کد خبر: 86251
A

فریدون مجلسی: برخی اقدامات کشور در اختیار ظریف نیست اما ناچار است که از آنها دفاع کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برخی اقداماتی که در داخل ایران رخ می‌دهد در اختیار کامل ظریف نیست اما ناچار است که از آن اقدامات نیز، دفاع کند. در واقع مسائل بین‌المللی طبق تمایلات کشورها حل و فصل نمی‌شود بلکه براساس اصول و ضوابط بین‌المللی، حل می‌شود.

فریدون مجلسی: برخی اقدامات کشور در اختیار ظریف نیست اما ناچار است که از آنها  دفاع کند

به گزارش دیده بان ایران؛ فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره سخنان ظریف در جلسه شورای امنیت و ترک جلسه ار سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: در واقع آمریکا در این شکایتِ خود علیه ایران زیاده‎‌روی کرده بود. بدین معنا که تصور می‌کرد چون آمریکاست لابد حق دارد و سایر کشورها نیز این حق را به آن می‌دهند به این دلیل که اقدامات ایران با امیال آمریکا مطابقت ندارد. از سوی دیگر، اینکه پمپئو جلسه شورای امنیت را ترک کرد عکس‌العملی طبیعی است.

 

او با بیان اینکه کشورهایی که در آن جلسه حضور داشتند دوستان ایران نبودند، اشاره کرد: اما مسئله مهم این است که وقتی مسئله حقوقی مطرح می‌شود این کشورها طبق روال حقوقی و سوابقی که وجود دارد به واقعیت رای می‌دهند. هر چند برخی کشورها از جمله چین اعلام کردند که ایران به تعهدات برجامی توجه کرده اما خواسته آمریکا را اصولی و وارد ندانستند و در نتیجه آن را، رد کردند.

 

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: وقتی این کشورها چنین مسئله‌ای آن هم از سوی آمریکا را رد می‌کنند و به آن رای نمی‌دهند تنها به نفع ایران نیست بلکه آن‌ها به نفع خودشان هم رأی دادند، به بیانی دیگر می‌خواهند این مسئله رایج نشود که کشوری بخواهد با اعتبار اینکه غنی است و در همه جای جهان حضور دارد، به خودش چنین اجازه‌ای بدهد که بر سر قوانین و مقررات بین‌المللی چانه‌زنی کرده و چنین خواسته‌ای را دنبال کند. از سوی دیگر این درسی برای سایر کشورهاست بدین معنا که بدانند، وقتی کشوری چون آمریکا اقدامی انجام می‌دهد، کشورهای دیگر حتی نزدیکترین دوستانش به ویژه کشورهای اروپایی، آن اقدام را منطبق بر اصول بین‌المللی نمی‌دانند و در نتیجه تائید نمی‌کنند تا جایی که در این جلسه، شکایت آمریکا مردود اعلام شد.

 

فریدون مجلسی به سخنان ظریف مبنی بر چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون اشاره کرد و افزود: به هر حال ظریف در شرایط سخت و دشواری مجبور به سخنرانی بود. برخی اقداماتی که در داخل ایران رخ می‌دهد در اختیار کامل ظریف نیست اما ناچار است که از آن اقدامات نیز، دفاع کند. در واقع مسائل بین‌المللی طبق تمایلات کشورها حل و فصل نمی‌شود بلکه براساس اصول و ضوابط بین‌المللی، حل می‌شود.


او در پایان گفت: نکته مهمی که ظریف به آن اشاره کرد این بود که ایران خودش را نسبت به انجام مصوباتِ قطعنامه‌های مربوط به انرژی هسته‌ای متعهد می‌داند.

 

منبع: برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر