کد خبر: 89035
A

فعال سیاسی اصولگرا: کاندیداها وظایف رییس‌جمهور را بخوانند تا بعدا به جرزنی نیفتند

یک فعال سیاسی اصولگرا، گفت: متاسفانه امروز بخشی از مشکلات فضای سیاسی کشور ما به دلیل رونق گرفتن سیاست‌بازی‌ به جای سیاست‌ورزی است. سیاست‌ورزی کاری بسیار پسندیده است که منطق، کار کارشناسی، انصاف و قضاوت درست پشت آن است، اما در سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری فقط منافع باندی و گروهی نهفته است.

فعال سیاسی اصولگرا: کاندیداها وظایف رییس‌جمهور را بخوانند تا بعدا به جرزنی نیفتند

به گزارش دیده بان ایران؛ امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در خصوص اینکه در شرایط کنونی چه گزینه‌ای و با چه تخصصی می‌تواند مناسب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد، گفت: آنچه که به طور معمول در دنیا اتفاق می‌افتد این است که افرادی رئیس‌جمهور می‌شوند که از تحصیلات و تجربیات حقوقی برخوردارند. علت هم این است که این دست افراد پایبند به قانون هستند و قانون را محترم می‌شمارند.

وی ادامه داد: البته در یک مقاطعی هم پیش می‌آید که در یک کشوری فردی که مهندس یا اقتصاددان است در کشوری رئیس‌جمهور می‌شود، اما دلیل بر این نیست که آن مهندس، اقتصاددان یا دکتر (پزشک) صرفاً از نگاه تخصصی خودش بخواهد به مشکلات جامعه بپردازد بلکه باید با استفاده از مشاوران و تیم کارشناسی برای مشکلات کشور برنامه‌ریزی کند و حتی اگر رییس‌جمهور در زمینه‌ای صاحب تخصص باشد دلیل بر این نیست که اعمال سلیقه کند، بلکه باید به نگاه مشاوران و کارشناسان در حوزه‌های مختلف احترام بگذارد تا بتواند تصمیمی بگیرد که منافع کشور یا منافع آحاد آن جامعه را محقق کند.

واعظ آشتیانی در ادامه اظهار داشت: حال سوال اینجاست که چرا عمدتا رییس‌جمهورهای منتخب در کشورهای مختلف دنیا حقوقدان هستند؟ انتظار این است که چنین افرادی با تکیه بر دانش حقوقی که بر آن تسلط دارند، بتوانند گره‌ای از مشکلات متنوع بردارند و همچنین بااحترام و پایبندی به قانون سایر آحاد جامعه را نیز به رعایت قانون تشویق کنند.

وی افزود: البته در کشور ما آقای روحانی حقوقدان است، اما مهمترین چیزی که به آن احترام نگذاشت قانون بود و اگر ایشان در دوران ریاست‌جمهوری‌شان به قانون احترام می‌گذاشت، حداقل در یکسری مسائل و مراودات و حتی افکار عمومی اینگونه جا می‌افتاد که بالاترین مقام‌های ارشد کشور به قانون احترام می‌گذارند و مردم خودشان را مکلف به احترام به قانون می‌دیدند. رئیس‌جمهوری که در مناظره انتخاباتی به طرف مقابل می‌گوید که من حقوقدان هستم، یعنی این‌که من آمده‌ام مُرّ قانون را اجرا کنم، آمده‌ام به قانون احترام بگذارم و آمده‌ام که به مردم این پیام را بدهم که من قانون را اجرا می‌کنم و این خیلی مهم است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین ابراز داشت: البته برخی نیز معتقد هستند که بهتر است رییس‌جمهور دیپلمات باشد که خب این حوزه هم نزدیکی زیادی با رشته حقوق دارد. در مجموع آنچه که مسلم است، این است که ما باید فردی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنیم که هم احترام به قانون را خوب بلد باشد و هم اجرای قانون را پیگیری کند، و همچنین مدیر و مدبر باشد. مدیر و مدبر بودن در کنار خصیصه‌های دیگر می‌تواند مکمل باشد و یک نتیجه خوب را برای جامعه ما به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: اگر نحوه کار و مدیریت کسی که حقوقدان، دیپلمات یا سیاست‌مدار است، بر مبنای سیاست‌ورزی باشد، می‌تواند اثربخش باشد. اما متاسفانه امروز بخشی از مشکلات فضای سیاسی کشور ما به دلیل رونق گرفتن سیاسی‌بازی و سیاست‌بازی‌ به جای سیاست‌ورزی است. سیاست‌ورزی کاری بسیار پسندیده است که منطق، کار کارشناسی، انصاف و قضاوت درست پشت آن است، اما در سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری فقط منافع باندی و گروهی نهفته است. در هر صورت می‌خواهم بگویم ما باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که ضمن احترام به قانون، حافظ منافع کشور و ارزش‌های نظام باشد.

واعظ آشتیانی با تاکید بر اهمیت اطلاع کاندیداها از اختیارات و وظایف جایگاه رییس‌جمهور، خاطرنشان کرد: هر فردی که قصد کاندیدا شدن دارد باید اعلام کند که وظایف رییس‌جمهور را خوانده است تا بعدا به جرزنی نیفتد، هم جایگاه دولت در قانون را بداند و هم جایگاه مجلس و قوه قضاییه را، و همچنین جایگاه و حدود اختیارات رهبری نظام را بشناسد.

وی افزود: متأسفانه چالش امروز کشور ما این است که مقام‌های ارشد به خصوص در عرصه اجرایی احترام به قانون را خوب بلد نیستند و همین موضوع باعث شده که در آن سازمان‌ها عدم اجرای قانون یا برخورد سلیقه‌ای با قانون تسری پیدا کند و وقتی این موضوع به سازمان‌ها از بالا به پایین تسری پیدا می‌کند، آن موقع ما شاهد تالی‌فاسدهای اقتصادی و اجرایی خواهیم بود.

عضو سابق شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری‌اش در سال ۱۴۰۰ از حوزه تهران یا آشتیان، ابراز داشت: من برای حضور در انتخابات میان دوره مجلس از حوزه انتخابیه آشتیان، فراهان و تفرش که در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد اعلام آمادگی کرده‌ام و برخلاف آنچه که شایع شده بود در این انتخابات حتما حضور خواهم داشت.

وی گفت: بر همین اساس با هدف شناسایی مشکلات و معضلات منطقه به صورت دائمی به این مناطق رفت و آمد دارم./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر