کد خبر: 89363
A

ابوالفضل ابوترابی: در شورای نگهبان به شدت بر سر «رجل سیاسی» اختلاف است/ مردم و رسانه ها کمک کنند اگر خانمی لیاقت و توانایی دارد به ریاست جمهوری راه پیدا کند

نماینده نجف‌آباد در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در تعریف رجل سیاسی بازنگری صورت نگرفته است، گفت: این را مسکوت گذاشته‌ایم چون در شورای نگهبان هم به شدت در این باره، اختلاف است.

ابوالفضل ابوترابی: در شورای نگهبان به شدت بر سر «رجل سیاسی» اختلاف است/ مردم و رسانه ها کمک کنند اگر خانمی لیاقت و توانایی دارد به ریاست جمهوری راه پیدا کند

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا در اصلاحیه قانون انتخابات خانم ها می توانند در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند و کاندیدا  انتخابات ریاست جمهوری شوند، گفت: در این اصلاحیه تعریف رجل سیاسی را مسکوت گذاشتیم و تعریف نکردیم ولی این موضوع که گفتید کمافی السابق در یَد شورای نگهبان است. شخصا اعتقادم این است از لحاظ حقوقی منظور از رجل سیاسی زن یا مرد بودن نیست بلکه منظور این است که فرد توانایی اداره کشور را داشته باشد و همچنین سابقه عملکرد قبلی او، در کارهای مدیریت کلان باشد.   

 

او در پاسخ به این سوال که آیا در تعریف رجل سیاسی بازنگری صورت نگرفته است، اظهار کرد: این را مسکوت گذاشته ایم چون در شورای نگهبان هم به شدت در این باره اختلاف است. اعتقادم این است که باید مردم و رسانه ها کمک کنند اگر خانمی لیاقت و توانایی دارد به ریاست جمهوری راه پیدا کند، جنسیت مهم نیست اینکه قبلا یک سابقه کار سیاسی داشته باشد، مهم است. 

 

عضو کمیسیون شورا ها مطرح کرد: اگر بخواهیم در تعریف رجل سیاسی زنان را مطرح کنیم قطعا شورای نگهبان رد می کند ولی ما اعتقاد داریم، باید با کمک افکار عمومی از جمله خود خبرنگاران این کار صورت گیرد. نیازی به تصریح قانون نیست، در خود شورای نگهبان باید این را بپذیرند. لذا به نظرم می آید نیاز به قانون گذاری ندارد و نیاز به اجرا و عمل دارد. البته از خانم هم تا حالا با این سطح، ثبت نام ریاست جمهوری نداشتیم که ببینیم چه اتفاقی می افتد.

 

او در پاسخ به این سوال که در اصلاحیه قانون انتخابات‌ شرایط‌ ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری‌ به چه صورت است، گفت: یکسری پیش ثبت نام ها را در رجل سیاسی دیده ایم مثلا پیشنهاد دادیم فرد ۸ سال یا وزیر باشد یا معاون وزیر یا استاندار یا سفیر و یا نماینده مجلس یا شهردار کلانشهرها باشد تا این شخص بتواند، ثبت نام کند. نباید افراد فله ای در ریاست جمهوری ثبت نام کنند افرادی که سواد خواندن و نوشتن هم ندارند. در حال حاضر ثبت نام ریاست جمهوری خیلی افتضاح است و واقعا همه دنیا به این ثبت نام ریاست جمهوری  ما می خندند. حدود دو هزار نفر می آیند یکی با اسب می‌آید یکی کاراته کار است این ها افتضاح است. 


او گفت: با اجرای این قانون نود درصد دیگر نمی توانند ثبت نام کنند. شورای نگهبان می تواند با فراغت بال این حداقل ها که فوق لیسانس با ۸ سال طبق ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری یعنی استاندار یا نماینده مجلس وزیر معاون وزیر یا سفیر باشند را بررسی کند در ضمن فرد باید، ۵ معرف هم داشته باشند. 

 

او ادامه داد: طبق مصاحبه قبل که با شما مطرح کردم افراد زمان ثبت نام در فرم ثبت نام از آنها یک سوال می شود که آیا در زمان رد صلاحیت اجازه می دهی با حفظ موازین شرعی و قانونی علتش برای عموم مردم بیان شود یا خیر؟ شخص متقاضی در زمان پاسخ به فرم این را می گوید که آیا این توسط شورای نگهبان توسط هیات نظارت اعلام شود یا خیر. اگر احیانا بگوید اعلام نشود معلوم است از همان اول یک ریگی به کفشش بوده و اگر هم بگوید اعلام بشود که هیات نظارت اعلام می کند به مردم که من این را برای چه رد کردم. 

 

او در پاسخ به این سوال که ایا فرد می تواند از دلایل رد صلاحیت خود شکایت کند، مطرح کرد: نه شکایت اصلا نمی شود. فرایند هیات نظارت، فرایند خاص خودش را دارد. یعنی اعتراضات درون خود شورای هیات نظارت شورای نگهبان انجام می شود.

 

منبع: برنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر