کد خبر: 87503
A

وزیر بهداشت: شاید روز‌های سختی در پیش باشد/ رمدسیویر از هفته آینده در بیمارستان‌ها توزیع می شود

وزیر بهداشت گفت: روحیه خود و پرسنل را حفظ کنید و بدانید که شاید روز‌های سخت تری در پیش داشته باشیم.

وزیر بهداشت: شاید روز‌های سختی در پیش باشد/ رمدسیویر از هفته آینده در بیمارستان‌ها توزیع می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ 

وزیر بهداشت گفت: روحیه خود و پرسنل را حفظ کنید و بدانید که شاید روز‌های سخت تری در پیش داشته باشیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به ایثار و تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان در مقابله با کرونا، اظهار کرد: تردید ندارم رشادت همکارانم در تاریخ این سرزمین به عنوان یک حرکت بی بدیل ماندگار خواهد بود.

نمکی خطاب به مدافعان سلامت گفت: از شما می‌خواهم که رنجیده خاطر نشوید، در این دوره از خیز بیماری شما توانستید با وجود افزایش موارد بستری با تمهیدات ویژه مرگ‌ها را کم کنید. امروز فاصله مرگ تا بستری را با تجربه و جان فشانی کاهش پیدا کرده و این افتخارآمیز است.

او تاکید کرد: به مدد الهی کرونا را شکست می دهیم، البته انتظار داریم مردم نیز با همراهی کنند؛ عروسی هایی نگیرند که زنجیره ای از عزا را در پی داشته باشد و دورهمی هایی نگیرند که باعث جدایی طولانی مدت مردم سرزمینمان شود.

نمکی افزود: ما توانستیم با بسیج ملی فاصله ابتلا تا بستری را کم کنیم، شما مدافعان سلامت، پروتکل‌های مراقبتی جدید تدوین و مرگ‌ها را کم کردید. با توجه به میزان بستری کنونی اگر میزان مرگ و نیز مانند روز‌های نخست کرونا بود، مرگ‌های سه رقمی ما به شدت افزایش پیدا می‌کرد و شاید وضعیت خطرناک‌تری داشتیم.

نمکی گفت: روحیه خود و پرسنل را حفظ کنید و بدانید شاید روز‌های سخت تری داشته باشیم. در تلاشیم در آینده نزدیک، مرگ‌ها را ۲ رقمی و حتی تک رقمی کنیم و امروز آغاز دوباره همبستگی و همدلی برای کاهش موارد ابتلا و مرگ هاست.

او ادامه داد: از امروز باید سیاست‌هایی را دنبال کنیم، نخست اینکه مراکز سرپایی ۱۶ ساعته را افزایش دهیم. باید در فیلتراسیون بیماران در فاز اول در کنار فاصله گذاری و ماسک زدن بهتر عمل کنیم؛ همچنین باید پروتکل‌های بهداشتی از طرف کسبه و صنف‌ها رعایت و به شدت نظارت شود.

نمکی گفت: بعضی از استان‌ها موارد ایزوله کردن افراد کرونا مثبت را به خوبی مدیریت نمی‌کنند. آموزش ایزولاسیون را شرط اصلی بدانید و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند باید زنجیره انتقال را زودتر قطع کنیم و برای گروه‌های هدف برنامه‌های مفصل‌تر و مبسوط‌تر اجرایی کنیم.

او یادآوری کرد: ۱۲.۳ درصد مرگ‌های کرونایی، بیماری های زمینه‌ای نداشتند. اکثر فوتی‌ها به علت سن بالا و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و در جوانان چاقی علت فوت بود.

لزوم جداسازی بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمارستان‌های کرونایی را از بیمارستان‌های غیرکرونایی و محل ورود بیمار و پرسنل را جدا کنید. خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری مشترک است و خطر ابتلا وجود دارد.

نمکی ادامه داد: حال این سوال ایجاد می‌شود که اگر بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی جدا شوند، درآمد‌های اختصاصی برخی بیمارستان‌ها به شدت نزول می‌کند، اما ما برای این موضوع هم تمهیدات داریم تا با توجه به کاهش وحشتناک درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها بتوانیم کمک کنیم تا این مشکل رفع شود. در عین حال در رابطه با بازنگری قابلیت‌ها در استان ها، از همه روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که یک بار دیگر امکاناتشان را واکاوی کنند. ما در این مدت دیدیم که بیمارستان نوسازی که تحویل گرفتند ظرفیت عملی اکسیژن سازش با ظرفیت اسمی اش متفاوت است که در کردستان، خوزستان و هرمزگان دیدیم. به همین دلیل دستگاه اکسیژن ساز را به عنوان اولویت اول قرار دادیم. من با وزیر دفاع هم صحبت کردم و قرار شد که از امکانات مجموعه وزارت دفاع و برخی از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم. باید هرچه زودتر اکسیژن رسانی به بیماران را تقویت کنیم. یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بیرون از آی سی یو، حدود هشت تا ۱۱ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد و در آی سی، بیش از ۲۷ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد.

کادر درمانی ما با معوقات ۱۰ - ۱۵ ماهه بیماران را تنها نگذاشتند

وی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی بیمارستان‌ها، گفت: ما بی‌نظیرترین پرستاران، بهورزان و کادر بهداشتی و درمانی جهان را داریم و خواهشم این است که این افراد را تکریم کنیم. یک پرستار، یک بهورز و نیروی خدماتی ما در روز‌های سخت اول که کمبود امکانات داشتیم، ما را ترک نکرد و به دلیل معوقات کارانه بیمار را ترک کرد و برای اعتراض به خیابان‌ها نیامدند. پرستاران و نجیب‌ترین افرادی که در رده‌های مختلف با ما کار می‌کنند، آنها با معوقات ۱۰ تا ۱۵ ماه هرگز ما و بیماران را تنها نگذاشتند؛ بنابراین اولا باید این افراد را تکریم کنیم و ما هم در صددیم که مطالبات‌شان را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین برای حفاظت پرسنل هرچه نیاز بوده فراهم کردیم. نباید عزیزی از کادر درمان و بهداشت در پوشش و حفاظت دچار کاستی شوند. البته گاهی متاسفانه خودشان رعایت نمی‌کنند که تقاضا دارم، همکاران بیشتر رعایت کنند. در عین حال از ظرفیت بیمارستان‌های معین برای آموزش نیروهایمان استفاده کنید. با همکاری معاونت آموزشی و درمان تصمیماتی را برای حذف امتحان بورد در یک مقطع و توزیع نیرو‌ها در مرداد ماه گرفتیم تا بتوانیم نیروی پزشکی کشور را در اسرع وقت با دانش آموختگان دوره‌های رزیدنتی کشور حل کنیم و پرستاران ترم آخر را زودتر دعوت کنیم تا از مرداد ماه سرکار روند.

امسال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود

وزیر بهداشت همچنین افزود: حتما پروژه‌های نیمه تمام را جدی بگیرید. حداکثر تختی که در سال‌های قبل اضافه شده، ۴۵۰۰ تخت بوده است، اما امسال می‌خواهیم حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم که کمک می‌کند هم کبود تخت را در کشور جبران کنیم که قسمت عمده آن هم آی سی یو خواهد بود و هم به دنیا اعلام کنیم که هم کووید را مدیریت کردیم و هم از توسعه زیرساخت هایمان به دلیل مشکلات تحریم غافل نبودیم.

نمکی با بیان اینکه بحث دارو بحث جدی ماست، گفت: خواهشم از روسای دانشگاه‌ها این است که به تله پروتکل‌های غیر علمی نیفتند. اینکه یک تحقیق در یک جای دنیا می‌گوید که فلان دارو موثر است، آن را به عنوان یک پروتکل در دانشگاه‌ها تعریف نکنید و ما را به تله بازاریابی شرکت‌ها گرفتار نکنید. در عین حال ما تلاش کردیم که دارو‌هایی که تا امروز مشخص شده که در درمان کووید-۱۹ حداقل اثر را دارد، مهیا کنیم. بر همین اساس دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه‌ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر تولید داخل که از ما‌های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار می‌آید. نسخه داخلی فاویپیراویر را تولید کردیم. خواهشم این است که توزیع شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد. نباید یک داروی ضد ویروس را که می‌تواند مقاومت جدید در سایر ویروس‌ها ایجاد کند را هر کسی نسخه کند و هر داروخانه‌ای هم آن را به دست بیمار بدهد. خواهشم این است که دارو را به صورت مناسب و علمی تامین کرده و در اختیار می‌گذاریم، اما بیهوده آن را مصرف نکنید.

نمکی ادامه داد: توصیه دیگر من رسیدگی به بیماران کرونایی است و اولین گامی که می‌خواهم رؤسای دانشگاه‌ها بردارند، منصوب کردن یک قائم مقام برای مدیریت امور کرونای استان که فقط کرونا را مدیریت کنند و سایر معاونت‌ها هم در مدیریت پیشگیری، مراقبت، آموزش و درمان کرونا با این فرد هماهنگ باشند و بیشتر به موارد غیرکرونا بپردازند.

از بیماری‌های غیرکرونا غافل نشوید

وی افزود: متاسفانه پوشش واکسیناسیون عمومی دنیا، ۲۵ درصد دارد کاهش می‌یابد و ما هم قطعا از این جریان متاثر خواهیم شد. بیماران غیرواگیر دارند در ممکلت‌ها به گونه‌ای فراموش می‌شوند. به همین دلیل خواهشم این است که روسای دانشگاه‌ها از امروز یک نفر را به عنوان قائم مقام شان در مدیریت کرونا منصوب کنند و بقیه موارد را معاونت‌ها به کارشان بپردازند. مواردی مانند واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، برنامه‌های پزشک خانواده، سیستم ارجاع، هر خانه یک پایگاه سلامت و... که باید این برنامه‌ها را امسال اجرا کنیم؛ بنابراین کرونا نباید ما را از غیر کرونا غافل کند. خواهشم این است که مراکز ۱۶ ساعته کرونا را از مراکز خدمت رسانی‌های دیگر جدا کنید. قطعا باید برای بیمارانی که می‌خواهند مراقبت‌های بارداری، واکسیناسیون و... مراجعه کنند، مراکز جداگانه‌ای را اعلام کنیم تا مردم بتوانند مراجعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر