کد خبر: 8814
A
رییس جمهوری بعد از امضای چهار سند همکاری میان تهران - جاکارتا:

تقویت و تحکیم روابط ایران و اندونزی به نفع منافع دو ملت و منطقه است/ تاکید بر اجرای توافقات دو کشور در حوزه تقویت روابط بانکی ، سرمایه گذاری و تعرفه های ترجیحی به عنوان گامی مهم در ایجاد جهش در روابط اقتصادی

رییس جمهوری، تقویت و تحکیم روابط ایران و اندونزی به عنوان دو کشور دوست و مسلمان را به نفع منافع دو ملت و منطقه دانست و اظهارداشت: تهران و جاکارتا مصمم هستند که سطح همکاریهای خود را در همه حوزه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و علمی گسترش دهند.

تقویت و تحکیم روابط ایران و اندونزی به نفع منافع دو ملت و منطقه است/ تاکید بر اجرای توافقات دو کشور در حوزه تقویت روابط بانکی ، سرمایه گذاری و تعرفه های ترجیحی به عنوان گامی مهم در ایجاد جهش در روابط اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه و پس از امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، همراه با "جوکو ویدودو" رییس جمهوری اندونزی در جمع خبرنگاران گفت: ما برای روابط بین ایران و اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا ، اهمیت زیادی قایل هستیم.

رییس جمهوری با تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) اظهارداشت: تردیدی ندارم که همکاری‌های دو کشور علاوه بر منافعی که برای دو ملت بزرگ اندونزی و ایران خواهد داشت،  به نفع ثبات و امنیت منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به تحرکی که در روابط دو کشور بویژه پس از سفر خود به اندونزی ایجاد شده ، گفت: باید در دوره پسابرجام روند همکاری ها با توجه به امکانات گسترده دو کشور، شتاب بیشتری بگیرد.

دکتر روحانی اجرای توافقات دو کشور در حوزه  تقویت  روابط بانکی ، سرمایه گذاری و تعرفه های ترجیحی را گامی مهم در ایجاد جهش در روابط اقتصادی تهران – جاکارتا برشمرد و با اشاره به همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی ، افزود: روابط دو کشور  در مسایل انرژی، روابطی راهبردی است و ایران تأمین کننده نیازهای اندونزی در حوزه انرژی از جمله نفت خام، گاز مایع ، پتروشیمی و سایر نیازمندی‌ها خواهد بود.

رییس جمهوری ، حذف واسطه ها در روابط تجاری دو کشور را از جمله تصمیمات روسای جمهوری دو کشور ذکر کرد و افزود:  ما همچنین مصمم هستیم همکاری های خود را در حوزه های دانشگاهی و علمی  و بویژه در زمینه نانو تکنولوی، بیوتکنولوژی، هوا و فضا و همچنین داروسازی گسترش دهیم.

دکتر روحانی به اهمیت تقویت همکاری های دو کشور در بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمینه روابط فرهنگی، از جمله راجع به تعالیم عالیه اسلام با توجه به اینکه هر دو کشور در پی اسلام معتدل و رحمانی بوده و با هر گونه افراط و خشونت مخالف هستند، بنا شد  دراین حوزه ها همکاریهای مشترک تقویت شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت همکاریهای تهران – جاکارتا در مسایل بین المللی پرداخت و گفت: دو کشور در جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی ، همکاری های نزدیکی بایکدیگر دارند و امروز توافق کردیم که همکاری‌هایمان را در زمینه مسایل و مشکلاتی که جهان اسلام با آنها مواجه است و از جمله در ارتباط با موضوعات یمن، سوریه و همچنین میانمار تقویت کنیم. حل این مشکلات می تواند ثبات و امنیت منطقه را تعمیق بخشد.

دکتر روحانی افزود: همچنین قرار است طی دو ماه آینده هیاتی از اندونزی راهی تهران شود تا همه توافقات این سفر و آنچه در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور مورد توافق قرار گرفته ، پیگیری شوند تا به این ترتیب روابط دو کشور دوست و مسلمان در همه زمینه بیش از پیش گسترش یابد.

خبر تکمیل می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر