کد خبر: 87936
A

محمدجواد جمالی نوبندگانی: چینی ها امتحان خودشان را پَس داده اند/ سفر لاریجانی به چین برای بحث درباره قرارداد 25 ساله تصمیم حاکمیت بود

محمدجواد جمالی نماینده سابق مجلس با اشاره به توافق‌نامه 25 ساله میان ایران و چین گفت: از آنجا که آمریکا به دنبال فشار حداکثری و تحریم همه جانبه و هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران است، اروپایی‌ها هم تنها وعده توخالی می‌دهند و صرفا گفتار درمانی انجام می دهند و به نوعی در پشت پرده با آمریکا همکاری می کنند به همین دلیل ما به دنبال برون رفت از این شرایط بودیم به همین دلیل نگاه به همسایگان و شرق طرفداران بیشتری پیدا کرد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی: چینی ها امتحان خودشان را پَس داده اند/ سفر لاریجانی به چین برای بحث درباره قرارداد 25 ساله تصمیم حاکمیت بود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد جمالی نماینده سابق مجلس با اشاره به توافق‌نامه 25 ساله میان ایران و چین گفت: از آنجا که آمریکا به دنبال فشار حداکثری و تحریم همه جانبه و هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران است، اروپایی‌ها هم تنها وعده توخالی می‌دهند و صرفا گفتار درمانی انجام می دهند و به نوعی در پشت پرده با آمریکا همکاری می کنند به همین دلیل ما به دنبال برون رفت از این شرایط بودیم به همین دلیل نگاه به همسایگان و شرق طرفداران بیشتری پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم ادامه داد: چینی ها نشان دادند که در همکاری‌های سیاسی در شورای امنیت و شورای حکام قابل اعتماد هستند، در موقعی که کسی حاضر نبود نفت ما را بخرد چینی ها اینکار را انجام دادند در عین حال ما روابط کشتیرانی با چین نیز داشتیم، این اواخر هم هر دوطرف یعنی هم ایران و هم چین تحت تحریم های ترامپ قرار گرفته بودند و احساس مشترکی بود که فشارهای آمریکایی ها را خنثی کند.

وی افزود: پایه ریزی این قرارداد درسفر ریس جمهور چین به ایران انجام شده بود اما این قضیه سفت و محکم گرفته نشده بود و برخی از عواملی که به غرب گرایش دارند مانع جدی در این رابطه بودند به همین دلیل مجموعه حاکمیت تصمیم گرفت که این بحث را جدی تر دنبال کند و به همین دلیل سال گذشته آقای لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه در یک سفری که به چین داشتند در مورد همکاری های همه جانبه در شکل قراردادی بلندمدت بحث و گفتوگوهای با چینی ها داشتند. اتفاقا ترکیب آن سفر بی سابقه بود وچند وزیر از جمله وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون های برنامه و بودجه و انرژی مجلس دراین سفر آقای لاریجانی را همراهی می کردند.

جمالی گفت: اینکه موضوع این قرارداد به طور رسمی به مجلس و کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود و نظری خواسته باشند چنین چیزی مطرح نبود چون هنوز تفاهمات قطعی و امضا آخر انجام نشده بود. اینگونه نبود که نمایندگان مجلس دهم کاملا در جریان جزئیات قضیه باشند. مطلع بودیم که در این راستا اقداماتی قراراست انجام شود درواقع می دانستیم که قرار است دو طرف در تمامی زمینه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری وآموزشی و برخی از مسائل در حوزه سایتک وتکنولوژی واستفاده از پول ملی همکاری ها گسترده داشته باشند که این همکاری ها می توانست تحریم ها را خنثی کند. بااین نوع همکاری هم ما اطمینان داشتیم که در دراز مدت خریدار نفت داریم و هم چینی ها به عنوان کشوری که در حال پیشرفت هستند مطمئن بودند که فروشنده ای برای درازمدت دارند.

این نماینده سابق مجلس گفت: آمریکایی ها و کسانی که به دنبال به زانودرآوردن ایران هستند ازاین قضیه نارحت هستند وهمین نشان می دهد که این قرارداد جای اثر کرده است که سیستم عصبی آمریکایی ها را به شدت تحریک کرده است.

جمالی در مورد اینکه چرا اگر نمایندگان مجلس دهم در حد کلیات قرارداد در جریان بودند اطلاع رسانی نکردند که در حال حاضر شاهد حاشیه سازی ها دررابطه با این قرارداد نباشیم گفت: هنوز قضیه تمام نشده بود و در مرحله کارشناسی بود چه کسی وقتی کاری در مرحله مقدماتی است همچین کاری انجام می دهد ممکن بود مسائل امنیتی داشته باشد بحث کارشکنی آمریکا و داخلی ها نیز مطرح بود الان هم می بینیم رسانه فارسی زبان علیه این قضیه تحریک می کنند و خود برایان هوک ،پمپئو و ترامپ نیز وارد قضیه شده است که اگر از قبل می دانستند قطعا کارشکنی هایشان بیشتر بود .

جمالی در مورد اینکه آیا زمان این قراردادهمان موقع هم 25ساله قرار بود تعیین شود گفت: بله اصولا قراردادهای که همکاری های همه جانبه هستندد زمان بلند مدت برای آنها تعیین می شود.

منبع: عصرایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر