کد خبر: 88937
A

سلیمی: در یکی از سفرهای یکی از وزرا به حوزه انتخابیه در اتومبیل افسانه‌ای نشستم/ آقایان دیگر حتی ظواهر را هم رعایت نمی کنند

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه واردات لوازم آرایشی از مبادی رسمی سالانه یک میلیارد دلار ارز را به خود اختصاص می‌هد، گفت: اگر واردات غیرضرور مثل خوراک سگ و شامپوی گربه به کشور مدیریت شود حتما تراز بازرگانی ما مثبت خواهد شد.

سلیمی: در یکی از سفرهای یکی از وزرا به حوزه انتخابیه در اتومبیل افسانه‌ای نشستم/ آقایان دیگر حتی ظواهر را هم رعایت نمی کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس طی یادداشتی عنوان کرد که اگر واردات غیرضرور به کشور مانند خوراک سگ و شامپو گربه مدیریت شود حتما تراز بازرگانی کشور مثبت خواهد شد.

متن کامل یادداشت علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«اقتصاد بدون نفت بایدها ‌والزامات»

سوال: آیا امکان اداره کشور بدون نفت وجود دارد؟      

نگاهی به کارنامه تجاری کشور در سال ۹۸ نشان می‌دهد این مهم قابل تحقق است. در این سال صادرات غیر نفتی به رقم ۴۱/۳ میلیارد دلار بالغ گردید (۱۳۵میلیون تن) ضمن آنکه صادر کنندگان تولیدات خود را به ۱۰۰ کشور صادر کردند. از این میزان فقط ۵۷ میلیون تن مربوط به زنجیره فولاد به ارزش ۹میلیارد دلار بوده است، اما مجموع واردات کشور در سال ۹۸ به ۴۳/۷ میلیارد رسیده است (چیزی نزدیک به ۳۵میلیون تن). این آمار نشان می‌ دهد اداره کشور بدون  نفت امکان پذیر است.کوتاه  سخن اگر واردات غیر ضرور مانند خوراک سگ، ‌شامپو گربه و... مدیریت شود حتما تراز بازرگانی ما مثبت خواهد شد. فقط واردات لوازم آرایشی از مبادی رسمی سالیانه بیش از یک میلیارد دلار ارز مصرف می‌کند. قاچاق بیش از ۱۵ میلیارد دلاری اگر مدیریت شود و نیز اراده و همت، جایگزین چشم به دست بیگانگان گردد، قطعا در این راستا شاهد تحول خواهیم بود.

همین جا تذکر می‌دهم مقصد ۸۵ درصد صادرات غیر نفتی کشور ۱۰ کشور غیر غربی است. حال چرا برخی دنیا را منحصر در تعداد خاصی از ممالک می‌بینند الله اعلم. آری می‌توان کشور را بدون نفت مدیریت کرد، اگر آن آقا در کاخ مرمر برای خود استخر ویژه نسازد، و آن دیگری که مسئول است با ماشین ۱۰ میلیاردی به سفر استانی نرود. در یکی از سفرهای یکی از وزرا به حوزه انتخابیه وقتی در کنار آقای وزیر در آن اتومبیل افسانه‌ای نشستم به ایشان عرض کردم فلان آقا وقتی اینجا آمد ماشین خود را در فرمانداری پارک کرد و برای ظاهرسازی با ون بازدید کردیم، حال شما را چه شده؟ دیگر حتی ظواهر را رعایت نمی کنید! دولت اگر اشرافی  شد باید فاتحه اقتصاد بدون نفت را خواند... ما می توانیم اگر این خوی کاخ نشینی کنار گذاشته شود... والسلام.

علیرضا سلیمی
نماینده مردم شریف محلات ودلیجان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر