کد خبر: 88434
A

سلیمی نمین: عناصر تندرویی مثل تاجزاده را باید مهار کرد!

سلیمی نمین: به یکی از بزرگان اصلاح‌طلب گفتم راجع به فلان مساله نظر دهید. کتابی نوشته بودم که از او خواستم در موردش نظر دهند. گفت مرا با عناصر تندروی اصلاح‌طلب خودمان درگیر نکنید! اینها هتک‌حرمت می‌کنند، آدم را تخریب می‌کنند. چرا شما باید آقای تاجزاده بگذارید که همه‌چیز را می‌زند و هیچ مبانی‌ای هم در این مساله برایش وجود ندارد.

سلیمی نمین: عناصر تندرویی مثل تاجزاده را باید مهار کرد!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، گفت و گوی انجام داده است

 

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

من از سهل‌طلبی سیاسی رنج می‌برم. جریانات سیاسی ما می‌بایست در ارتباط با مسائل سیاسی هزینه لازم را پرداخت کنند. یعنی اگر من می‌خواهم شخصیت شما را نقد کنم، شخصیت رسانه‌ای که شما متعلق به آن هستید را نقد کنم، باید هزینه‌اش را پرداخت کنم، مطالعه کنم، وقت بگذارم، از بخشی از زندگی خودم بگذرم و به این مطلب اختصاص بدهم که این را ناروا یا غلط می‌دانم.

 

یک سهل‌طلبی سیاسی شکل گرفته که جریانات، مخالفان خودشان را از طریق آدم‌های پرده‌در، آدم‌هایی که راحت تخریبگر هستند، حل می‌کنند. این هم در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد و هم در جریان اصولگرا و متاسفانه کار به جایی رسیده که خودشان هم جرأت نمی‌کنند با اینها برخورد کنند که مثلاً سرجایتان بنشینید، بس است، توهین نکنید، کارهای غیراصولی انجام ندهید. از آنها می‌ترسند...

 

به یکی از بزرگان اصلاح‌طلب گفتم راجع به فلان مساله نظر دهید. کتابی نوشته بودم که از او خواستم در موردش نظر دهند. گفت مرا با عناصر تندروی اصلاح‌طلب خودمان درگیر نکنید! اینها هتک‌حرمت می‌کنند، آدم را تخریب می‌کنند. چرا شما باید آقای تاجزاده بگذارید که همه‌چیز را می‌زند و هیچ مبانی‌ای هم در این مساله برایش وجود ندارد. این خیلی بد است! خب، جریان مقابل هم حسن عباسی را می‌گذارد. خب، چرا باید این‌طور باشد؟ یعنی چرا باید عرصه را به آدم‌هایی بدهیم که حاضرند به خاطر یک خواسته خودشان، کل کشور را به آتش بکشانند، نه فقط جریان خودشان را! چرا باید ما اجازه دهیم که فضای فکری جامعه، سهمیه تاخت‌وتاز عناصر تندرو شود. این باعث می‌شود عقلا بترسند.

*خطراتی که این گفتمان و موج‌آفرینی‌ها و هیجان‌سازی‌هایی که مخصوصا در نسل جدید وجود دارد، نظر شما چیست؟

 

ذائقه جامعه را خراب می‌کند. تا شما آبرو و حیثیت کسی را در یک سخنرانی نبرید، شما را به عنوان یک سخنران قبول نمی‌کنند. تا به کسی اتهام نزنید، تا بالای نظام اتهام نزنید، شما را به عنوان نیروی فعال سیاسی نمی‌شناسند. این خیلی بد است. این رقم خورده است. البته این نگرانی من مال الان نبود، قبل از آن هم از این قضایا سوءاستفاده شده بود.

 

من سال ۸۴ هم از سوءاستفاده جریانات سیاسی از این نیروهای تندرو هشدار دادم و گفتم جریان کارگزاران و خانواده آقای هاشمی از این جریان استفاده کردند برای اینکه به خودشان مظلومیتی را تزریق کنند. یعنی خودشان را در موضع مظلومیت قرار دهند.

 

*اخیراً سر این بحث با آقای کرباسچی تجادل قلمی هم داشتید...

 

بله. این یک واقعیت تلخ است. من گفتم یکی از مسائل من در کیهان همین بود. آقای سروش قطعاً خطا می‌کند، موضع و تاریخچه‌اش را هم می‌دانیم، اما باید در عین حال به خودمان زحمت دهیم مطالبش را بخوانیم...

 

*این تندروی‌ها به نفع جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است یا به ضرر جمهوری اسلامی؟

 

قطعاً زیان‌آور است...

*چه کسی باید جلوی آنها را بگیرد؟

 

همه ما! شما به سهم خودتان باید عناصر تندرویی مثل تاجزاده را در جریان خودتان مهار کنید.

*آقای تاجزاده را شما تندرو می‌دانید...

 

بسیار تندرو. نه فقط من، گل‌آقا [هم این نظر را داشت]. من این را نوشتم گفتم شما به یاد ندارید، جلسه‌هایی بود که آقای کیومرث صابری- خدا رحمت‌شان کند- در ششم ماه مبارک همه سران جریانات سیاسی را دعوت می‌کرد.

*همه را با هم دعوت می‌کرد. خدا رحمتشان کند...

 

یک روز که دعوت کرده بود موقعی بود که به آقای آقاجری حکم اعدام داده بودند. اسم کوچک آقای آقاجری، هاشم بود. گفت هاشم الان فکر می‌‌کند بیرون، مصطفی به دنبال این است که هاشم اعدام نشود و آزاد شود و... نمی‌داند که تلاش می‌کند که حتماً اعدام شود تا یک مستمسکی را به دست بیاورد تا مملکت را به هم بریزد. این را جلوی خود مصطفی گفت، او هم خندید. واقعاً هم همین‌طور است. مصطفی دنبال حل کردن نیست! مصطفی کارهایی می‌کند که بدترین نوع تندروی است.

 

*چون اسم آقای تاجزاده را می‌آورید ما مجبور می‌شویم با آقای تاجزاده هم صحبت کنیم...

اشکال ندارد. وقتی مصطفی با محسن سازگارا پیوند می‌زند، با هم نامه‌نگاری می‌کنند، وقتی با محسن مخملباف نامه‌نگاری می‌کند، کسی که با اسرائیلی‌ها کار می‌کند، این فضای سیاسی را تند می‌کند...

 

*فکر می‌کنم شما این آمادگی را دارید که با آقای تاجزاده مناظره بگذارید.

 

اجازه دهید! تند شدن فضای سیاسی... وقتی شما آدمی که آمریکا را به زدن ایران دعوت می‌کند- آقای محسن سازگارا حامی حمله آمریکا به ایران است- آن موقع هم که بوش پسر... از آن موقع موضع ایشان همین است. شما وقتی به ایشان می‌گویید بله به ایران بیایید و کار کنید. این پیوندها فاجعه‌آمیز است. این بدتر از تندروی است...

*شاید می‌خواهد آنها را به داخل ایران برگرداند...

 

واقعاً؟

 

*آقای تاجزاده! اسم شما چند بار برده شده. من مطمئنم این برنامه را می‌بینید. فکر می‌کنم آقای سلیمی‌نمین هم این آمادگی را داشته باشند که یک مناظره‌ای را در خصوص عملکرد و تندروی‌هایی که در هر دو جناح اتفاق افتاده و آثار و تبعات و مفاسد و توالی فاسدی آن داشته [باشید]، بنشینید و مناظره کنید.

من حرفی ندارم. یک موقع است شما در کشور بین نیروهای عاقل دو جریان وحدت ایجاد می‌کنید، یعنی می‌گویید آقای عارف با آقای توکلی، یا آقای فلان با آقای فلان با هم بنشینید در رابطه با مسائل اجتماعی...

*نمی‌دانم چرا همه از مناظره فراری هستند...

اصلاً بحث مناظره نیست...

*اصلاً بنشینند با هم گپ‌وگفت کنند، راجع به مساله اساسی و اصلی ملت و کشور بنشینند با هم صحبت کنند، ولی همه فراری هستند...

 

نخیر فراری نیستند، برعکس. آقای سعید حجاریان به ما پیام داد که جریان اصولگرا بیایید بنشینیم با هم صحبت کنیم در مورد ترامپ که علیه کشور اقداماتی دارد. در فاصله کمی متاثر از تاجزاده، بیانیه دادند با نیروهای خارج کشور. در این صورت می‌توانم من بیایم با سعید حجاریان کار مشترک انجام دهم؟ می‌توانم؟ معلوم است که نمی‌توانم. بلافاصله آقای تاجزاده این مسیر را بست که نیروهای دلسوز داخل کشور، نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. این بدترین تندروی است. شما تندروی را چه می‌دانید؟

*این آقای تاجزاده از منظر شماست. این سمت چطور؟ تندروی‌هایی که این سمت شده چه بوده است؟

 

عرض کردم به سهم خودمان فحش می‌شنویم، فحش می‌خوریم و با تندروهای این‌طرف که قطعاً عامل آدم‌های تندروی دیگری هستند، با آنها درگیر می‌شویم، باید هم درگیر شویم. وظیفه اخلاقی ماست اگر به مصالح کشور می‌اندیشیم.

 

اگر شما هم به مصالح کشور می‌اندیشید اجازه ندهید امثال کسانی مثل آقای تاجزاده روابط را تیره کنند و اجازه ندهند. من نمی‌توانم کنار خانم ملاقلی‌پور قرار بگیرم. خانم عباس‌قلی‌پور. کاملاً با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا پیوند دارد. خانمم می‌گفت در سمیناری با ماشین سفیر آمریکا آمد. یک‌بار تهیه‌کنندگان را به آسیای جنوب شرقی دعوت کرده بودند، خانم عباس‌قلی‌زاده با ماشین سفیر می‌آید! خب معلوم است وقتی آقای حجاریان با خانم عباس‌قلی‌زاده بیانیه مشترک می‌دهند من دیگر نمی‌توانم با ایشان کار کنم. بعد ما فاصله‌ها را زیاد می‌کنیم، وقتی فاصله را زیاد کردیم در این قضیه به دشمن فرصت می‌دهیم. این کاملاً بد است! این را شما تندروی نمی‌دانید چون متعلق به خودتان است؟

*نه.

چرا. تندروی فاجعه‌آمیز است...

*من فکر می‌کنم شما و آقای تاجزاده و آقای حسن عباسی باید با هم بنشیند و گفت‌وگو کنید.

 

آقایان هم می‌خواهند رمضان‌پور را که با سعودی‌ها پیوند خورده داشته باشند، هم می‌خواهند داخل کشور را داشته باشند این تناقض است! این یعنی چه؟ شما اگر واقعاً عِرق ملی دارید و به منافع ملی فکر می‌کنید، باید از رمضان‌پور و... ببُرید.

 

*حالا در این تندروی‌ها چون نگاه خط جلویی دارید آقای تاجزاده را می‌گویید ما می‌توانیم میزبان شما و آقای تاجزاده باشیم...

شما چرا این‌طرف را تایید می‌کنید.

 

*خیر الامور اوسطها، نه، تندروی برای ملت چیز بدی است برای کشور هم تندروی بد است.

شما اینطرف را تایید می‌کنید...

*کدام طرف؟ ما هیچ‌کسی را تایید نمی‌کنیم.

 

این طرف را تایید می‌کنید که ما درگیر شویم با آدم‌هایی مثل رائفی‌پور را تایید می‌کنید می‌گویید خوب است...

*اصلاً کلا تندروی کار بدی است فرمایش شما فرمایش درستی است. هم ما وظیفه داریم...

 

احسنت! من هم همین را می‌گویم. اگر این را هم تایید می‌کنید این را هم تایید کنید و اجازه ندهید آدم‌هایی که بسیار تند هستند منتها بلدند مثل توپخانه حرف بزنند و تخریب کنند با آنها هم باید باید به حساب خودتان برسید...

 

*امیدواریم لطف مشدد خداوند شامل حال ملت ایران و این کشور شود و آرامش و اعتدال و رفاقت و... سر نقطه اولش برگردد که واقعاً علل مبقیه انقلاب می‌تواند همان علل موجده باشد. امیدواریم به همان علل موجده برگردد و تمام آفاتی که این انقلاب خورده و این نظام با آن مواجه شده برطرف شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر