کد خبر: 86940
A

گاف هیات رئیسه مجلس در غیاب قالیباف/ حواشی جلسه امروز مجلس

هرچند جلسه امروز نمایندگان به دلیل دیدار با رهبر انقلاب فقط دو ساعت علنی بود اما حواشی‌ این دو ساعت هم کم نبود.

گاف هیات رئیسه مجلس در غیاب قالیباف/ حواشی جلسه امروز مجلس

به گزارش دیده بان ایران؛ جلسه علنی امروز مجلس حدودا ساعت ۸ با ریاست امیرحسین قاضی‌زاده آغاز شد. او در نطق پیش از دستور خود به سالگرد واقعه مسجد گوهرشاد، گفت: اصلی‌ترین کارکرد انقلاب اسلامی و تفاوت این انقلاب با دیگر انقلاب‌ها و سایر نظام‌های منبعث از انقلاب‌هایی که ایجاد شده کارکرد فرهنگی آن است.

نائب رئیس مجلس اظهار داشت:‌ریشه انقلاب در تغییر نوع نگاه انسان به جهان و نوع هستی‌ شناسی این انقلاب است و هدف انقلاب اسلامی پایه‌گذاری جامعه‌ای با نظام ارزشی و توحیدی بوده و این منبعث از تلاش ملت بزرگ ایران در سابقه تاریخی خودش و مجاهدت‌های فراوانی بوده که برای حفظ هویت دینی وملی خودش در قرن‌های متمادی داشته است.

وی افزود: ۱۹ تیر ماه سالروز قیام گوهرشاد توسط ملت ایران در دفاع از حیثیت زن مسلمان ایرانی است دفاع از پاکدامنی و حفاظت از جامعه زنان و قیام در مقابل لذت جویی غربگرایانه است.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: ملت ایران در این مسیر حاضر شد جان بدهد اما به استبداد بی‌فرهنگی و برهنگی تن ندهد.

نائب رئیس مجلس در پایان گفت: استکبار جهانی و ایادی استکبار و نظام‌های استبدادی در پشت ظاهر دموکراتیک به دنبال تحمیل خواسته‌های شیطانی به جامعه انسانی است و در این مسیر از ابزارهای به ظاهر حقوقی و حقوق بشری و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هم برای پیشبرد اهداف خودش استفاده می‌کنند اما ملت ایران در طول انقلاب تاریخی خود نشان داد که برای آنچه که نظام سلطه جهانی دنبال می‌کند ارزشی قائل نیست و به دنبال حفظ هویت فرهنگی و دینی خود است.

گاف جدید هیات رئیسه

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس طرح‌های دوفوریتی پیش از آنکه فوریتشان مطرح شود باید گزارش‌های آن طرح در اختیار نمایندگان قرار بگیرد موضوعی که در مورد دوفوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی اتفاق افتاد و انتقاد محمدحسین فرهنگی ، سخنگوی مجلس را هم به دنبال داشت. فرهنگی در جریان بررسی دو فوریت طرح اخذ مالیات از خانه های خالی در تذکری،خطاب به قاضی‌زاده گفت: گزارش ها باید قبل از اینکه فوریت شان مطرح شود در اختیار نمایندگان قرار بگیرد اما در این مورد نسخه مکتوب و مجازی آن در اختیار نمایندگان به منظور بررسی بیشتر قرار نگرفته است.

او با بیان اینکه آئین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه انتشار گزارش ها و دسترسی نمایندگان اجرا نشده است، گفت: از هیات رئیسه محترم درخواست می کنم این طرح را به تعویق بیاندازند تا نمایندگان محتوای این گزارش را مطالعه و بررسی کنند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت با وارد دانستن این تذکر، گفت: با توجه به اینکه این موضوع در دستور جلسه قرار داشته اما محتوای آن در سامانه نبوده این تذکر وارد است چرا که موظفیم براساس آئین نامه یک ساعت قبل از بررسی گزارش آن را در اختیار نمایندگان قرار دهیم بنابراین با توجه به اهمیت طرح اخذ مالیات از خانه های خالی بررسی این طرح به زمان دیگری موکول می شود تا ضمن رعایت قانون نمایندگان نیز ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهند. 

صف موافقان و مخالفان مالیات بر خانه‌های خالی

در جریان بررسی دوفوریت طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) محمدرضا صباغیان به عنوان مخالف دو فوریت این طرح گفت: باید ببینیم در این زمینه چه قوانینی وجود داشته در حالی که قوانین موجود و متعارض به همراه این دو فوریت ارائه نشده است.

وی ادامه داد: ما با نفس کار موافقیم اما بهتر است کار بیشتری انجام شود و چکش‌کاری و پختگی لازم را داشته باشیم.

محمد حسین حسین‌زاده بحرینی نیز در موافقت با دو فوریت این طرح : ما بیش از نیاز کشور واحد مسکونی ساخته شده و آماده سکونت داریم و مشکل بازار مسکن ما بالابودن تقاضا نیست.

وی ادامه داد: در دوره نهم در قانون مالیات‌های مستقیم ماده‌ای را تصویب کردیم در مورد راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک، اما دولت همکاری لازم را نداشت و این قانون ۶- ۷ سال معطل ماند، لذا این سامانه اگر بخواهد اثربخش باشد هم باید املاک و هم اسکان خانوارها ثبت شود که این طرح دو فوریتی به دنبال سرعت بخشیدن به این فرآیند است.

علی بابایی نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با دو فوریت: اهمیت مسکن واضح و مشخص است اما نباید عجله کنیم. بهتر است نمایندگان به یک فوریت این طرح رای دهند تا در کمیسیون تخصصی بحث شود. موضوع مسکن را نباید شعاری و فوریتی پیش برد. جامعه شعار نمی‌خواهد ما باید نگاه کارشناسی و عقلانی در این زمینه داشته باشیم.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان  در موافقت با دو فوریت این طرح با بیان این‌که کار کارشناسی لازم در این باره انجام شده، تصریح کرد: توقع مردم این است که کار جدی و درخوری در حوزه مسکن انجام شود ما در کمیسیون اقتصادی اعلام آمادگی می‌کنیم که به فوریت به این طرح رسیدگی کنیم و آن را در دستور کار قرار دهیم.ما باید باری از دوش مردم برداریم و اقدامات دیگر در حوزه مسکن نیز بلندمدت است، اما تصویب این طرح می‌تواند در کوتاه‌مدت اثربخش باشد.

در نهایت دوفوریت این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با اکثریت آرا با آن موافقت کردند.

برای عقلانیت، فیتیله احساسات را پایین بکشید

معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در نشست علنی امروز ( یکشنبه، ۲۲ تیرماه ) در نطق میان دستور ضمن گرامیداشت یاد شهدا، گفت: شهدا از جانشان گذشتند تا ایران و ایرانی سربلند و سرافراز باشد اما اکنون چند صباحی است حالمان خوب نیست و به قول شهید بزرگوار و نخبه، چمران که پشت همین تریبون ایستادند و گفتند هیجانات و احساسات تند و کور چاره کشور نیست به عنوان یک شهیدزاده می‌خواهم یک بار دیگر این جمله آن بزرگوار را در این برهه سخت تاریخی تکرار کنم که هیجانات و احساسات تند و کور چاره حل مشکلات این کشور نیست.

او با تاکید بر اینکه باید فتیله احساسات را پایین بکشیم تا عقل بیشتر از این حاکم شود، افزود: در این یک ماه و اندی که گذشت به چشم دیدیم که احساسات در این مجلس حاکم شده پس اول درد خودمان را چاره کنیم.

او وظیفه اصلی مجلس را مدیریت مطالبات مردم دانست و ادامه داد: امروز اقتصاد پاشنه آشیل ما است و باید برای مدیریت آن طرحی داشته باشیم و مردم را از این تشویش و نگرانی عبور دهیم؛ چشم امیدهایی  که به ما دوخته شده را با اشتباهات راهبردی نابود نکنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با یادآوری اینکه ما کشوری هستیم که به دلیل منافع شخصی و جناحی برخی افراد طی ۴۲ سال اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاری از کشورمان و راهگذاری از سیستم ها نکردیم، گفت: بدون دیتابیس و اطلاعات پایه، امکان مدیریت بهینه هیچ جامعه‌ای وجود ندارد در برنامه تعقلی مجلس این موضوع باید در صدور امور باشد تا بتوانیم سایر ساختارها را هم زیر ذره بین برده و آنچنان که مردم از نظام انتظار دارند مدیریت و نظارت کنیم.

پاشایی بهرام افزود: پس از جمع‌آوری اطلاعات پایه چند موضوع مهم است و باید در صدر امور باشند؛ مورد اول جمع‌آوری تمامی اعداد، ارقام و کدها در تمامی سازمان‌ها و بانک‌ها و جایگزینی کد ملی است، در تمام دنیا مردم تنها با یک کد شناسایی می‌شوند و با همان کد به همان جا مراجعه می‌کنند تا جلوی مخفی کاری سازمان‌ها و بانک‌ها گرفته شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تمامی سامانه‌های ثبت اسناد به روی مردم باز باشد تا آنها خود مراقب ما و یکدیگر باشند و تمامی سازمان ها باید اسناد خود را بارگذاری کنند به طور مثال چرا اداره اوقاف حاضر به بارگذاری اسناد خود نیست؛ تنها در صورت شفافیت به تمام معنا می توانیم پاسخگوی مردم باشیم و شفافیت باید در همه تصمیمات و رفتارهای دیوان سالاری ما حاکم و شامل آرامش و اعتماد برای مردم باشد.

وی یادآور شد: نمی‌توان شفافیت را در همه جا نادیده بگیریم و آن را صرفا به شفافیت آرای نمایندگان مجلس محدود کرد؛ نظام بانکی باید سریع متحول شود و نظام بانکی چه بخواهیم و چه نخواهیم بر پایه ربا است.

انتخاب دو ناظر برای شورای  مرکزی زکات و مالیات بر ارزش افزوده

در جریان جلسه علنی امروز مجلس دو انتخابات هم برگزار شد یکی برای تعیین عضو ناظر در شورای مرکزی زکات و دیگری عضو ناظر مجلس بر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده. 

از بین دو کاندیدای معرفی شده از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس (حجت‌الاسلام حسین‌زاده بحرینی و حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی) باید یک نفر انتخاب می‌شد که حجت‌الاسلام حسین‌زاده بحرینی اعلام انصاراف کرد. با رای گیری صورت گرفته در نهایت حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل  با کسب ۲۰۳ رای از مجموع ۲۱۴ به عنوان عضو ناظر در شورای مرکزی زکات انتخاب شد.

انتخاب عضو ناظر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز در این جلسه انجام شد و علی رضایی نماینده کنگاور  با ۹۷ رای از مجموع ۱۹۷ به عنوان ناظر بر اجرای ماده ۳۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده انتخاب کردند.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر