کد خبر: 87245
A

نماینده مجلس: نظام آموزشی یک کودک کار باید با نظام آموزشی یک کودک معمولی متفاوت باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کودکان کار در ایران با بیان اینکه حل مشکل کودکان کار نیازمند طراحی است، گفت: کسب و کار اجتماعی ایده خوبی برای کمک به کودکان کار است.

نماینده مجلس: نظام آموزشی یک کودک کار باید با نظام آموزشی یک کودک معمولی متفاوت باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ «سیدامیرحسین قاضی‌زاده» هاشمی ضمن انتقاد از اینکه در حال حاضر با یک نوع بی‌تفاوتی نسبت به کودکان کار مواجه هستیم، اظهار داشت: باید نیاز و اجبار برخی خانواده‌ها به کار کودکان را بپذیریم و برای آن درمانی در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم نگاه خیرین و آحاد جامعه را به سمت کودکان کار سوق دهیم تا در راستای حل این مشکل سرمایه‌گذاری‌های خیرخواهانه داشته باشند، گفت: باید با راه‌اندازی کسب و کار اجتماعی و طراحی مشاغلی برای کودکان کار، به این قشر اجتماع کمک کنیم.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: شاید کودکان کار نتوانند در مدارس عادی درس بخوانند، بنابراین نظام آموزشی که یک کودک کار باید طی کند، باید با نظام آموزشی یک کودک معمولی متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه حل مشکل کودکان کار نیازمند طراحی است، اظهار کرد: این مسئله چند بعدی است و لازم است متولیان امور خیریه اعم از سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و حتی نیروی انتظامی پای کار بیایند و برنامه‌های خود را برای کمک به حل مشکل این کودکان هماهنگ کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دادگستری نیز باید برای سلب حضانت از والدینی که برای فرزندانشان سرپرست مناسبی نیستند، هماهنگی‌هایی را با متولیان امر داشته باشد، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های مربوط به کودکان کار باید برای حل این معضل اجتماعی با یکدیگر هماهنگ باشند. همچنین آموزش و پرورش و مهارت‌آموزی، کودکان کار را از آسیب‌های اجتماعی حفظ می‌کند و باید در کنار مهارت شغلی، مهارت اجتماعی در این کودکان تقویت شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه لازم است آمار دقیقی از کودکان کار داشته باشیم تا ببینیم اینها بیشتر در کجاها حضور دارند، گفت: باید محققان روی رفتار این قشر اجتماع مطالعاتی داشته باشند. مراکز فراوانی از کسب و کارهای اجتماعی در کشور وجود دارد که از ایده‌های ایجاد کسب و کار حمایت می‌کنند و خوشبختانه نمونه‌های موفقی در سطح کشور و جهان در زمینه کسب و کارهای اجتماعی داریم.

وی با بیان اینکه کسب و کار اجتماعی ایده خوبی برای کمک به کودکان کار است، تصریح کرد: باید بتوانیم برای کودکانی که مجبور هستند برای معاش خانواده کار کنند، مشاعلی متناسب ایجاد کنیم. فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه به کودکان کار یکی از مهترین مسئولیت‌های رسانه‌ها است.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: مطبوعات و رسانه‌ها در مقام مواجهه با کودک کار و جلب توجه در مسئولیت‌های اجتماعی، خیرخواهانه و با رویکردی دلسوزانه و خداپسندانه عمل کنند. باید بتوانیم منابع مالی و کمک‌های مردمی را به سوی طرح‌های ایجاد کسب و کارهای اجتماعی جلب کنیم.

نایب رئیس مجلس با اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند موقوفاتی که برای رسیدگی به ایتام و بی‌سرپرستان پیش‌بینی شده را در راستای این طرح قرار دهد، خاطرنشان کرد: طبق این طرح افراد بی‎سرپرست و بدسرپرست با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده تحت پوشش مستمر و بخشی از این افراد تحت پوشش مزایای غیر مستمر سازمان اوقاف قرار می‌گیرند.

وی در مورد خدمات به کودکان کار هم گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌توان در آن به وسیله وقف رفع مشکل کرد، کودکان کار است و رفع مشکل این کودکان از طریق وقف لازم و ضروری به نظر می‎رسد. اما این طرح را در مورد کودکان کار بیان نکرده‌ایم، چراکه کوکان کار پدیده‌‌ای است که در جامعه امروز بروز و ظهور کرده و متأسفانه در موقوفات قیدی با این عنوان نداریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت امروزی شدن نیت موقوفات‌ براساس نیاز روز ادامه‌ داد: در هیچکدام از وقف‌های جدید وقفی برای کودکان‌کار در کشور ثبت نشده است که به عنوان مثال، فلان موقوفه عواید و هزینه‌‌اش برای کودکان کار مصرف شود، لذا تاکید ما در وقف‌های جدید، نیازها و ضرورت‌های جامعه امروز است و این موارد را از طریق مشاوران سازمان اوقاف به واقفین عزیز پیشنهاد و ارائه می‌دهیم./ ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر