعنی به شکل رسمی کشور نشده است.به عبارت بهتر این افراد کالاهای اساسی را در انبارهای سازمان بنادر  احتکار می‌کنند و دولت به جای جریمه آنها به خاطر احتکار این کالاها حتی هزینه انبار کردن این کالاها را نیز از آنها دریافت نمی‌کند.

توکلی تاکید کرد: این رویه در حالی برای این تعداد افراد معدود در حال انجام است که کشتی‌های دیگری که در بندر هستند، تا وقتی که ارز خود را پرداخت نکنند، این اجازه به آنها داده نمی‌شود که کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند. نکته قابل تامل درباره این تخلف این است که هیچگاه به شکل آشکار تخلفی به این وضوح انجام نشده بود که در یک روز تعطیل عده‌ای از انحصارگران کشور به محلی دعوت شوند و مبلغ 1.2 میلیارد یورو بین آنها تقسیم شود و بعد نیز مقامات رسمی وزارت صمت از این اقدام حمایت کنند.

رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان عدالت و شفافیت گفت: این یک بدعت خطرناکی است که یک مسئول جمهوری اسلامی به شکل آشکار اقدامی ضدقانون، ضد منافع ملی و ضد مستضعفان را تئوریزه کرده و انجام می‌دهد و بعد به توجیه این کار نیز بپردازد. مسئولیت تمامی این کارها به عهده شخص آقای رئیس جمهور و آقای مدرس خیابانی است.

توکلی به موضوع بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران اشاره و با بیان اینکه تاجگردون نباید از طرف شورای نگهبان تائید می‌شد، تصریح کرد: ‌تاجگردون به برخی دستگاه‌های و نهادهای اطلاعاتی و نظارتی و دینی بودجه خوبی داده که این بودجه از سوی مسئولین ممکن است خدمت به آنها محسوب شود اما عملا توزیع رانت است و می‌تواند توقع ایجاد کند. تاجگردون در طول سال‌هایی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده در امانتِ در اختیارش خیانت کرده است. ضمن اینکه او در حق مخالفانش هم با ایجاد فضای اختناق وضعیت وحشتناکی به وجود آورده است.

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت متذکر شد: وقتی مجلس فعلی اصولگرا است باید سربلند از نظارت استصوابی دفاع کند و اگر مجلس بر اساس احساسات عاطفی‌اش اعتبارنامه تاجگردون رای مثبت دهد گناه بزرگی انجام داده و برای جامعه بدآموزی دارد./ تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر