کد خبر: 89391
A

وزیر علوم: خانواده کنکوری‌ها نگران نباشند

غلامی گفت: خانواده‌های کنکوری‌ها نگران نباشند؛ تک‌تک داوطلبان فرزندان خود ما هستند و پروتکل‌ها به خوبی رعایت می‌شود.

وزیر علوم: خانواده کنکوری‌ها نگران نباشند

به گزارش دیده بان ایران؛  منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناروی درباره جشنواره فارابی و برگزیدگان این دوره، گفت: جشنواره فارابی به صورت سالانه برگزار می‌شود و امسال یازدهیمن دوره را برگزار کردیم. دانشمندان ایرانی و خارجی حوزه علوم انسانی در زمینه‌های مختلف از جمله تاریخ، ایران شناسی، فرهنگ و تمدن در این جشنواره که به نام دانشمند ایرانی نامگذاری شده است شرکت می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: هدف اصلی جشنواره توجه کردن به حوزه علوم انسانی است که کشور ما از کشور‌های غنی در حوزه علوم انسانی، علوم اسلامی، تاریخ، فرهنگ و تمدن است. در مجموعه کشور‌های دنیا معدود کشور‌هایی داریم که سابقه تمدنی آن‌ها به ایران نزدیک باشد.  

وزیر علوم ادامه داد: برگزاری جشنواره فارابی علاوه بر اینکه باعث می‌شود دانشمندان به جوانان معرفی شوند نوعی ارزش گذاری برای این حوزه است. کسانی که در حوزه صنعت و زندگی روزمره کار می‌کنند خیلی زود دیده می‌شوند، اما محققان علوم انسانی که بستر ساز تمدن و فرهنگ هستند ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرند.  

دو آزمون ارشد و دکتری به خوبی برگزار شد

او در ادامه درباره آزمون‌های سراسری، گفت: تنها ویژگی خاصی که آزمون‌های سراسری امسال نسبت به سال‌های قبل داشتند بحث شیوع ویروس کرونا بود که باعث شد در برگزاری‌ها نگاه دقیقی به بحث سلامت داوطلبان داشته باشیم. دو آزمون ارشد و دکتری خوشبختانه به خوبی برگزار شد و دلیلش هم این بود که دستور العمل‌های بهداشتی را وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ  کرده و از طریق بازرس‌های مستقیم بر اجرای آن نظارت می‌کند.  

او ادامه داد: از داوطلبان آزمون دکتری مستقیم نظر سنجی شد و بیش از ۸۵ درصد از چگونگی برگزاری اعلام رضایت کردند. البته وزارت بهداشت مطالعه‌ای هم روی نظر سنجی‌هایی که برای هر کدام از آزمون‌ها منتشر می‌شود، انجام می‌دهد. این مطالعه حکایت از سلامت داوطلبان بعد از آزمون دارد.

فاصله صندلی‌های کنکور ۱ متر و ۸۰ سانتی متر تعیین شد

وزیر علوم افزود: در کنکور ارشد همین برنامه را با دقت بیشتر و فاصله صندلی‌های بیشتر برگزار کردیم ودر این دوره ۹۱ درصد داوطلبان اعلام رضایت کردند. در آزمون سراسری پیش رو که داوطلب بیشتری دارد برای رفع نگرانی‌ها با وزارت بهداشت هماهنگ شد و دستور العمل تکمیلی برای برگزاری آزمون‌ ارائه شد. بر این اساس فاصله صندلی ها به جای ۱ متر و ۶۰ سانتی متر، ۱ متر و ۸۰ سانتی متر تعیین شد که این باعث شد تعداد حوزه  ها افزایش پیدا کند. همچنین عوامل اجرایی کنکور سراسری قریب به دو برابر شد و هزینه‌ها هم به همین صورت افزایش پیدا کرد.

در همه حوزه های امتحانی ضوابط برگزاری رعایت می شود 

غلامی تاکید کرد: در همه حوزه‌های امتحانی ضوابط برگزاری را از نظر فاصله صندلی‌ها با دقت انجام می‌دهیم. حوزه‌ها مورد بازرسی و بازدید بازرسان وزارت بهداشت هم قرار می‌گیرد. خانواده‌های داوطلبان نگران نباشند؛ زیرا تک تک داوطلبان همانند فرزندان خود ما هستند و نگران سلامتی آن‌ها هستیم، ولی آنچه که مسلم است این است که هیچ جای این جامعه فضایی با این فاصله، بهداشت و دستور العمل‌های دقیق وجود ندارد.  

او در ادامه بیان کرد: جلسه آزمون بهترین محیط است که داوطلبان می‌توانند با خیال راحت، سلامت و موفقیت به سوالات پاسخ دهند. قطعا و مستقیما هر روز بر رعایت پروتکل‌ها نظارت وجود دارد. این مسائل را به روسای دانشگاه‌های مختلف کشور ابلاغ کردیم و علاوه بر عوامل اجرایی و مسئولان برگزار کننده روسای دانشگاه‌ها هم باید در حوزه‌ها حضور پیدا کنند و نظارت داشته باشند.  

غلامی گفت: وزیر بهداشت هم به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است که در حوزه‌ها حضور پیدا کنند و نظارت داشته باشند. علاوه بر این استانداران هم بر اجرای کنکور نظارت خواهند داشت. هیچ مناسبت ملی در کشور نداشتیم که یک چنین بسیج عمومی برای آن شکل گرفته باشد.  

والدین در اطراف حوزه ها نمانند

او ادامه داد: به طور معمول خانواده‌ها خودشان داوطلبان را به حوزه‌ها می‌رسانند. توصیه ما به آن‌ها این است که والدین در اطراف حوزه‌ها نمانند و یا در فضایی دور‌تر از حوزه منتظر فرزندان خود باشند. البته در برخی از مراکز که فضای کافی وجود دارد فضایی برای حضور خانواده‌ها پیش بینی شده است.

او در پایان تاکید کرد: داوطلبان و خانواده‌ها توجه به اخبار غیر صحیح و تبلیغات منفی در فضای مجازی بر علیه کنکور نکنند؛ زیرا خیلی از این عکس و فیلم‌های موجود در فضای مجازی مشخص نیست که مربوط به کجا  و برای چه زمانی است. اطمینان به برگزار کننده‌های آزمون برای داوطلبان آرامش خیال ایجاد می‌کند و از سوی دیگر قدردانی از زحمات طولانی مدت برگزار کننده‌های کنکور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر