کد خبر: 88794
A
دیده بان ایران:

فتح باب پرویز از جام جم/ رئیس بنیاد؛ با مستضعفان چه می کند؟

رئیس بنیاد مستضعفان شب گذشته همه را به یک چوب از خودش راند. از غلامعلی حدادعادل که یک ملک ۲۰۰ میلیارد تومانی را در اختیار گرفته و بابت آن هنوز هم اجاره دوران پراید چهارمیلونی را پرداخت می کند گرفته تا محمود احمدی نژاد، رفیق گرمابه و گلستانش که نخستین فردی بود که اعلام کرد " زیر بار دین هیچ فردی نخواهم رفت و دفتر را تخلیه می کنم."

فتح باب پرویز از جام جم/ رئیس بنیاد؛ با مستضعفان چه می کند؟

به گزارش دیده بان ایران، برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما شب گذشته مهمان مردی بود که به گزارش سایت خبری – تحلیلی "24" امارات، انتخاب او به عنوان ریاست بنیاد مستضعفان خبری معمول نبود. فتاح سبک زندگی متوسط و ساده‌ای دارد، از رهبری اطاعت می‌کند و روابطی عمیق با سپاه دارد. همچنین، سال‌های خدمت او به فقرا همراه با تجربه مدیریتی که کسب کرده او را به عنوان نامزد بالقوه مهمی برای انتخابات آینده تبدیل کرده است".

توصیف ساده و تمیز از فردی که به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین ناامیدی بخش عمده ای از مردم نسبت به وعده های بی حاصل بزرگان سیاسی کشور از هر دو جناح، گزینه مناسبی برای صندلی روحانی در پاستور باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان شب گذشته، همه را به یک چوب از خودش راند. از غلامعلی حدادعادل که یک ملک ۲۰۰ میلیارد تومانی را در اختیار گرفته و بابت آن هنوز هم اجاره دوران پراید چهارمیلونی را پرداخت می کند گرفته تا محمود احمدی نژاد، رفیق گرمابه و گلستانش که نخستین فردی بود که اعلام کرد " زیر بار دین هیچ فردی نخواهم رفت و دفتر را تخلیه می کنم."

فتاح حتی به سپاه هم کنایه زد. او در بخشی از سخنانش برای اینکه راست آزمایی مخاطبش به خطا نرود خطاب به دوربین رسانه ملی گفت:  یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه، ولی امر است، اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود، اما به کجا شکایت ببریم؟

رییس سابق کمیته امداد البته به دنبال این اظهارات این جمله را هم اضافه کرد تا خیال بینندگان راحت شود. او گفت: "برخی‌ها مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند. این‌ها را بگویند، اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند."

هر چند سخنان شب گذشته پرویز فتاح تا این ساعت واکنش های بسیاری را بین مردم، شبکه های اجتماعی و شخصیت های سیاسی هر دو جناح را به دنبال داشته است اما به نظر می رسد که او برای تغییر و تحول در یکی از متمول ترین نهادهای حکومتی عزمش را جزم کرده و قرار هم نیست در این رابطه با کسی (حداقل در ظاهر) صلح نامه امضاء کند.

فتاح دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و کار خود را از جهاد سازندگی آغاز کرد و بعد به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. او بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیروی محمود احمدی نژاد بود و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ نیز بعنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد.

عملکرد فتاح در وزارت نیرو، بنیاد تعاون سپاه و کمیته امداد بخشی از اصولگرایان را در سال های اخیر مجاب کرده بود که او می‌تواند گزینه حداکثری آنها برای انتخابات سال آینده باشد، به ویژه این که دیگر ابراهیم رییسی در قامت سید محرومان نمی‌تواند نماد اصولگرایانی باشد که به دنبال عدالت هستند و قالیباف هم فعلاً جایش را بر روی بزرگترین صندلی مجلس یازدهم بسیار دوست می دارد.

حامیان فتاح امیدوارند با حضور او بخشی از سبد رای احمدی‌نژادی‌ها، سبد رای سنتی‌ها، قالیبافی‌ها و بخشی از جریان مشهور به عدالت‌خواه را به دست بیاورند و برای این کار هم از مدت ها پیش دست بکار شده و برای رسیدن به این مهم تلاش خود را آغاز کرده اند.

این عده بر این باورند که حضور فتاح در مسند بنیاد مستضعفان می‌تواند امکان مانور قدرت او برای انتخابات ریاست جمهوری را افزایش دهد. به ویژه این که رابطه او با دولت روحانی هم خوب است. مسئله دیگر اینکه فتاح به عنوان شخصیتی که کاراکتر جهادی و عدالت‌خواه دارد می‌تواند پرچمدار مبارزه با فساد برای اصولگرایان هم باشد. همان رویکردی که با به ریاست رسیدن ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه شعار اصلی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 شده است و دوست دارند فعلاً روی همین موج ارتباط خودشان را با مردم حفظ کنند.

اما با زلزله ای که شب گذشته «پرویز فتاح» برای دو جناح اصلی سیاسی کشور از روی گسل جام جم به صدا در آورد، باید منتظر ماند و تماشا کرد که آیا پس لرزه ای هم به دنبال دارد یا اینکه مثل همه شعار و نطق های سیاسی سایر شخصیت های سیاسی «ضرب المثل» خواهد شد.

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر