کد خبر: 87565
A

ابوالفضل ابوترابی‌فرد: دلایل رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به مردم اعلام می‌شود!/ دلایل رد صلاحیت‌ها نمایندگان انتخابات مجلس هم همینطور!

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: بنا داریم دلایل رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم اعلام شود.

ابوالفضل ابوترابی‌فرد: دلایل رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به مردم اعلام می‌شود!/ دلایل رد صلاحیت‌ها نمایندگان انتخابات مجلس هم همینطور!

به گزارش دیده بان ایران؛ «ابوالفضل ابوترابی‌فرد»، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با «اصلاح قانون انتخابات» گفت: کمیته‌ای در این خصوص در کمیسیون شوراها و امور داخلی تشکیل شد. در حال حاضر اصلاح قانون انتخابات شوراها، اصلاح قانون انتخابات مجلس و اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را داریم. با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، در اولویت کمیسیون قرار دارد.

او ادامه داد: اعضای کمیسیون لطف داشتند و من را به عنوان رئیس کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری انتخاب کردند. دو جلسه در خصوص اصلاح قانون انتخابات شوراها برگزار کردیم، این هفته یا هفته آینده کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها به سرانجام می‌رسد. اتفاقات مبارکی در حال انجام است؛ ۵ آسیب شناسی را در اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و شوراها داشتیم. اول نظارت پسین و دوم نظارت پیشین است، عدم آموزش شوراها و تعارض منافع از دیگر آسیب شناسی ها در این اصلاح قانون انتخابات است. نکته مهم و اخر اینکه بنا داریم دلایل رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم اعلام شود. البته منوط به  این است که  کاندیداها در ابتدای ثبت نام اعلام کنند که اگر رد صلاحیت شدند تمایل دارند که دلایل به اطلاع مردم برسد یا خیر، این مسئله بر دوش کاندیداها است تا پس از رد صلاحیت، کاندیداها مظلوم‌نمایی نکنند. کاندیدا اگر رد صلاحیت شد و تمایل داشت دلایل رد صلاحیت، به مردم اعلام می‌شود اگر هم، تمایلی نداشت که مردم بدانند لابد ریگی به کفش دارد.

او در پاسخ به این سوال که در رد صلاحیت‌های گسترده مجلس یازدهم عده‌ای از نمایندگان معترض بودند که دلایل رد صلاحیت به آنها اعلام نشده است آیا در اصلاحیه قانون انتخابات مجلس بنا دارد این را بیاورد که دلایل رد صلاحیت کاندیداهای مجلس به مردم اعلام شود، گفت: این موضوع در اصلاح قانون انتخابات مجلس است که در سال آینده آن را هم انجام خواهیم داد و موضوع اعلام دلایل رد صلاحیت ها را برای انتخابات مجلس هم، لحاظ می کنیم.

او در خصوص موضوع شفافیت در مجلس یازدهم گفت: شفافیت آرا یک تیغ دو لبه است. مجلس کارکرد ملی و محلی دارد متاسفانه این ساختار غلط است، امور محلی را باید به شورای عالی استان‌ها بدهیم اما شفافیت در آرا محلی، بسیار خطرناک است و باعث انشقاق  و اختلاف می شود، مثلاً اگر شفافیت در موضوع آب که چندین استان درگیر هستند صورت گیرد، باعث کدورت و اختلاف می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها گفت: در رابطه با بحث‌های ملی، لازم است مردم بدانند چه نماینده‌ای تدبیر و دوراندیشی دارد. نماینده‌ای را می‌شناسم که در مجلس نهم موافق و سینه چاک برجام بود اما در مجلس یازدهم که دید ورق برگشته، مخالف برجام شده است. در بحث‌های ملی باید آرا شفاف باشد تا مردم دوراندیشی نماینده را در بزنگاه‌ها بدانند، اما شفافیت در زمینه برجام، CFTF و لوایح پالرمو باید وجود داشته باشد.

او در ادامه و در پاسخ به این سوال که شما در صحبت‌هایتان به CFT و پالرمو اشاره کردید با توجه به اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و بهانه تراشی‌های کره‌جنوبی مبنی بر نداشتن و سازوکار سیستم بانکی مناسب، آیا ممکن است مجلس یازدهم به FATF ورود کند، گفت: طبق اساسنامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر طرح و لایحه ای که یکسال در مجمع مسکوت بماند نظر شورای نگهبان اعمال می شود و مجدد امکان ورود به این لوایح وجود ندارد. اگر می‌خواهند باید دولت مجدد به مجلس لایحه بدهد تا در کمیسیون ها بررسی شود البته اگر دولت هم در این رابطه مجدد لایحه بدهد، حتما آن را رد می‌کنیم! /برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر