کد خبر: 88335
A

فاضل میبدی:امسال اصلا صلاح نیست عزاداری‌ها در تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار شود

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از نوع برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله در ایام شیوع کرونا گفت: شرع هیچ جا نمی‌گوید که باید در راه عزاداری امام حسین بمیریم، این تعصباتی که شاهد آن هستیم من درآوردی است

فاضل میبدی:امسال اصلا صلاح نیست عزاداری‌ها در تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از نوع برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله در ایام شیوع کرونا گفت. او در بخش دیگری از صحبت‎های خود از علل دوری جوانان از مراسمی نظیر نماز جمعه حرف زد و اصلاح ساختارها را به عنوان راه بازگشت به آرمان‌ها، ارزیابی کرد.

متن گفتگوی تفصیلی «محمد تقی فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم،به شرح زیر است:

افرادی که می‌گویند به هرقیمتی عزاداری برپا شود، نسبت به دین جاهل هستند

-برخی از مداحین با بیان اینکه “بمیریم هم محرم را برگزار می‌کنیم” تاکید بر برگزاری مراسم عذاداری ایام محرم را دارند در مقابل عده‌ای بر برگزار نکردن این مراسم اصرار می‌ورزند، به عنوان یک پژوهشگر دینی، نظر شما در این مورد چیست؟

عزاداری موردی است که برای همه در ایران، همه کشورها و اهل تشیع مهم است البته بحث امام حسین، بحث جدایی است اما آن چیزی که در اسلام، عرف جهانی و شرع و عدل مهم است، حفظ سلامتی و جان انسان ها است. در حقیقت براساس احکام دینی اگر جان انسان‌ها در معرض خطر باشد و یا سلامتی انسان تهدید شود، حفظ جان انسان و سلامتی آن بر هر چیزی مقدم است. افرادی که می‌گویند عزاداری را به هر قیمتی برپا داریم و احیا کنیم، اشتباه می‌کنند. یکی از اهداف امام حسین هم رفاه، کرامت و سلامتی انسان بوده و این حرف بسیار غلطی است که بگویند ما در راه امام حسین باید بمیریم و اگر هم مُردیم اشکالی ندارد.

شرع نمی‌گوید که در راه عزاداری امام حسین بمیریم

هیچ عقلی چنین حرفی نمی‌زند، شرع هم نمی‌گوید که در راه عزاداری امام حسین بمیریم و بگوییم این مرگ، مرگ مطلوبی است. حتی اگر حج خانه خدا هم باعث شود که جان افراد در خطر بیافتد، باید تعطیل شود نه اینکه به حج برویم و در راه حج بمیریم و بگوییم اشکال ندارد. خود امام حسین هم در را مبازره با ظلم و نجات بشر به شهادت رسید بنابراین این تعصباتی که شاهد آن هستیم به هیچ وجه شرعی، دینی و اسلامی نیست و چیزهای من درآوردی است که بدعت در دین محسوب می‌شود و باید دید نظر کارشناسان چیست. در پاسخ به اینکه می‌گویند بسیاری از مراکز باز است چرا حرم‌ها باز نباشد باید گفت در مراکز ازدحام جمعیت صورت نمی‌گیرد اما در حرم ازدحام و بهم چسبیدگی افراد اتفاق می‌افتد و نمی‌شود همه را کنترل کنند، مخصوصا در عزاداری‌ها که احساس مردم غالب می‌شود. در هر صورت با توجه به تجربه‌ای که داریم بر این باورم که امسال اصلا صلاح نیست عزاداری‌ها در تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار شود چراکه احتمال خطر کرونا بسیار زیاد است و هر اتفاقی بیافتد به نام دین تمام می‌شود و باعث وهن به دین اسلام است.

 

-بسیاری از کارشناسان معتقدند که دلیل ماندگاری کرونا حداقل تا دو سال، باید نوع زندگی و برگزاری این قبیل مراسمات با رعایت پروتکل ‎ های بهداشتی، صورت بگیرد

به هر حال باید سعی کنیم که حداقل تلفات را داشته باشیم، ممکن است ۱۰ سال هم طول بکشد البته امیدوارم واکسن آن کشف شود اما به هر حال اگر طول هم بکشد و هر چیزی که باعث شود خطر ابتلا به کرونا افزایش پیدا کند و جان انسان‌ها به خطر بیافتد حال می‌خواهد حج باشد یا عزاداری امام حسین، باید جلوی آن را گرفت. به دلیل اینکه جان انسان در خطر است و حفظ جان انسان هم عقلا و هم شرعا واجب است.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر