کد خبر: 89100
A
دیده بان ایران:

آتش سوزی کاخ مرمر در سال ۸۸ سوقصد به جان آیت الله هاشمی بود

پرویز فتاح چهار روزقبل با شرکت در برنامه نگاه یک، شبکه اول صداوسیما برای دومین بار طی 8 ماه گذشته از ماجرای تصاحب کاخ مرمر توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت. هرچند بهمن ماه گذشته محسن هاشمی رفسنجانی در توییتر پاسخ همین اظهارات را برای رییس بنیاد نوشته بود اما به نظر می رسد ذکر همان ادعاها برای بار دوم نامش هر چه که هست «مبارزه با فساد یا افشاگری برای ملت» نیست.

آتش سوزی کاخ مرمر در سال ۸۸ سوقصد به جان آیت الله هاشمی بود

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرای کاخ نشینی آیت الله هاشمی و اظهارات پرویز فتاح، رییس جدید بنیاد مستضعفان طی چند ماه گذشته برای دومین بار دستمایه ای شده تا رسانه های اصولگرا بار دیگر تخریب کاخ مرمر و ساخت و ساز درون کاخ را به مرحوم هاشمی رفسنجانی نسبت دهند و بازهم آنگونه که می خواهند تاریخ را در رسانه های ملی(!) که در دست دارند تحریف و به مردم تحویل دهند.

پرویز فتاح چهار روزقبل با شرکت در برنامه نگاه یک، شبکه اول صداوسیما برای دومین بار طی 8 ماه گذشته از ماجرای تصاحب کاخ مرمر توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت. هرچند بهمن ماه گذشته محسن هاشمی رفسنجانی در توییتر پاسخ همین اظهارات را برای رییس بنیاد نوشته بود اما به نظر می رسد ذکر همان ادعاها برای بار دوم نامش هر چه که هست «مبارزه با فساد یا افشاگری به سود ملت» نیست.

فتاح در «نگاه یک» گفت: یکی از املاکی که سر و صدا کرد، کاخ مرمر بود که زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؛ بعد از آمدن من به بنیاد، دولت تصمیم داشت آن محل را به دلیل نزدیکی به کاخ ریاست جمهوری، تبدیل به محلی برای تشریفات مهمانان خارجی کند که من از آقای روحانی خواستم که این کاخ به موزه تبدیل شود و خوشبختانه دولت هم همراهی کرد و این کاخ به موزه هنر ایران تبدیل شد.

فتاح با اشاره به تلاش ۴ ماهه مشترک بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی کاخ مرمر گفت: من قبلا هم گفتم که نباید مسئولین جمهوری اسلامی در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند؛ ولی به هرحال متاسفانه این کاخ آسیب دیده بود؛ ما تلاش کردیم مینیاتوری آن را بازسازی کنیم، ولی در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند؛ ولی ما بجز این موارد، مابقی را بازسازی کردیم تا مردم ببینند رضاشاه و فرزند ناخلفش چه کردند. (اینجا)

اظهاراتی که پس از چند ساعت واکنش محمد هاشمی را به دنبال داشت. او طی نگارش یادداشتی در رابطه با ادعای جدید فتاح نوشت: تا زمانی که مرحوم آقای هاشمی زنده بود و ما هم به این ساختمان رفت و آمد داشتیم نه استخری در این ساختمان وجود داشت و نه چیزی مانند آن. درست است که ساختمان 9 طبقه بود اما کاملا یک ساختمان معمولی اداری بود. حالا اگر بعدها آقای ولایتی و دیگران استخری ساخته باشند را من اطلاع ندارم اما تا زمان حضور آیت الله هاشمی در مجمع چنین چیزی وجود نداشت.

بردار اکبرهاشمی رفسنجانی در ادامه نوشت که "دوبار دفتر آقای هاشمی و کاخ مرمر را آتش زدند. یک بار خسارت کمتری داشت اما بار دوم خسارت زیادی وارد شد. دو اتاق به طور کامل سوخت و گچ کاری های آن ریخت ، همینطور از آنجا که دود وارد اتاق کریستالی کاخ شده بود بخشی از کریستال ها تخریب شده بود. هم زیر گنبد زیبای آن دچار دودگرفتگی شده بود و هم کاشی کاری های آن تخریب شده و درها و پنجره های قدیمی آن سوخته بود و ساختمان وضع خیلی بدی داشت. مجمع بعد از این اتفاق با سازمان میراث فرهنگی مکاتبه کرده و درخواست کرد کاخ را مرمت کنند. این موضوع مربوط به دوران دولت آقای احمدی نژاد بود و ما هرچه مکاتبه کردیم نتیجه ای نگرفتیم. لذا ساختمان تبدیل به مخروبه ای شده بود و با توجه به اینکه دولت احمدی نژاد بودجه مجمع را کم کرده بود مرحوم هاشمی از آیت الله طبسی درخواست کرد تا متخصصین شیشه کاری را از مشهد به تهران بفرستد. آنها هم سه ماه در تهران ماندند و اتاق را مرمت کردند. به علاوه اتاق های سوخته مرمت شدند و گچ کاری های آنها به همان سبک خودشان بازسازی شد.(اینجا)

هر چند محمد هاشمی به زمان وقوع آتش سوزی اشاره ای نکرده است اما درباره نحوه ساخت آسانسور در کاخ می نویسد: برخی مراجعان مجمع اعم از مهمان ها یا بعضی اعضا مسن بودند بر اثر پا درد نمی توانستند این پله ها را بالا بروند بنابراین در کنار یکی از درهای ورودی که جای خالی داشت و کریدوری بود، آسانسور یک نفره ای نصب شد. این آسانسور یک طبقه بالا و پایین می رفت، پس نه جایی خراب شد و نه هیچ پتک و کلنگی برای نصب آسانسور در کاخ مرمر استفاده شد.(اینجا)

اما نکته جالب توجه در این بین نامه ای است که پس از چند روز فاطمه هاشمی خطاب به پرویز فتاح منتشر کرد. دختر ارشد مرحوم هاشمی رفسنجانی در رابطه با اظهارات پرویز فتاح نوشت: اظهارات اخیر جنابعالی در مورد برخی اموال بنیاد مستضعفان، هرچند آنچنان آش شوری شد که با واکنش‌های منفی از سوی مخاطبان، دستگاه‌ها و نهاد‌های حتی همسو با جنابعالی قرار گرفت تا جایی که مجبور به حذف و سانسور این سخنان از بخش بایگانی رسانه‌ای خود شدند، ولی بیانات مجدد شما در مورد کاخ مرمر و آثار باستانی آن، در خوشبینانه‌ترین حالت، حکایت از بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی جنابعالی دارد.

هاشمی همچنین در این نامه به نکته ای اشاره کرد که اطرافیان مرحوم هاشمی تاکنون یا درباره آن سکوت کرده و یا اینکه  به آسانی از کنار آن عبور کرده اند.

ماجرای آتش سوزی کاخ مرمر؛ دختر مرحوم هاشمی در این نامه می نویسد: "اگر جنابعالی واقعا تا این حد نگران کاخ‌ها و آثار باستانی موجود در آن‌ها هستید، بهتر است پرونده ۲ فقره آتش زدن کاخ مرمر در زمان استقرار آیت‌ا... هاشمی را از دستگاه‌های ذیربط و بایگانی بنیاد بخواهید تا بدانید چه کسانی برای تهدید جان ایشان، حتی حاضر شدند آثار باستانی منحصر‌به‌فرد آن را با افراد مستقر در آن به آتش بکشند و مرحوم آیت‌ا... هاشمی، چه اهتمام و جدیتی برای ترمیم تابلو‌های نفیس نقاشی به آتش کشیده شده و فرش‌های آن مجموعه انجام دادند."

فاطمه هاشمی خطاب به فتاح آورده است: شما حتی می‌توانید فیلم و تصاویر فرد یا افراد آتش‌زننده را که از طریق دوربین‌های مداربسته ثبت و ضبط شده و در اختیار مقامات انتظامی و امنیتی آن زمان قرار گرفت (که البته هیچ‌گونه پیگیری هم انجام نشد) بخواهید و خود، به عنوان متولی امر، پیگیر قضائی پرونده تخریب‌کنندگان آثار باستانی باشید و بدون ملاحظه کاری و ترس، نتیجه را در اظهارات‌تان به افکار عمومی اطلاع دهید.
57313291
 
این برای اولین بار است که خانواده هاشمی تلویحاً به ماجرای سوءقصد به جان اکبرهاشمی رفسنجانی را مطرح می کنند. آنگونه که در آرشیو اخبار آمده ماجرای آتش گرفتن بخشی از کاخ مرمر مربوط می شود به حوادث پس از انتخابات سال 88 که در آن عده ای در اقدامی خرابکارانه ضمن ورود به کاخ قصد به آتش کشیدن محل کار ایت الله هاشمی را داشتند. 

شدت این آتش سوزی به حدی بود که طبق اظهارات کارشناس میراث فرهنگی در سال 93 تعدادی از تابلوهای رنگ روغن و نفیس استاد بهزاد به شدت آسیب دیده، دو اتاق به طور کامل سوخت و گچ کاری های آن ریخت، قسمتی از اتاق کریستالی کاخ هم تخریب شد.

غلامعلی رجایی مشاور مرحوم هاشمی هم سال گذشته درباره ماجرای آتش سوزی کاخ مرمر به روزنامه همدلی گفته بود: «دو بار چند نفر به شکل عامدانه کاخ را آتش زدند، دوباره کاخ آسیب دید. البته آن خرابکاری هم به رغم اینکه تصاویرش موجود بود، ولی پیگیری نشد. چند نفر به شکل عجیبی از روی دیوار پریده بودند و با ورود به کاخ تمام سالن ملاقات را آتش زدند و تابلوهای گران‌قیمت دوده گرفته بود، ولی دوباره بازسازی شد.» (اینجا)

 

با توجه به ماجرای افشاگری پرویز فتاح در یک برنامه تلویزیونی که پس از چند ساعت از آرشیو رسانه ملی هم حذف شد، به گواه بسیاری از سیاستمداران هر دو جناح هر چه که هست نامش مبارزه با فساد یا بازگرداندن این اموال به مردم نیست. چرا که بسیاری از مردم بر این عقیده اند که اگر عزم فتاح برای مبارزه با اینگونه مصادره به مطلوب هایی که از سوی یک جناح و افراد منتسب به آنها صورت می گیرد جزم است چرا در همان رسانه ملی به سایر اموالی که هم اکنون در دست برخی شخصیت های مهم و عالی مقام است اشاره ای نمی کند؟ و مهمتر اینکه بهتر است رییس بنیاد برای بار سومی که قرار شد ماجرای «کاخ مرمر» را برای مخاطبانش بازگو کند به آن چند نفری هم که از دیوار بالا رفته و اموال ملت(!) را به آتش کشیده اند هم اشاره کند. 

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر