کد خبر: 89052
A

آیت الله العظمی بیات زنجانی:ضروری است برخی شیوه‌های ‎عزاداری که محملی برای سرایت بیماری و همه‌گیری کرونا می باشد کنار گذاشته شود

در آستانه‌ی ‎محرم‌الحرام ۱۴۴۱ق، آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی پیامی صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده است: در این ایام که بلای عالمگیر کرونا دامن‌گیر همۀ ابنای بشر شده است،ضروری است که مؤمنان فهیم و آزاده برخی شیوه‌های ‎عزاداری که ممکن است محملی برای سرایت بیماری و همه‌گیری بیشتر آن باشد را کنار گذاشته و شیوه‌های دیگری برای انتقال مفاهیم نهضت عاشورا و اقامه عزا اتخاذ کنند. ‌خطیبان، گویندگان و مداحان هم باید مراعات این جهت را بکنند تا مبادا خودشان و تعالیم ناب‌شیعی را به منفعت‌طلبی شخصی و صنفی و امثالهم متهم کنند.

آیت الله العظمی بیات زنجانی:ضروری است برخی شیوه‌های ‎عزاداری که محملی برای سرایت بیماری و همه‌گیری کرونا می باشد کنار گذاشته شود
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در آستانه‌ی ‎محرم‌الحرام ۱۴۴۱ق، آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی پیامی صادر کردند که متن آن به شرح زیر است:

 

‌‌بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله(ص):
إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً
اقامۀ عزای سید و سالار شهیدان حضرت ‎#اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام فریضه‌ای است که هیچ واقعه‌ای در طول تاریخ نتوانسته آن را تحت الشعاع قرار بدهد.

 

‌در طول زمان صناعات، شیوه‌ها و فعالیت‌های زیادی از سوی مؤمنین و ارادتمندان به ساحت ‎ابی‌عبدالله(ع) شکل گرفته و اقشاری همچون واعظان، شاعران، مداحان، نویسندگان، هنرمندان و دیگر اقشار هر یک به نحوی کوشیده‌اند پیام این نهضت عظیم را به مخاطبان خود برسانند.

 

‌در برهه‌های مختلف و با توجه به مقتضیات زمانه برخی از این فعالیت‌ها رونق گرفته‌ و برخی کساد شده‌اند ولی نفس این حرکت شورمندانه و اقامه عزای ‎امام‌حسین‌(ع) همواره به شیوه‌های مختلف پابرجا بوده است.
 
‌در این کم و بیش چهارده قرنی که از اقامه عزای ‎امام‌حسین(ع) می‌گذرد، هیچ یک از این شیوه‌ها و صناعات، هیچ‌گاه عنصر ذاتی اقامه عزای آن حضرت نبوده‌اند، اگر چه برخی کوشیده‌اند شیوه‌ها و صناعات موجود در مراسم خودشان را عنصر ذاتی عزای امام‌حسین علیه‌السلام جلوه بدهند.
 
‌آنچه تمام این تحرکات و فعالیت‌ها را به هم متصل کرده، حب ‎ امام‌حسین(ع) و ارادت به ساحت عالی ایشان و مهمتر از همه، اعتلای تعالیم و مفاهیم عالی موجود در نهضت عاشوراست. لذا جمود بر چند شیوه‌ی عزاداری خاص و نفی شیوه‌های نو در انتقال مفاهیم ‎عاشورا شایسته نیست.

 

‌در این ایام که بلای عالمگیر کرونا دامن‌گیر همۀ ابنای بشر شده است،ضروری است که مؤمنان فهیم و آزاده برخی شیوه‌های ‎عزاداری که ممکن است محملی برای سرایت بیماری و همه‌گیری بیشتر آن باشد را کنار گذاشته و شیوه‌های دیگری برای انتقال مفاهیم نهضت عاشورا و اقامه عزا اتخاذ کنند.

 

‌خطیبان، گویندگان و مداحان هم باید مراعات این جهت را بکنند تا مبادا خودشان و تعالیم ناب‌شیعی را به منفعت‌طلبی شخصی و صنفی و امثالهم متهم کنند.
 
‌بر کسی پوشیده نیست که امروزه با گسترش وسایل‌ارتباطی و اینترنتی، مفهوم تجمع و تحرک جمعی هم معنای جدیدی پیدا کرده است و تجمع شورمندانۀ مؤمنان بر مدار حب ‎امام‌حسین(ع) هر روز به شأن و شیوه‌ای متناسب با آن روز ممکن است.

‌بر اساس آموزه‌های دینی یقیناً مفاهیم و تعالیمی همچون شفا، شفاعت، سعادت، توبه و غفران و امثال‌آن‌ها، هم منوط به اقدام، تحرک و اراده‌ی بشر است که زمینه و بستر را فراهم می‌کند .. و هم منوط به عنایت و افاضه‌ی حضرت‌حق، در مقام علت فاعلی است که مطمئن‌ترین راه آن حب رسول خدا و اهل بیت اوست. 

بشر برای بهبود زندگی خود و دیگر آحاد جامعه، ‌باید در این مسیر مداومت و مراقبۀ همیشگی داشته باشد.

 

‌این نکته حائز اهمیت است که مادامی‌که کسانی خودشان برای بهبود حال و روز خود اقدام نکنند طبعا خداوند هم در حال و روز آنها بهبودی پدید نخواهد آورد 

 

 «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» (رعد:۱۱)

 

‌در آستانۀ ایام عزای ‎امام‌حسین‌بن‌علی(ع) از خداوند مسئلت داریم که بیماران این روزها را شفای عاجل عنایت بفرماید، همۀ ما را به کاستن از رنج دیگران توفیق دهد و زمینۀ رهایی عزیزان محصور ما را مهیا بگرداند؛ إن‌شاءالله تعالی.

 

پایان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر