کد خبر: 88576
A

محمدصادق کوشکی: نتیجه ۱۴۰۰ بستگی به عملکرد اصولگرایان در ماه‌های پیش رو دارد/ مؤتلفه پایگاه اجتماعی خاصی ندارد/ در حال حاضر جریان مؤتلفه عملاً حذف شده است

محمدصادق کوشکی گفت: حوادث و اتفاقات ماه‌های پیش رو تا انتخابات سال1400 بسیار تعیین‌کننده است. البته که عملکرد مجلس هم در این راستا بسیار مهم است. باید دید که باتوجه به عملکرد طیف‌های مختلف چه طیفی می‌تواند تا سال آینده اعتماد بیشتری از مردم کسب کند.

محمدصادق کوشکی: نتیجه ۱۴۰۰ بستگی به عملکرد اصولگرایان در ماه‌های پیش رو دارد/ مؤتلفه پایگاه اجتماعی خاصی ندارد/ در حال حاضر جریان مؤتلفه عملاً حذف شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ جایگاه نیروهای سنتی در جبهه اصولگرا کجاست و تا چه‌حد می‌توانند در روند سیاسی کشور تعیین کننده باشند؟ آیا آنها قادرند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تأثیری مهم بگذارند؟ یا آنکه اقبال سرمایه اجتماعی اصولگرایان به سمت گفتمان‌های نو از اصولگرایی است؟ برخی باور دارند که طیفد سنتی اصولگرا دیگر از پایگاه اجتماعی سابق برخوردار نیست و شاهد مثال این موضوع را سهم کم سنتی‌ها در مجلس و عدم توفیق مصطفی آقا میرسلیم در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس معرفی می‌کنند. این درحالی است که برخی نیروهای سنتی مانند کمال‌الدین سجادی روز گذشته در گفت‌وگویی خلاف این گزاره را مطرح کرد و گفت: « این را به جرأت می گویم به لحاظ عده و عُده و مخاطبانی که جبهه پیروان دارد قابل مقایسه با هیچ یک از مجموعه های دیگر نیست».

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره جایگاه سیاسی طیف سنتی اصولگرایان در فضای سیاسی ایران با چشم‌انداز انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 گفت: «در صحنه سیاسی تصورات افراد تعیین‌کننده نیست. افراد و گروه‌ها می‌توانند خودشان را بزرگ‌تر از آنچه هستند جلوه دهند و اندازه خود را غیرواقعی ترسیم کنند و از این جهت منعی وجود ندارد اما چنین تصوراتی واقعیت موجود را تغییر نمی‌دهد. معلوم است که هرطیف چه پایگاه اجتماعی‌ای دارد و چندان نیازی نیست که سخنان غیرواقعی افراد تحلیل شود. در آستانه هر انتخابات برخی شروع به رجزخوانی می‌کنند و سعی می‌کنند در راستای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خود را نزد جامعه مطرح کنند و می‌شود پذیرفت که این حالت یک امر عادی در عالم سیاست است اما واقعا نیازی نیست به هر صدایی توجه نشان دهیم و تصورات افراد تحلیل کنیم»

او بحث خود را مشخصا با محوریت جایگاه حزب مؤتلفه در فضای سیاسی ایران ادامه داد: «برای مثال جریان مؤتلفه هرچند که یک جریان ریشه‌دار است اما نتوانسته پایگاه اجتماعی خود را حفظ کند. این نکته‌ای است که عللش باید از سوی دوستان مؤتلفه بررسی شود. مؤتلفه در چند انتخابات اخیر هیچگاه نتوانست نامزد اختصاصی داشته باشد زیرا تقریبا عاری از پایگاه اجتماعی است. اگر مؤتلفه می‌خواهد سهمی در عرصه سیاسی داشته باشد باید به‌طور جدی به بازسازی خود بپردازد اما با شرایط فعلی باید بگوییم که عملا مؤتلفه حذف شده است و فکر می‌کنم که خود دوستان حزب مؤتلفه هم به این نتیجه رسیده‌اند که عملا پایگاه اجتماعی خاصی در کشور ندارند».

کوشکی در پایان  در پاسخ به این پرسش که چه طیفی از اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دست بالا را خواهد داشت، گفت: «حوادث و اتفاقات ماه‌های پیش رو تا انتخابات سال1400 بسیار تعیین‌کننده است. البته که عملکرد مجلس هم در این راستا بسیار مهم است. باید دید که باتوجه به عملکرد طیف‌های مختلف چه طیفی می‌تواند تا سال آینده اعتماد بیشتری از مردم کسب کند؛ به معنای دیگر اگر مجلس موفق نباشد، لزوما همین نیروها و همین ترکیبی که مجلس را در اختیار گرفته ممکن است فاتح انتخابات ریاست‌جمهوری نباشد اما اگر مجلس بتواند مؤثر عمل کند و باری از دوش ملت ایران بردارد، اوضاع فرق خواهد کرد».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر